martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin

Re: martins journal

Post by martin »

Då var lektion 38 klar, även den på tjugo minuter. Koppla bilder har jag ju liksom gjort förr... ;)

MM igår 79/130 och idag 75/150. Jag trodde det skulle gå bättre, men icke. Idag kom jag i alla fall ihåg att ändra skärmsläckaren, så att den inte släckte ner skärmen mitt i alltihop som den brukar. Där räddade jag några. Men jag fortsätter att slarva vid återkallningen, genom att av misstag hoppa över ett par cicerobilder och så förskjuta sekvensen. Ett par tapp på det. Jag jobbar också på att få in fler cicerobilder, när jag kommer över 120 är cicerobilderna inte så väl innötta, så jag får lägga en del tid bara på att komma ihåg vilken bild som är nästa. Men det kommer. Träna, träna, träna.

För övrigt, ett mål för studenterna här är att komma till 300 på MM, men jag antar att det gäller 300 á 6 sek, alltså 30 minuters koncentration. Det viktiga förmodar jag är själva tiden, inte antalet. Så om jag gör dem på 4 sekunder bör jag alltså komma upp i 450? Och de (stackare... :) ) som kör på två sekunder per siffra ska väl då komma upp i 900? Många cicerobilder blir det...

Jag handlade idag och samlade då in ytterligare 35 bilder. Kan vara bra att ha. Nu ska jag köra några korta MM-sekvenser för att börja lära mig dem, MM underlättas definitivt om cicerobildmatandet går på automatik Vilket det, som sagt, inte gör nu.
martin

Post by martin »

Nu blev det en omgång MM på morgonen också, 79/150. Alltså ett obetydligt snäpp bättre än igår. Nu när det börjar bli längre sekvenser är det ofta samma siffra återkommer, vilket ger mig lite problem. Alla gånger jag ser siffran efter första gången den dykt upp, kommer jag genast att tänka på de tidigare kopplingarna jag gjort med den.

"Aha! 35 - bur! Den har jag ju redan kopplat på två gånger. Hur var det nu det såg ut tidigare? Hmm... Just det! En bur på hatthängaren och en i handfatet. Bra, då sitter i alla fall de. Fint att få repetera gamla kopplingar. Men?! Var var jag? Är det redan nästa siffra? Stopp! Panik! Backa bandet! Nej! Lugn och fin. Metodiskt vidare. Andas lugnt."

Ungefär så, fast på tre sekunder. Någon som känner igen sig?
martin

Post by martin »

Äntligen en lektion till! 39 klar, trots trötthet som gör att jag närapå ser dubbelt. Småbarn, jourer och husrenoverande är inget man bör ägna sig åt samtidigt som man tar sig an den här kursen. Men, nu är det som det är med den saken.

Övningarna tog lite längre tid än de trettio stipulerade minutrarna, en dryg timme för lektionen i sin helhet. Nåja, jag blev i alla fall klar. En klapp på min egen axel för det!

MM har jag inte kört på en vecka och nu är jag för trött. Kanske några korta sekvenser, men några 150 blir det inte. Inte ens lönt att försöka.

Om allt går väl blir det lektioner i dagarna fyra nu. All erfarenhet hittills säger dock att allt inte brukar gå väl, så vi får se hur det går med den saken. Men hoppas kan jag ju alltid göra.
Florian

Post by Florian »

Häärligt. Ett steg i taget, det är så man tar sig fram. :)
Ungefär så, fast på tre sekunder. Någon som känner igen sig?
Åhja! Det händer. ;)
martin

Post by martin »

Tack för uppmuntran Florian! Idag blir det inget lektionssteg, men ett stort steg i MM. Jag satte precis 101/150, á 4 sek. Betyget hoppade plötsligt upp till 20, från som bäst 15,7 tidigare. Härligt! Det finns dessutom lite marginal, då jag schabblade bort knappt tio stycken på att jag inte kunde mina cicerobilder över 120 tillräckligt bra. Jag ska nöta in dem med lite snabbkörare.

Nu är jag nöjd! Inte minst som det är nio dagar sedan jag körde senast. Jag förväntade mig att det skulle gå åt skogen, men icke! Trött är jag dessutom. Grymt! Hurra för mig! :lol: :lol: :lol:
martin

Post by martin »

Lektion 40 klar. 42 minuter, så jag hinner faktiskt ha lite fri fritid ikväll. Om jag skippar MM i alla fall. Vi får se vad diciplinen räcker till, det är trots allt lördag.

Textmodulen är verkligen det bästa hittills, väldigt, väldigt roligt. Att memorera den sista texten var en baggis. Ack, varför kunde jag inte detta när jag läste medicin?
martin

Post by martin »

Efter fyra månaders uppehåll med kursen (pga alltför mycket att göra och en därav förlamande trötthet) gav jag mig idag på MM igen och presterade 49/90 - 9,7 i betyg. Knappast något toppresultat, men kanske inte så illa efter den pausen. En del av figurkoderna satt inte riktigt och jag är inte van vid att friprojicera mina cicerobilder, men det är väl bra att det finns lite att jobba på.

Om än jag har haft uppehåll i kursen, har jag i alla fall använt lite av teknikerna till vardags. De är ruskigt effektiva och varje gång jag läser en text stör det mig att jag inte riktigt kan teknikerna tillräckligt väl för att memorera den ordentligt.

Nu börjar i alla fall livet långsamt återvända till mig och jag ämnar återuppta kursen inom kort, men börjar lite smått med MM. Tidigare har den största svårigheten varit att komma igång, men nu har jag i alla fall börjat. På't igen imorgon. Önska mig lycka till.
Krossmaskinen

Post by Krossmaskinen »

En månad sen ungefär men LYCKA TILL, Martin!!

Hur går det? Har du tagit dig tillbaka till lektionerna än, och nailar du dina siffermemoreringar?
Krossa allt mostånd!
martin

Post by martin »

Efter nästan två års uppehåll, är det hög tid att ta tag i det här igen. Jag har kommit till lektion 42 tidigare, men tänker nu ta det från början. Lika bra att göra det ordentligt. Lektion ett är nu avklarad, på 45 minuter. Jag vet inte hur lång tid den tog första gången, men säkerligen långt mer än så.

Heja mig!
Larsgr

Post by Larsgr »

Absolut heja dig! :P
Post Reply