Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 4
Påhittade ord, bryta ner och binda till cicero, 20st.

Mardrömsövning, mycket därför jag dragit mig för att fortsätta. Vill dessutom undvika att dela upp lektionen i bildskapande och memorering. För att inte slösa bort min egen tid kom jag fram till kompromissen att samtidigt som jag gör övningen första gången samtidigt skriva ner valda bilder - på så sätt slipper jag hitta på nya bilder i de fall bilderna inte sitter. Finns inget egenvärde i bestraffningen att köra huvudet i väggen mer än en gång. ;)

Vid första försöket fick jag 4 av 20 rätt, tid för memorering: ca 65 min. Ytterligare åtta hade jag delvis rätt.

Får se om jag hinner köra en omgång till senare. Min analys är:
Arbetssättet, att konstruera ord, att konstruera bilder, att sammanfoga bilder, att hitta rätt ciceroplats m.m. gör alltsammans överkomplext för mig att hålla ordning på. Att göra respektive sak är en sak, går ganska bra, men att hålla isär och vara fokuserad den långa tid som det dessutom krävs är övermänsklig för mig i skrivande stund. Nightmare. :x
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 4 (forts)
Ok, nya tag idag. Förberett mina cicero's bättre från igår - då råkade jag hoppa över en cicero och alltsammans blev bara pannkaka... kanske inte bara för det utan också pga den utdragna tiden. Nu har jag iaf valda ord framtagna - känns dock inte som så mycket till handikapp när övningen fortfarande är absolut tillräckligt komplex att försöka hantera. Något mera hoppfull idag i vart fall. :) Blir dock att köra från början igen, med så många fel är det inte meningsfullt att försöka reparera när jag läckte som ett såll...

Vid andra försöket fick jag 9 av 20 rätt, tid för memorering: 33 min. Ytterligare nio hade jag delvis rätt.

Inte lika hopplös omgång som den första, men att strippa bort momentet att generera ord (gjorde jag redan i första iterationen) gjorde det lättare. Sedan är jag också övertygad att vissa bilder sitter redan från igår. Aningen mer optimistisk även om detta verkligen går med en snigels fart, inte mycket att fira - men framåt går det ju trots allt. :roll:
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 4 (forts)
Ok, fått expertis om hur jag kommer igenom övningen. Då jag redan är mitt i övningen fortsätter jag därifrån jag är med detta i bakhuvudet - nästa gång jag ställs efter liknande övning kommer jag bl.a. vara benhård på att starta med att ta första bästa ord jag kommer på, att hitta bild därifrån blir sekundärt. Hoppat över ett par dagar så dessvärre känns det som om jag får reparera alltsammans ytterligare en gång - och säkert någon gång till på detta då min tillgängliga tid per dag är starkt begränsad... återigen gått igenom mina cicero's innan övningen.

Vid tredje försöket fick jag 10 rätt av 20, tid för memorering: 29 min. Ytterligare nio hade jag delvis rätt.

Övertygad om att jag är på rätt spår även om varken tid eller antal rätt tyder på detta. Tyvärr gått för lång tid sedan tidigare memorering. Kände därför inte det möjligt att bara reparera 'luckor'. Hoppas kunna göra det nästa körning inom kort och kunna göra just detta istället för att nästintill börja om.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 4 (forts)
Körde enbart igenom rena missar, visade sig vara väldigt få. Tre stycken var ren följd av dåligt valda ord/bilder - inte spontant nog.

Vid fjärde försöket fick jag 18 rätt, tid för memorering: 4 min. Ett av felen var återigen ett mindre bra ord bara.

Vid femte försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 11 sek.

Spontant är det fortfarande inte kombinerade bilden som ibland tar tid på sig - det är framtagningen av respektive ingående bild som i vissa fall sänker den totala prestationen. Denna övning bjöd som sagt på fler utmaningar än just detta problem. Äntligen igenom denna övning! :)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 5
30 ord med kedjemetoden, (dvs. 29 länkar)

Måltid för övningen blir knappt 5 min. Ser att ett par av orden redan är upptagna för långtidsmemorering för min del. För att inte tvingas hitta på nya bilder och sinka tidsåtgången kör jag på med befintliga bilder för de aktuella orden då lagringen ändå bara ska hålla tills jag är klar med övningen.

Plan för länkningen:
1. Se första bilden.
2. Se andra bilden.
3. Se kopplade bilden.
4. Se tredje bilden.
5. Se kopplade bilden.
6. osv.

Så... egentligen borde jag kunna komma under 10 sek. per par sett, eller åtminstone genom att följa planen frigöra 2 extra sekunder (=4 sek. totalt) för att hitta och se respektive ny bild... Äh, nu kör vi - 'slafsigt' och hafsigt jag bara kan!

Vid första försöket fick jag 16 rätt av 29, tid för memorering: 7 min, 44 sek.

Försökte VERKLIGEN köra så fort det bara gick, hade ju faktiskt i ett synsätt handikapp på 20%. Bilderna kom helt enkelt inte farande till mig i den takt de skulle behövt för att hålla tiden. :x Kände däremot att bildkombinationerna oftast blev spontana och bra. Ett par av bilderna blev inte lika bra, t.ex. ordet 'mark' blev asfalt för mig - satt inte så bra, anade det redan då bilden dök upp att den inte blev särskilt detaljrik (missade påföljande bild). Ordet 'vatten' satt desto bättre även om en hink med vatten kändes lite avig - men funkade. Antalet fel bryr jag mig inte mycket om egentligen, om de inte blir fler av min dåliga takt som jag är lite nojig över att är för låg...

Vid andra försöket fick jag 28 rätt av 29, tid för memorering: 4 min 28 sek.

