Seas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Sea

Lektion fyrtiotre

Post by Sea »

I am back. Har haft uppehåll nu i en dryg vecka och det är inte bra. Motivationen sjunker och det blir nästan motigt att ta upp tråden igen. Har varit på resa, och haft galet mycket med jobb och familj den senaste tiden. Nu är det påskhelg och man borde ju ha gott om tid, men icke så...
Jag tog mig i kragen och körde igång med lektion 43 igår kväll fastän jag visste att jag inte skulle hinna klart, så jag memorerade de 48 stödbilderna i ordning igår och så memorerade jag meningarna idag. Det funkade. De 48 stödbilderna sat i stort sett direkt. Lustigt nog kunde jag inte återkalla två av bilderna när jag gick och lade mig igår, men idag kom jag ihåg allihop. Så de satte sig när jag sov :-)

Har inte övat MM nånting heller. Det finns bara inte tid för det i mitt liv just nu. Den här modulen är märkligt omotiverade, konstigt nog. Jag hade sett fram emot den jättemycket - det var det här med textmemorering som jag verkligen vill kunna för att det kommer att vara så användbart för mig, men när jag nu väl är här, så känns det mest tungt och otympligt. Det bekymrar mig. Jag kommer att slutföra alla 60 lektionerna på ren envishet om så är, men jag blir lite modstulen om hur pass mästarminne jag verkligen kommer att uppnå. Att jag förbättrat min kapacitet att visualisera och memorera är det ingen tvekan om, och att jag nu vet HUR man kan strukturera sitt lärande är bra, men just nu är jag en väldigt trött och uppgiven byggmästare i minnespalatset, som mest harvar på för att komma vidare så gott det går.
Sea

Lektion fyrtiofyra

Post by Sea »

Rätt kul lektion. Övriga familjen har rest iväg ett par dagar så nu fick jag en stund över på kvällen. Hjärtat är ju intressant att lära sig mer detaljinformation om, så det här var givande. Övningarna gick bra. Gjorde de femton första stödbilderna med fria associationsmetoden och det funkade bra. Jag kanske inte direkt kunde återge ordagrant all text, men det var ju inte heller meningen. Figuren gick jättefort att lära sig. Alla delarna satt i stort sett på en gång. Funkade hur bra som helst.

Ingen MM idag heller. Det känns nästan lite motigt att ta upp den tråden igen. Suck...
roskivaeder

Re: Seas journal

Post by roskivaeder »

Kämpa på, heja heja! Som du sa till mig när jag hade ett par dålig MM dagar! :) Följer dina inlägg fortfarande!
Sea

Lektion fyrtiofem

Post by Sea »

Hade tänkt göra den här lektionen snabbt och smidigt i onsdags och det började fint, men så kom familjen hem tidigare än jag väntat mig mitt i memorerandet så då fick jag avbryta och ta upp tråden igen i kväll. Rätt kul lektion med de medicinska termerna. Funkade helt OK, även om den blev uppdelad på två tillfällen.
Fortfarande ingen MM-träning... Skäms på mig. Kanske hinner jag med det i morgon. Men jag blir så traumatiserad av att familjemedlemmarna drullar in mitt i memorerandet när jag sitter vid MM-datorn. Spelar ingen roll att jag säger till att jag behöver vara ifred en halvtimme. Det har de glömt efter en kvart. Jaja... I morgon är en ny dag.
Sea

Lektion fyrtiosex

Post by Sea »

Den här lektionen var inte min mest fokuserade. Rörigt i skalle och omgivning med familjen som surrade runt och avbröt hela tiden. Lektionen var intressant i sig - jag har sett fram emot en övning med memorering av innehållsförteckning - men jag är inte fokuserad idag så det gick trögt. De arton stödbilderna var inga problem att få till. Jag valde att göra dem som fria associationer sammanlänkade med kedjemetoden och de satt mer eller mindre direkt. Underbilderna med detaljinformationen blev lite hafsig, men ska rätta till det under fixeringsfasen i kväll o i morgon.
Fyra av figurkoderna i instruktionerna var felaktigt angivna och av någon anledning fick det mig att tappa koncentrationen. Tydligen är jag störningskänslig idag.

Den goda nyheten är att jag tog mig i kragen och satte mig med MM i eftermiddag när jag trodde att jag skulle ha huset för mig själv en stund. Jag hann bara halvvägs innan familjen återvände från cykelturen, tyvärr, men jag lyckades avskräcka familjen från att störa genom ett rungande "JAG ÄR UPPTAGEN!" medan jag fortsatte memorerandet. Jag betalade ungefär två siffrors memorering på det, men det var det värt. Resultat: 109 rätt av 200 med 3 sekunders intervall. Total tid 10 min 2 sek. Med tanke på att det är jättelänge sedan jag övade med MM sist så är jag hyfsat nöjd med resultatet. Mest nöjd med att jag över huvud taget kom mig för att göra det.
Sea

