David Petersons strävan efter ett superminne!
-
Dag 5 - 16 maj 2013
Körde träningen lite senare på kvällen efter alla olika aktiviteter (tänkte fysisk utmattning kanske kan hjälpa hjärnan att koncentrera, men ikke), därför höll jag bara på i 33min med kortleken. Märkte att alla figurer inte sitter riktigt, så övade in de bättre. Testade min hastighet på kortleken:
03:24.8
Ingen bra tid men alltid en utgångspunkt. Blev faktiskt lite nöjd över att jag bara är inne på dag 5 och redan fått tillbaka både suget och hjärnkapacitet. Detta kommer att bli mycket bra!
03:24.8
Ingen bra tid men alltid en utgångspunkt. Blev faktiskt lite nöjd över att jag bara är inne på dag 5 och redan fått tillbaka både suget och hjärnkapacitet. Detta kommer att bli mycket bra!
-
Re: David Petersons strävan efter ett superminne!
Dag 6 - 17 maj 2013
Blev lite kaotiskt med saker och ting, så jag hann inte riktigt träna så som jag ville. Istället blev det att jag fick tränat i en halvtimme när jag satt och väntade. Han på den stunden gå igenom mitt bildbibliotek några gånger och utöka det till 150 bilder!
Dag 7 - 18 maj 2013
Började dagen med att vänta på ett tåg, gick då igenom mitt bildbibliotek och la till 15 bilder, uppe i 165 st nu!
Dag 8 - 19 maj 2013
Skulle egentligen övat med MM men det blev inte tid till det. Gick istället igenom kortleken 2-3 gånger (inte så flitigt, men jag hann inte mer pga prov imorgon!)
Dag 9 - 20 maj 2013
Idag gick det mycket bättre!
Gick igenom kortleken 1 gång och sen satte jag igång med MM. Körde 20 bilder i taget, först på 8 sekunder en gång, sen 7, sen 6, sen 5, sen 4, sen 3 (!!) men då gick det inte så bra, så gick upp till 4 igen. Körde totalt 8 gånger (160 bilder) och det gick stundtals riktigt bra på 4 sekunder.
Bästa resultat är 4, med en snittid på 4 sekunder!
Blev lite kaotiskt med saker och ting, så jag hann inte riktigt träna så som jag ville. Istället blev det att jag fick tränat i en halvtimme när jag satt och väntade. Han på den stunden gå igenom mitt bildbibliotek några gånger och utöka det till 150 bilder!
Dag 7 - 18 maj 2013
Började dagen med att vänta på ett tåg, gick då igenom mitt bildbibliotek och la till 15 bilder, uppe i 165 st nu!
Dag 8 - 19 maj 2013
Skulle egentligen övat med MM men det blev inte tid till det. Gick istället igenom kortleken 2-3 gånger (inte så flitigt, men jag hann inte mer pga prov imorgon!)
Dag 9 - 20 maj 2013
Idag gick det mycket bättre!

Bästa resultat är 4, med en snittid på 4 sekunder!
-
Dag 10 - 21 maj 2013
Tränade inte så länge idag, gjorde bara MM med 30 tal i taget a' 4 sekunder upp till bild 150. Sen 15 tal a' 4 sekunder. Slutade efter det. Gick väldigt bra, hade ca 1 fel per gång, störigt att där alltid är 1 koppling som försvinner - practice makes perfect.
Känner att det börjar bli dags att åsidolägga lite mer tid för att utöka träningssessionerna nu, har börjat få riktigt bra resultat. Dock så förstörs min koncentration helt när jag tränar MM och någon börjar prata med mig.
Känner att det börjar bli dags att åsidolägga lite mer tid för att utöka träningssessionerna nu, har börjat få riktigt bra resultat. Dock så förstörs min koncentration helt när jag tränar MM och någon börjar prata med mig.
Gör du bara ETT fel??
Det är ingenting, det är inte meningen att du ska ha alla rätt på MM.
Senast jag gjorde MM fick jag 40/100. Syftet är att öka antalet
tal du kan ta in per session så att du suggsessivt orkar längre och längre.
Någonstans här står det att du bör öka antalet om du får mer än 60%
rätt för att fortsätta utvecklas.