Mer nöjd med denna repetition. Självkritiskt borde jag haft bättre tid, men det blir lite hoppigt och sämre flow när det ska lappas bara lite här och var.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 10 sek.

Bilderna hade redan börjat tyna här kände jag, fick fokusera ett litet extra tag på ett par av kombinationerna.

Snittiden för första försöket:
6 sekunder för mycket

Detta var den sista övningen för min del av lektionen, nästa blir No. 8!

Vet inte hur jag ska fira lektionen, men något litet blir det iaf. :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Wyzecs Journal

Post by Mattias »

Bra Wyzec!

Tänkte på en grej som jag även tänkte på när jag läste DrWhos senaste inlägg (så det här är till er båda).

Bildomvandlingstekniken är verkligen ett superverktyg. Det tog tid innan jag själv upptäckte storheten i denna, men den går inte att underskatta. När samma bilder börjar dyka upp för olika ord i olika sammanhang är bildomvadlingstekniken nyckeln. Det fina är att man INTE behöver lägga tid på att välja helt nya bilder. Att göra en omvandling av den befintliga bilden är allt som behövs. Gärna ändra färg, form (formen viktigast!) och kanske material. Det är inte ens stora förändringar man behöver göra. Det svåra är kanske att gå utanför hur objekten kan se ut i verkligheten. Man kan visualisera något som inte alls finns på riktigt.

Om bilden som dyker upp är en stekpanna, men den använder jag i ett annat sammanhang som jag inte vill blanda ihop med. Då använder jag fortfarande en stekpanna men gör en bildombandling och visualiserar t ex en gul och avlång stekpanna. Dyker samma bild upp igen i ett annat sammanhang, så kan jag visualisera tex en blå stekpannan i plast som är oval och med ett handtag som är böjt uppåt i en halvcirkel. Det finns oändliga varianter att använda sig av! Med lite träning går bildomvandlingen jättefort eftersom jag inte behöver "konstruera" någon ny kodning med en annan bild (blir sällan bra eftersom man alltid ska sträva efter att använda det första man kommer att tänka på).

Ha det! :)
/M
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Tack för tipset Mattias. Kommer att ha bruk av bildomvandlingstekniken nu på direkten ser jag i kommande övning.

Lektion 8

Övning 1 - 3
10 bilder med kedjemetoden.

Vid första försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 3 min 18 sek.

Blev under memorering lite förvirrad av att målet med övningen samtidigt är att använda underbilder på objekten. Att använda kedjemetoden känns därför som att ockupera potentiella underbilder. Nåväl, får se mellan fingrarna för denna horribla tidsåtgång, målbilden torde varit 90 sek, det tog mig det dubbla... runt 12(!) sekunder för mycket per bild - inte acceptabelt.


Välja ut tre underbilder till varje bild.

Vet inte vad måltiden för att göra detta borde vara. Nitiskt sett borde det ligga på omkring 2 sekunder vardera, dvs. 10 x 3 x 2 = 60 sek = 1 min. Men de ska ses i detalj...

Facit, det tog mig: 5 min, 30 sek.

Ovanstående inkluderade även att GÖRA bilderna mer detaljrika än de från början var i huvudet... antar att jag har en del arbete på att förbättra denna teknik. :(


Memorera 30 sifferpar på de 30 underbilderna. Måltid för memorering: 300 sekunder = 5 min.

Okej, det här KAN jag ju - kom igen nu hjärnan!

Vid första försöket fick jag 4 rätt av 30, tid för memorering: 8 min, 50 sek.

Katastofalt. :evil: Blir till att ta nya tag när hjärnan funkar igen, bevisligen är det inte idag iaf.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 8

Övning 3 (igen)
Sett igenom mina 10 bilder och tillhörande underbilder innan memoreringen. Måltid 5 minuter återigen, får ta de trettio siffrorna från början igen känner jag.

Vid andra försöket fick jag 11 rätt av 30, tid för memorering: 8 min, 31 sek.

Varken nöjd med tiden eller kvaliteten. På något sätt så knyter sig denna övning för mig eller är jag bara inne i en svacka. Vet med mig att jag inte zoomat ut och sett hela den sammansatta bilden med alla sakerna i, men hur gör man egentligen det när kedjemetoden gör att DEN bilden redan är upptagen? För mig blir det som om de olika delbilderna aldrig riktigt blir en del av stora bilden. Förvirringen mellan ursprungliga stora bilden och delbilderna blir total och jag ser INGENTING. :?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Kommit alltför mycket emellan på sistone - inget att göra åt, dags att åter ta tag i dessa studier. Får dessvärre ta mitt straff och köra om ett par övningar som hänger ihop, håller tummarna för att jag inte tappat greppet totalt...

Lektion 8

Övning 1 - 3 (igen)

10 bilder med kedjemetoden.

Måltid: 9 * 10 sek. = 1,5 min.

Vid 'första' försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 2 min 45 sek.

Långt ifrån det fokus jag haft senast, märkte det redan när jag inledelsevis körde en koncentrationsövning. Även om jag kände med mig att jag i sort redan kunde kopplingarna sedan tidigare hade jag svårt bara att måla upp bilderna. :( Det får bli mentala teknikövningar att par dagar innan jag fortsätter köra lektioner igen.
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Wyzecs Journal

Post by melkorman »

Det känns som vi sitter lite i samma båt. Jag har också tagit en paus från lektionerna för att hinna med annat, samtidigt som jag har övat en del på figurkoderna eftersom det kändes som att det var nödvändigt innan jag gick vidare med lektionerna (trots att det inte är vad Mattias rekommenderar). Jag har emellertid inte övat så mycket som jag borde, och jag misstänker att visualiseringsförmågan sakta avtar när jag inte gör lektioner.
Post Reply