martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin

Re: martins journal

Post by martin »

Lektion 2 klar. 17 minuter. Men så kunde jag sifferkoderna sedan tidigare.
André

Post by André »

Ja heja på dig, starkt att komma tillbaka efter två år! :) Men du har säkert använt det du har lärt under tiden så då blir det en baggis att börja om ;)
martin

Post by martin »

Tack för uppmuntran, André! Nu är lektion tre klar. På grund av yttre omständigheter som var svåra att kontrollera, fick jag göra den i två omgångar. Tog runt en knapp timme. Men då behöver jag inte lägga tid på att memorera figurkoder och cicerobilder, eftersom jag har dem sedan tidigare. Och visst har jag användning av det jag lärt mig tidigare, det går väldigt mycket snabbare att koda saker nu, än första gången för två år sedan.

Återstår bara 57 lektioner...
martin

Post by martin »

Lektion fyra avklarad. Nu börjar det bli svårare, särskilt mot slutet när jag hör hur barnen går min hustru på nerverna i köket...

Övning 1) Kedjemetoden; 22/30 på 2.23 minuter. 4,8 sek per koppling. Godkänt, antar jag.

Övning 2) Omvandla med symboliseringsteknik och memorera med ryska dockan:13/19 på 1.58 min. Alltså lite drygt sex sekunder per ord, men så ingick själva symboliserandet i den tiden också. OK?

Övning 3) Omvandla ord med tekniken att länka till välbekant information. 10/12 på 1.04 min. 5,3 sek per ord, inklusive omvandling. Det får jag nog vara nöjd med.

Övning 4) Kodning genom konsonans och ryska dockan. Jag gjorde fel först och råkade byta till kedjemetoden mitt i. När jag började om hade jag förstås redan kodat orden, så då gick det fort. 18/20 på 1.14 min - 3,7 sekunder per koppling.

Övning 5) Skapa associationer från stavelser, häng upp dem på en associationsbas och koppla till Cicero. Efter 6.45 min var jag klar, men återkallandet gick sådär. 44/60 rätt blev det. Jag råkade hoppa över en Cicerobild och hade generellt varit lite slarvig i kopplandet av associationsbas till cicerobild.

Övning 8) Koda siffror till figurkoder. 60st tog 63 sekunder att gå igenom, så sifferkoderna sitter rätt väl. Vilket de verkligen borde göra, när jag nu gör kursen för andra gången.

I slutändan är jag rätt nöjd med hastigheten, jag satsar hårt på att det ska gå fort. Särskilt övning fem är jag nöjd med, 6.45 minuter för att skapa 45 bilder och göra 60 kopplingar är jag nöjd med. Räknat bara på kopplingarna blir det visserligen knappt sju sekunder styck, men eftersom bildskapandet ingick i tiden, tycker jag att det är klart godkänt.

Kort sagt: Fort men fel!
martin

Post by martin »

Lektion fem gick som en dans, drygt 41 minuter.

Övning 1, memorering av 71 element med olika metoder tog 6.58 minuter. Alltså precis under sex sekunder per element, godkänt med nöd och näppe. 48 av 70 vid första återkallningen. Av oklar anledning tenderar det att vara kedjemetoden jag får flest fel på, att koppla med ryska dockan går alltid bättre. Jag får väl jobba på att se kontaktytorna klarare när jag kedjar ihop saker och ting?

Övning 3, visualisering av 40 figurkoder 30-40. Tog 1.07 minuter. Jag har lätt att röra ihop 32 och 38 och har alltid haft det. Jag vet vad jag ska göra för att få rätt på det - visualisera respektive figurkod om och om igen - och det är väl dags att ta tag i det nu.

Övning 4, visualisera 40 figurkoder 0-40. Gick på 45 sekunder, snabbare än föregående eftersom 32 och 38 inte förekom lika många gånger...

Övning 5, koppla information till figurkoder. Jag glömde ta tiden, men det gick rätt fort och jag satte 17 av 20 i första vändan.
martin

Post by martin »

Lektion sex klar. En återställare av ödmjukheten. Det gick inte bra. Mycket slarv. I övning två, där landskap och huvudstäder skulle läras, råkade jag hoppa över cicerobilder två gånger, så att jag fick gå tillbaks och koda om. Mycket tidsödande. Tog sammanlagt 15.58 minuter, vilket gav 37/50 vid första återblicken. Inget vidare.

Övning 6, att memorera ordningen på 50 figurkoder med kedjemetoden gick inte heller bra. 4.09 minuter, och 16/50 rätt. Illa. Mycket slarv igen och svårt att få bilderna att sitta.