Kan du, istället för att göra 30st 5ggr köra så här:
1st: 30 tal
2a: 40 tal
3e: 50 tal ?
Om du inte är ensam hemma när kör MM så berätta
vad du håller på med och förklara att du behöver sitta ifred.
Lycka till
Det är ingenting, det är inte meningen att du ska ha alla rätt på MM.
Senast jag gjorde MM fick jag 40/100. Syftet är att öka antalet
tal du kan ta in per session så att du suggsessivt orkar längre och längre.
Någonstans här står det att du bör öka antalet om du får mer än 60%
rätt för att fortsätta utvecklas.
Kan du, istället för att göra 30st 5ggr köra så här:
1st: 30 tal
2a: 40 tal
3e: 50 tal ?
Om du inte är ensam hemma när kör MM så berätta
vad du håller på med och förklara att du behöver sitta ifred.
Lycka till
-
Re: DrWho
Ja hitintills har jag inte pressat mig själv tillräckligt mycket, men det fick det bli ändring på idag! (se logginlägg undertill)
-
Dag 11 - 22 maj 2013
Dagens träningspass var en riktig mindblower... Varit igång HELA dagen och fått så jädra mycket gjort, hade klarat mig utan kursen och varit nöjd - MEN - det hade varit ett nederlag. Så motvilligt (bytte typ flikar och läste om annat hela tiden) tog jag mig till MindAcademys forum och läste lite. Jag såg vad DrWho skrivit till mig och vad hon skrivit i sin egen journal, så blev riktigt peppad.
Höll allt i MM på 4 sekunder/tal
1. 30 tal = 25 rätt
2. 40 tal = 33 rätt
3. 50 tal = 33 rätt (notera att tröttheten börjar nalkas)
4. 51 tal = 44 rätt (Gav mig fan på att jag skulle över 80%, jojomen!
5. 165 tal = 28 rätt (Riktig mindblower! Blev sugen på att testa, men visste att det skulle gå åt pipan. Dock häftigt att se hur min koncentration förändrades hela tiden. Sen ville mitt huvud ge upp flera gånger, men jag kämpade mig igenom. Återkallningen var ju tragisk, riktigt jädra jobbigt och jag kände mig typ packad eller något. Den tröttheten hoppas jag att jag får igen i bättre minne, mitt huvud värker nämligen nu haha!
Tack för mig, det var mer än 1h minnesträning. Imorgon skall jag memorera lite inför ett prov, så får vi se hur det går!
Höll allt i MM på 4 sekunder/tal
1. 30 tal = 25 rätt
2. 40 tal = 33 rätt
3. 50 tal = 33 rätt (notera att tröttheten börjar nalkas)
4. 51 tal = 44 rätt (Gav mig fan på att jag skulle över 80%, jojomen!
5. 165 tal = 28 rätt (Riktig mindblower! Blev sugen på att testa, men visste att det skulle gå åt pipan. Dock häftigt att se hur min koncentration förändrades hela tiden. Sen ville mitt huvud ge upp flera gånger, men jag kämpade mig igenom. Återkallningen var ju tragisk, riktigt jädra jobbigt och jag kände mig typ packad eller något. Den tröttheten hoppas jag att jag får igen i bättre minne, mitt huvud värker nämligen nu haha!
Tack för mig, det var mer än 1h minnesträning. Imorgon skall jag memorera lite inför ett prov, så får vi se hur det går!
-
Dag 12 - 23 maj 2013
Inte riktigt säker på hur lång tid jag la på att öva idag, men det var iallafall över en timme. Eftersom att jag har ett prov med mycket fakta på måndag så har jag valt att memorera denna fakta á la GMS (självklart). Det tog ca 20-30 minuter att sammanställa 18 st huvudrubriker med någon mening fakta till varje. Fortsatte sedan efter ett träningspass med att bygga ett bildbibliotek med 11 bilder. Delade upp de 18 rubrikerna på 6 st bilder (3 till varje). Varje plats i bildbiblioteket fick en stödbild med 3st poster att memorera vars en mening på. Idag memorerade jag 9st rubriker, tar de övriga 9 imorgon.
