Seas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Sea

Lektion trettiotre

Post by Sea »

Jag trodde jag skulle hinna med en lemtion igår också eftersom det var lördag, men jag fastnade framför en film istället... Idag har jag iallafall gjort lektion trettiotre, vilket gick fort eftersom det inte var något att memorera och jag redan är bekant med verbböjningen. Bra iallafall att fräscha upp minnet. Och så fick jag tid över för MM-träningen. I kväll och i förrgår gick det riktigt bra. Jag kör vidare på 3 sekunders intervall och körde 170 tal i förrgår (93 rätt) och 180 tal idag (110 rätt!). Bitvis flyter det på riktigt bra. I förrgår hamnade jag ur fas ett snäpp på 10-20 tal innan jag märkte det och kunde rätta till, och idag gick jag vilse på slutet och gick in i fel rum, så tio tal var helt borta där. Men jag är nöjd ändå. Det känns som att det tagit ett skutt framåt med MM-träningen efter en period när allt bara kändes som om det gick sämre och sämre. Jag märker att det är svårare att memorera/återkalla de tal som jag placerat på de sista ciceroplatserna där jag fortfarande antagligen lägger ner extra hjärnkapacitet på att påminna mig om ordning och cicerobilden själv. Då fastnar liksom inte figurkoden ordentligt. Men jag brukar ändå gå igenom de sista cicerobilderna i sekvensen "tomma" innan jag börjar memoreringen med MM.

Min dotters lärare verkar ha fastnat för minnesteknikerna. I veckans läxmejl fick eleverna i uppgift att titta på utbildningsradions film om minnesteknik för att lära sig glosor med associationsteknik. Kul att det 'smittar'! :P
Sea

Lektion trettiofyra

Post by Sea »

Hej och hå... Jag gnetar på med lektionerna. Att memorera frågesekvensen gick blixtsnabbt, men de krångligaste orden i meningarna vill inte riktigt fastna hur många gånger jag än säger dem högt. Just nu känner jag inte att jag orkar lägga tid på att få återkallandet perfekt. Jag vill komma framåt, så jag kör på och försöker slakta perfektionisten i mig.
Idag körde jag MM-träning efter lektionen igen men jag är trött i kväll så det gick sämre än igår, men ändå hyfsat. 103 rätt av 190 tal med 3 sek intervall. Det verkar gå bättre om jag kör varannan dag. När jag kör igenom en gång varje dag finns det fragment kvar av tidigare körningar och då blir jag osäker på vad som var fäst på stödbilden denna gång och vad som var förra gångens bild. Bitvis får jag iallafall väldigt fint flyt i både memorerandet och återkallandet, men sen hackar det emellanåt. Tycker ändå att det går framåt, så jag är nöjd så långt. Och idag hamnade jag varken ur fas eller gick vilse :-)
Sea

Lektion trettiofem

Post by Sea »

Då var språkmodulen avklarad. Jag har ingen ljudbok tillgänglig så har inte kunnat testa metoden i dagens lektion, men den verkar vettig. Är väldigt sugen på att komma igång med textmemoreringsmodulen nu. Ska bli spännande.
Sea

Lektion trettiosex

Post by Sea »

Igång med textmodulen nu! Kul! Första övningarna var lätta och visualisering/memorering gick fort och felfritt. Det märks att man fått upp farten nu. Att hitta stödmeningar själv gick bra. Jag har jobbat en hel del med redaktionell text och rubriksättning, så även om jag inte är expert på det, så känns det rätt naturligt. Svårast tyckte jag var övningen med den tematiska monologen. Jag blir så generad av att prata rakt ut i rummet (och så ville jag inte störa min man som satt intill...), men jag viskade lite för mig själv. Det blir inte alls så långa monologer, men det gick att hålla igång ett par minuter per ämne iallafall.

Jag smög igång med att memorera figurkoderna för kortlekar igår kväll. Det satt på en gång med spader och idag till frukosten passade jag på att lära mig ruter. Det gick lika fort. Sen kunde jag inte låta bli att fortsätta med klöver och hjärter i kväll, redan. Det var så kul. Egentligen hade jag inte tänkt bry mig om kortlekslektionerna, för jag är inte intresserad av minnestävlingar, men jag blev ändå så sugen på att bara se hur fort det går att lära sig... Fort, verkar det som.
Ingen MM-träning igår eller idag... Men i morgon är en ny dag.
Sea

Lektion trettiosju

Post by Sea »

Tja de här 25 historierna gick ju rätt fort att memorera, även om jag var väldigt trött i kväll, så bilderna blev lite matta i färgen och rätt små. Kanske ett tecken på att jag börjar bli blasé när jag visualiserar. Eller så är det en naturlig utveckling för att jag blivit mer rutinerad. Vet inte vilket. Jag är en trist skit som inte är särkilt förtjust i roliga historier i allmänhet, och de här historierna var väl inga höjdare, men det är ju övningen som är det viktiga :|

Kortleksövningarna har legat på is ett par dagar. Jag har lärt mig alla fyra valörerna men inte med flyt. Hinner inte riktigt med att öva. Det är smått skrämmande att inse hur lite egentid man har för sånt här... Däremot märker jag att det inte är så dumt att skriva över cicerobilderna för siffermemoreringen med kortleksfigurkoderna. Det blir mycket mindre risk att det finns fragment kvar av tidigare siffermemoreringar då.

