David Petersons strävan efter ett superminne!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DavidPeterson

Dag 14 - 25 maj 2013

Post by DavidPeterson »

Idag har jag återkallat och repeterat bildbiblioteket till provet på måndag några gånger. Några gånger felfritt, någon annan med en liten miss. Satte mig sedan nu på eftermiddagen för att öva med MM. Tänkte att fan, idag höjjer jag hastigheten till 3 sekunder för att pressa mig, jo visst gick det!

1. 20 av 20!! Sjukt nöjd
2. 35 av 40 , väldigt nöjd. Märkte här att det gick inte att sitta tillbakalutad, utan nu satt jag frammåtlutad och koncentrerade mig ordentligt.
3. 31 av 60. Helt okej, var faktiskt helt okej för att vara så många siffror och så snabb visningstid (Helt nytt ju)
4. 39 av 45 . Måste säga att denna var riktigt nice, fan vad gött det var att ha så pass bra kontroll!

Det visar sig verkligen att MM ger resultat, hade aldrig trott att jag kunde lira på så låg visningstid! Det som sänker mig nu är när jag stöter på ett tal som inte är på reflexnivå ännu, då blir ajg något upprörd och tappar takten, resulterar lätt i att jag missar 1-3 kopplingar. Ska öva mer med kortleken.

Efter min MM session satte jag mig för att fortsätta med lektionerna, är som sagt och går igenom de första lektionerna för att fräscha upp teknikerna. Det går väl hyfsat, ibland glömmer jag koppla de bra med kedjemetoden = helt tappad kedja (lite pinsamt hehe).

Helt sjukt att jag BARA är på dag 14 och har utvecklats så här mycket på så kort tid! Dock så måste måste måste jag bli mycket bättre och snabbare på att memorera fakta, det är superviktigt för mig att kunna nu inför universitetsstudierna. Har ni några tips eller idéer för att träna upp detta likt MM ?
DrWho

Re: David Petersons strävan efter ett superminne!

Post by DrWho »

Hej
Kul att det går bra för dig!

Fortsätt öka med MM. När jag tränar upp det (var på 300 förut) och jag tränade varje dag så ökade jag med 10 varje dag, även om jag körde flera omgångar så var det med samma antal siffror. Det är aktivt att köra på 3 sekunder, händer även mig att jag glömmer en siffra, det bästa du kan göra är bara att acceptera att du inte kan den och gå på nästa, synd att missa 3 nr pga det.

Ingen fara att du missar en kedja – det gör jag hela tiden. Blir lätt så när man har mycket att koppla, man är inte lika pigg hela passet.

När det gäller ord, finns det dels en övning som går ut på du tar ett lexikon och sätter tiden på 5 min eller nått sånt och ser på orden och visualiserar en bild. Du ska inte koppla dem, bara se dem, räkna och gör om. Detta för att öva upp förmågan. När det sen gäller att memorera ord så skulle jag rekommendera OMC – grenen ”words” ger dig listor med ord och på 5 min ska du koppla så många som möjligt. Det är svårt – jag hinner koppla 20 ord ung och får 10 rätt. Har inte lagt ner lika mkt tid o energi på det som på binära tal. Now you know. Lycka till!

Cecilia
DavidPeterson

Post by DavidPeterson »

Dag 15 - 18, 26-29 maj 2013
Tränat väldigt lite för att bli klar med skolan (de sista proven), hinna med gymmet och så vidare. Har därför bara repeterat cicerobilder i huvudet, gjort MM några gånger. Känner en bristande motivation, tusan!

Dag 19 - 30 maj 2013
Tog tag i träningen idag igen. Började med 3 rundor MM som gick väldigt dåligt, accepterade detta och fortsatte. Skrollade igenom några lektioner, gjorde några övningar och läste rätt mycket för att fräscha upp.

Jag känner fortfarande en bristande motivation, var ska jag fortsätta nu? Är det dags att börja med lektionerna igen bara för att bli "klar" med utbildningen eller vad ska jag göra? Orkar inte börja om från lektion 1 igen, och orkar inte göra alla övningar i lektionerna fram till den jag är i nu. Känns onödigt att bara träna MM och nu lite annat vid sidan av om jag har en snyggt upplagd kurs.. Antar att motivationen att lära sig "språk" inte finns där, damn it! Måste hitta den.
DrWho

Post by DrWho »

Nej, du får inte sluta, du är ju min study-buddy! Blir motiverad av att gå in och läsa dina posts, ser fram emot dina svar, du håller MIG gående. Motivationsdippar drabbar alla – även mig - det är ingen anledning att kasta in handduken.

För att få tillbaka motivationen försök se dig själv i framtiden då du kommer ha användning av teknikerna. Exempelvis i dina studier – se hur du med lätthet skapar dig en överblick av en bok och läser in kursinnehållet, se hur du sitter på en föreläsning och tar in all fakta på en gång, se hur du greppar alla nya ord snabbt och lätt börjar använda dem. Smaka på kakan, känn hur underbart och lättsamt det är!

Jag tycker inte att du ska fortsätta med lektionerna ”bara för att bli klar” utan för att de ger dig en bredd i tekniker samt träning. Börja inte om från början igen – fortsätt där du är. Om du känner att det är SÅ jobbigt att göra en hel lektion – gör lite grann, bara så du håller igång. Hitta något som motiverar dig, något som drar dig i rätt riktning och håll ögonen på det. Hittat något litet projekt nu som du kan slutföra framgångsrikt. Kanske att lära dig inköpslistan till MAXI, innehållsförteckningen till en kortare bok etc.

Själv kunde jag inte sova igår kväll och gick upp kl 1 och memorera innehållsförteckningen mm till en liten bok om läkemedel i vården, att jag vaknade idag och kan återkalla det perfekt ger mig glädje och motivation att fortsätta pränta in de tjocka böckerna som står mellan mig och min läkarexamen.

Jag har älskat träningen från dag ett. När jag började gjorde jag en lektion om dagen och såg alltid fram emot nästa. Jag vet inte var de kom ifrån men det var en stor glädje. Dock inte att förneka att det var tufft ibland, jag har haft längre uppehåll då jag inte känt behovet eller haft motivationen för att träna, men det går över.
Det som motiverar mig nu är att det går bra (är en enorm skjuts i rätt riktning) samt att jag har ett annalkande jobb där jag kommer ha en stor fördel av det.

Du behöver inte lära dig språk – du behöver bara lära dig HUR du lär dig språk. Jag var inte taggad på ryska heller, det var inte lätt, men jag tog mig igenom det. Det blir mycket roligare lektioner längre fram, mer fokus på praktiska användningsområden.

Jag vet att vissa övningar är dryga och trista men de är bara ”means to an end”, dvs stödhjul. Du ska inte göra såna övningar för alltid, det är bara exempel på fakta du kommer memorera i framtiden – när du klarar av övningen kan du lätt applicera tekniken på vilket område som helst – dina glosor ex - utan problem!

Ge inte upp för att du tycker det är tråkigt nu, om du slutar så vet du inte vad du skulle ha kunnat åstadkommit- det finns en stor belöning på andra sidan!

Lycka till!

Kramar

Cecilia
Post Reply