Problem jag har stött på, alla prepositioner som "För,under,bakom,över, ut" osv (som är i ord, tex förundersökning, undervisning m.m) hur gör ni för att memorera dessa?
Tänker gå igenom de olika memoriseringsteknikerna för fakta igen, det tog lite väl lång tid det här!
Problem jag har stött på, alla prepositioner som "För,under,bakom,över, ut" osv (som är i ord, tex förundersökning, undervisning m.m) hur gör ni för att memorera dessa?
Tänker gå igenom de olika memoriseringsteknikerna för fakta igen, det tog lite väl lång tid det här!
När det gäller textmemorering låter det som du är på rätt väg. Du verkar ha fattat grundprincipen, vet inte hur mkt text du hade att plöja in så jag kan inte säga något om tiden. Vad läser du förresten? Hur gammal är du?
Jag förstår inte HELT vad du menar men du verkar ha koll på teorin
Det du vill förbereda inför dina höststudier är inte så mkt annorlunda. När jag ska memorera text brukar jag börja med en stödbild för boken – sen memorera innehållsförteckningen för hela boken (läser medicin så det är en väldigt LÅNG innehållsförteckning med många underrubriker).
Jag är däremot mer förtjust i kedjemetoden. Om vi tar ett exempel med en bok om djur (för enkelhetens skull). Om det står så här :
”Djur på en bondgård”
Kapitel 1: Höns
Kapitel 2: katt
Kapitel 3: Ko
Kapitel 4: häst
Kapitel 5: hund
Då kopplar jag ihop dem med kedjemetoden (Mattias rekommenderar returmetoden) och sätter sen stödbilder på var och en av dem för underrubrikerna. Ex:
”Djur på en bondgård”
- Första ägget
- En nykläckt kyckling
- Första upptäcktsfärden
Då brukar jag sätta ihop underrubrikerna med kedjemetoden och sedan sätta dem på en stödbild på hönset. Vet att det finns många metoder att använda som säkert är bättre, jag har provat flera och ständigt kommit tillbaka till den här för att den funkar för mig. Jag brukar försöka koppla på det enklaste vis jag finner möjligt och tar sedan in andra tekniker vid behov.
Om man vill här eller har en större mängd text att memorera kan man istället koppla varje underrubrik till en egen stödbild på hönset och sedan, vid textmemorering, sätta första rubriken på ägget kopplat till den nästa osv i en cirkelsekvens där du kopplar ihop sista bilden med första för att hitta tillbaka.
Och sen kopplar du huvudrubrikerna till texten om ”en nykläckt kyckling” på nästa underbild på hönset. På så sätt behöver du inte så många extra stödbilder utifrån som inte är direkt kopplade till ämnet i sig. Givetvis om du har siffror ska de inte kopplas direkt utan på underbilder. Vad är det för ämnet du läser?
Jag är imponerad av ditt experimenterande med MM, var ett tag sedan jag gjorde det, måste tillbaka till det men för tillfället är jag mer intresserad av OMC. Skulle behöva göra båda, men har som du, ett prov på måndag med mycket text
Hoppas det exempel jag gav made SOME sense för dig och för alla ni andra som läser detta.
Lycka till!
Jag förstår inte HELT vad du menar men du verkar ha koll på teorin

Det du vill förbereda inför dina höststudier är inte så mkt annorlunda. När jag ska memorera text brukar jag börja med en stödbild för boken – sen memorera innehållsförteckningen för hela boken (läser medicin så det är en väldigt LÅNG innehållsförteckning med många underrubriker).
Jag är däremot mer förtjust i kedjemetoden. Om vi tar ett exempel med en bok om djur (för enkelhetens skull). Om det står så här :
”Djur på en bondgård”
Då kopplar jag ihop dem med kedjemetoden (Mattias rekommenderar returmetoden) och sätter sen stödbilder på var och en av dem för underrubrikerna. Ex:
”Djur på en bondgård”
- Första ägget
- En nykläckt kyckling
- Första upptäcktsfärden
Då brukar jag sätta ihop underrubrikerna med kedjemetoden och sedan sätta dem på en stödbild på hönset. Vet att det finns många metoder att använda som säkert är bättre, jag har provat flera och ständigt kommit tillbaka till den här för att den funkar för mig. Jag brukar försöka koppla på det enklaste vis jag finner möjligt och tar sedan in andra tekniker vid behov.