Sämsta lektionen någonsin, känns det som. Jag var nog uppe försent igårkväll. Skyller jag på. Eller så har det gått för lång tid sedan förra lektionen - svårt att hålla lektionsfrekvensen uppe under helgerna.
martin

Post by martin »

Lektion sju avklarad. Det har bara blivit en lektion i veckan nu på sistone, men yttre omständigheter har inte tillåtit fler. Idag gick det lyckligtvis bättre än sist. Det flöt på, jag slarvade bara till det en gång och kunde koncentrera mig på uppgifterna.

Övning 1: memorera 40 figurkoder med kedjemetoden. 2. 45 minuter, alltså nästan precis fyra sekunder per koppling. 31 av 40 i första vändan.

Övning 2: 20 bokstavskombinationer om tre bokstäver var skulle memoreras på ordningstal. 2.17 min, knappt 7 sekunder per kombination. 13/20 första gången, 20/20 efter snabb reparation. Den hastigheten får jag väl vara nöjd med, när jag på den tiden dessutom skapade egna bilder av kombinationerna - jag använde inte de som föreslogs.

Övning 3: 20 tresiffriga tal skulle memoreras på ordningstal 21-40. 2.10 minuter, alltså drygt sex sekunder per tal. Lite långsamt, om man ska vara petig. 18/20 första gången, men det borde ha varit 20/20. Jag råkade hoppa över ett ordningstal i återkallandet och jag läste ut en siffra fel - jag tappade alltså två på rent slarv i återkallningen. Surt.

Övning 4: 20 stycken påhittade ord (fotpärtun etc) skulle memoreras på cicerobilder. 9.09 minuter. 540 sekunder. Totalt var det väl ungefär 60 stavelser (tre stavelser per ord, på en höft) och alltså 80 kopplingar som skulle göras. I idealfallet skulle det alltså gjorts på 480 sekunder, men man får väl ha lite extra tid för att komma på bilder? 3/20 som var helt rätt första gången, på 12/20 hade jag i alla fall någon stavelse rätt. Efter en snabb genomgång satte jag 20/20 i andra vändan.

Idag är jag nöjd!
martin

Post by martin »

Lektion 8 klar, på 40 minuter. Gött! Gick som en dans idag igen. Skönt att ha lite igen av att jag tragglade mig fram till lektion 42 för två år sedan - uppenbarligen sitter en del i fortfarande.

Övning 3-5: figurkoder skulle memoreras på en kedja av tio associationsbaser, tre siffror per bas, som memorerats i övning 1. Sammanlagt 30 tvåsiffriga tal. Tog 2.10 minuter och i återkallningen var det en associationsbas jag inte kom ihåg, men när jag tjuvkollat för att se vad basen var, kunde jag elementen på den. Satte alla element, missade en bas. Alltså 39/40 eller 36/40, beroende på hur man ser på saken, i första återkallningen. Drygt sex sekunder per koppling.

Övning 6: memorera information och siffror genom att skapa associationsbaser och hänga dessa på cicerobilder, alltså ungefär som ovan men med cicerobilder som grund, istället för en kedja. 40 element totalt, gick på 3.38 min, knappt sex sekunder per element. 39/40 i första återkopplingen.

Övning 10: memorera 20 figurkoder med kedjemetoden. 59 sekunder, 11/20 i första försöket. Satte alla på tredje.

En bra dag!
martin

Post by martin »

Lektion nio klar och den gick bra. 60 tal memorerades med returmetoden på 287 sekunder (4,8 sek/tal) och 34 satt vid första återkallningen. Alla satt i andra vändan.

45 blandade ord memorerades på ordningstal på 360 sekunder (8sek/ord = godkänt) och 25 satt direkt, 44 i andra vändan och samtliga i sista.

Utöver lektionen har jag memorerat figurkoder på cicerobilder med hjälp av kortlek. Först 60, sedan 50, eftersom jag bara har 110 cicerobilder. Fler behövs.
martin

Post by martin »

Lektion tio är avklarad. I övning 4 skulle 60 ord memoreras med sina ordningstal. Första gången råkade jag göra fel och memorerade dem på cicerobilder istället. Det tog strax under 9 minuter (alltså precis 8 sekunder/ord) och jag fick 48 rätt. Jag glömde bort en cicerobild både vid memorering och återkallning, vilket jag både tappade tid och resultat på. När jag upptäckt att jag använt fel metod, gjorde jag om övningen med ordningstal som det var tänkt. Den gick då snabbare, precis sex sekunder per ord, och jag hade 52 av 60 rätt. Att det gick så mycket snabbare var inte konstigt, eftersom alla ord redan var kodade behövde jag bara koppla.

Figurkoderna för bokstäver sitter inte klockrent än, men det kommer. Jag har en kortlek att öva med, så det är bara en tidsfråga innan de sitter som siffrorna.
Post Reply