Körde MM idag med 200 tal o 3 sek intervall. Klarade 119, och total tid blev 10 min 4 sek. Jättesvårt att få den där ostörda halvtimmen för mig själv! Jag blev avbruten idag igen men lyckades hålla kvar fokus hyfsat ändå.
Sea

Lektion trettioåtta

Post by Sea »

Det här var en kul lektion, och fort gick det att memorera också! :P Vips så satt alla nio småfaktatexterna. Såna här små faktoider skulle jag kunna fylla hur mycket stödbilder som helst med. Jag kanske borde viga en särskild plats i minnesbygget åt faktoidmemorering...
Gårdagens 25 historier gick bra att återkalla idag också, så det verkar inte som det var något problem att bilderna var små och bleka igår.
Igen tid för MM eller kortlekar idag. Man tror att man ska ha gott om tid för memoreringsövningar när det är helg, men det är precis tvärt om. Snudd på lättare att hitta tid på vardagskvällarna.
Sea

Lektion trettionio

Post by Sea »

Huuu... idag gick det inte bra att memorera. Själva grundstrukturen med de tio stödbilderna var inga problem alls, men detaljerna i texterna var betydligt svårare. Seg seg seg var jag och det var en massa störningsmoment och avbrott. Jag fick inget flyt i memoreringen, hakade upp mig på vissa stödbilder som jag tyckte var långsökta men inte kunde hitta på nåt bättre för, och sen fastnade jag när det var figurkoder för siffror som skulle memoreras, för jag fäste dem på fel underbild. Suck. Rörigt blev det och lång tid tog det. Ingen MM-träning hann jag med idag, fast jag hade trott det.
Det ska bli intressant att se hur mycket av det som jag memorerat i kväll som går att återkalla i morgon. Det kanske får bli omtag då.
Sea

Lektion fyrtio

Post by Sea »

Har inte kunnat öva nånting på flera dagar, men jag vill ju göra mina tre lektioner denna vecka för att komma framåt, så jag fick ta mig i kragen idag. Förra gången blev jag så missmodig, så det tog emot lite att starta en ny lektion, men dagens lektion gick mycket smidigare. Båda övningarna funkade utmärkt. Phu!
Har inte haft en chans att öva MM på en vecka nu, tror jag, och inte lär det bli något i kväll heller. Det börjar ta sån tid när det är så många tal att memorera, så det är jättesvårt att få tillfälle för det utöver lektionerna. Hoppas hinna köra en omgång i morgon, men det kan bli svårt... Suck.
Inte har jag övat nåt på kortlekarna heller. Men det har inte högsta prio, känner jag. Jag kanske väntar med att trimma upp kortleksmemoreringen tills lektionerna är klara. Bara 20 kvar nu. Två tredjedelar av kursen avklarad!
Sea

Lektion fyrtioett

Post by Sea »

Det här var en väldigt mastig och omfattande lektion. Tog minst två timmar. Exklusive alla avbrott pga familj och hushåll mm.
Tillslut blev jag frustrerad när tiden bara drog iväg och bilderna svischade förbi. Inte en chans att hinna med någon MM-träning idag utöver lektionen!
Övningen i sig var bra och intressant. Det var bara det att man behövde läsa texten fem gånger bara för att göra övningarna, plus fyra memoreringar plus fyra återkallningar plus korrigeringar för borttappade länkar. Tillslut blev jag bara helt vimmelkantig. Men jag gjorde klart den till slut. Vet dock inte hur bra sista detaljmemoreringen sitter, men jag får väl kolla det i morgon.
Det gick dock bra att fatta principer och strukturer, och jag insåg snabbt att jag MÅSTE skriva ner alla bildstöden för att ha en chans att kunna återkalla och reparera brutna länkar. Det blev mycket bläddrande fram och tillbaka i lektionstexten innan dess.
Sea

Lektion Fyrtiotvå

Post by Sea »

Tungt just nu. Mycket av extra allt i livet för tillfället och det är INTE främjande för memoreringsförmågan när stressnivån höjs i kroppen! Fokuseringsförmågan sjunker som en sten och bilderna flimrar förbi. Svårt svårt, men jag VILL komma framåt!
Jag fick ha papper och penna till hjälp idag för att kunna hålla fokus och det gick bra. Jag memorerade förstås i huvudet, men skrev ner när jag återkallade. Funkade utmärkt även om det blir rätt mycket långsammare än när man bläddrar i huvudet bara.
Jag pallade inte riktigt detaljmemoreringen i slutet helt och fullt, men alla stödmeningarna sitter perfekt. Jag får vara nöjd så långt i detta läge.
Post Reply