Om man vill här eller har en större mängd text att memorera kan man istället koppla varje underrubrik till en egen stödbild på hönset och sedan, vid textmemorering, sätta första rubriken på ägget kopplat till den nästa osv i en cirkelsekvens där du kopplar ihop sista bilden med första för att hitta tillbaka.
Och sen kopplar du huvudrubrikerna till texten om ”en nykläckt kyckling” på nästa underbild på hönset. På så sätt behöver du inte så många extra stödbilder utifrån som inte är direkt kopplade till ämnet i sig. Givetvis om du har siffror ska de inte kopplas direkt utan på underbilder. Vad är det för ämnet du läser?
Jag är imponerad av ditt experimenterande med MM, var ett tag sedan jag gjorde det, måste tillbaka till det men för tillfället är jag mer intresserad av OMC. Skulle behöva göra båda, men har som du, ett prov på måndag med mycket text

Hoppas det exempel jag gav made SOME sense för dig och för alla ni andra som läser detta.
Lycka till!
-
Detta handlar bara om någon mening till varje rubrik, inget särskilt. (Tar dock tid att göra det just nu, men övning ger färdighet och det går nog snabbare än att försöka pränta in det på vanligt vis). Jag är 18 och läser en teknisk linje, studenten till sommaren.
Ahh att sätta ihop bildbibliotek har jag inte problem med! Det är snarare att fylla dem på ett effektivt och vettigt sätt
Jag gillar ditt sätt att memorera böcker på, kanske blir värt att använda sig av senare då utbildningen startar. Dock vet jag inte om man någonsin kommer ha ett behov av att memorera hela böcker, eller det mer handlar om att att plocka det viktigaste från varje kapitel?
Har inte övat MM nu på 2 dagar, känns konstigt.. Skall se till att träna det imorgon så jag inte tappar
När får vi läsa mer om dina äventyr? Upp med något i journalen nu!
Ahh att sätta ihop bildbibliotek har jag inte problem med! Det är snarare att fylla dem på ett effektivt och vettigt sätt

Jag gillar ditt sätt att memorera böcker på, kanske blir värt att använda sig av senare då utbildningen startar. Dock vet jag inte om man någonsin kommer ha ett behov av att memorera hela böcker, eller det mer handlar om att att plocka det viktigaste från varje kapitel?
Har inte övat MM nu på 2 dagar, känns konstigt.. Skall se till att träna det imorgon så jag inte tappar

När får vi läsa mer om dina äventyr? Upp med något i journalen nu!
-
Dag 13 - 24 maj 2013
Övade in de sista 9 rubrikerna på lite under en halv timme (med 2 avbrott). Helt okej! Kände mig inte klar där, utan memorerade sedan åter igen in alfabetet. Repeterade allt några gånger och målade in bokstäverna i mina figurkoder.
Kände mig fortfarande inte klar! Senare på kvällen repeterade jag alfabetet. Därefter gick jag in här på MA forumet och läste lite. Började om på lektion 1 och skummade igenom för att hitta något att träna på (som jag nämnde tidigare behöver jag fräscha upp faktamemoreringen), hamnade på lektion 3 och började där även läsa GMS-handboken. Nu han klockan bli halv 12, så det är bäst att kojsa. Ska gå igenom mitt bildbibliotek för provet på måndag en gång till innan jag somnar.
This is awesome & I cant wait to get even better!
Kände mig fortfarande inte klar! Senare på kvällen repeterade jag alfabetet. Därefter gick jag in här på MA forumet och läste lite. Började om på lektion 1 och skummade igenom för att hitta något att träna på (som jag nämnde tidigare behöver jag fräscha upp faktamemoreringen), hamnade på lektion 3 och började där även läsa GMS-handboken. Nu han klockan bli halv 12, så det är bäst att kojsa. Ska gå igenom mitt bildbibliotek för provet på måndag en gång till innan jag somnar.
This is awesome & I cant wait to get even better!