Lektion fyrtiosju

Post by Sea »

Tre dagar... Det tog mig tre dagar att göra klart den här lektionen och jag använde hela tvåtimmarstiden. Inte för att det var svårt eller för mycket. Det var bara det att min fritid är så himla upphackad just nu och jag är trött på kvällarna. Så jag tog hälften första dagen, en fjärdedel igår och sista fjärdedelen i kväll. det var en rätt kul och varierad övning att memorera en föreläsningsstruktur. På slutet var det ju fyra kedjor på 25 ord vardera att memorera, och det gick bra. Jag märker att det funkar bättre med Ryska Dock-metoden är kedjemetoden när det är så många. Jag får tydligare kopplingar då.
Ingen MM-övning på flera dagar...
Är rädd att min fritid kommer att vara såhär upphackad ett tag framöver, så det lär inte gå särskilt fort framåt nu. Ska försöka klara tre lektioner i veckan iallafall. Bara tretton lektioner kvar nu.
Sea

Lektion fyrtioåtta

Post by Sea »

Huuu.. Det går bara långsammare och långsammare för mig... Usch. Jag får till stödbilderna hyfsat snabbt men sen när det blir en massa undernivåer för detaljerna pallar jag inte med längre, så jag vet i vilken ordning sakerna ska vara men jag kan inte återge innehållet. Suck... Han fått stycka upp den här lektionen på fyra kvällar och det är alldeles för mycket. En luten halvtimme här och en tjugominuters snutt där. För mycket i huvudet nu och för mycket runt omkring.
Går inte att hålla uppe tre lektioner i veckan nu. Men jag får göra så gott det går, helt enkelt.
Sea

Lektion fyrtionio

Post by Sea »

En helt OK och hanterbar lektion som borde ha gått snabbt att memorera - om jag bara fått en sammanhängande timme eller två att ägna åt lektionen. Men livet är inte så just nu, så jag har snuttat den här lektionen också. Tjugo minuter en dag för att läsa igenom uppgiften och skapa cicerobilderna, tjugo minuter nästa dag för att koppla associationsbaserna, och idag en till stund (hur lång den nu blev) för att koppla till själva texten. Den här gången har jag INTE skrivit någonting på papper utan bara jobbat i huvudet. Det blir faktiskt mindre tröttsamt när det är så här många associationer och kopplingar.
Får se om det finns tid för någon mer lektion denna vecka. Svårt att hitta tid när kalendern är full av gäster, resor, tömning av sommarstuga, barnens aktiviteter och födelsedagskalas... Tänk om man kunde få en åttonde dag i veckan för sånt man bara vill göra...
Sea

Lektion femtio

Post by Sea »

I'm back. Ojoj vad det var länge sedan sist... Det har varit ett par monstruösa veckor på sistone med noll minuter över. Äntligen en kväll att fortsätta med minnesträningen. Femtio lektioner avklarade. Tio kvar.
Den här lektionen gick snabbt att memorera stödbilderna och associationselementen till, men sen tog det en god stund att läsa igenom originaltexten. Kul läsning dock. Jag har hållit på med träning av både hästar och hundar, och även människor, så jag känner igen rätt mycket. Ska nog läsa hela boken. När jag har tid...
Under de här två veckorna utan minnesträningslektioner har jag iallafall vid några tillfällen använt minnesteknikerna spontant. En guidad visning om Vasaskeppet blev mycket intressantare när jag memorerade det guiden berättade medan vi gick runt. Infon sitter fortfarande som en smäck. En bok jag börjat läsa gick fort att memorera innehållsförteckningen till och det stämmer att innehållet fastnar bättre när man läser den sedan. Jag stod i monter på en mässa i två dagar medan folk strömmade förbi. Folk som jag borde veta vad de hette. Ska inte påstå att jag memorerade alla namn, men några av dem som jag aldrig kunde lära mig namnet på, har nu tydliga minnesmarkörer för framtiden.
Nu sovdags. Får se om jag hinner med en lektion till i morrn kväll.
Sea

Lektin femtioett

Post by Sea »

Sista lektionen om memorering av texter avklarad. Det var en trevlig lektion som gick rätt raskt. Är rätt trött i kväll efter att ha suttit i seminarium hela dagen idag + resor + orkesterspel för första gången på 10 år på kvällen, så hjärnan dippade några gånger under återkallningsprocessen, men nu sitter sekvensen. Praktiskt att jag redan hade stödbilder klara från föregående lektion, så det var bara att sätta igång och häkta på associationerna. Femtio associationer känns ju som rena baggisen att memorera nu. Det är en trevlig känsla.
Nu är det sista modulen kvar att ta mig igenom i den här kursen. Koder. Kan ju vara bra, för det är helt hopplöst vad mycket koder och användarnamn och login som man måste hålla rätt på nuförtiden.
Nu ska jag iallafall sova gott i natt och i morgon bitti är det röd dag och sovmorgon. Jippi! :-)
Post Reply