Lektion 35 -
Läste igenom och förstod koncepten för att använda ljudböcker. Har haft lite problem att hitta lämpliga ljudböcker för ryska men har nu hittat det
PERFEKTA verktyget för ljudböcker, nämligen programmet/appen LingQ. Det är en hyperpolyglot (Kaufman heter han och pratar mer än 16 språk flytande - däribland svenska) som skapat programmet. Det går ut på att man får en text uppläst för sig och varje ord i texten är blå. Finns det ett ord i texten som man inte förstår, så trycker man på ordet och kan välja en ledtråd för att minnas ordet. Detta ord läggs sedan in i "flashcards", alltså en samling av orden. (Dessa ord kan man snabbt plugga in med GMS). Sedan kan man spara ner uppläsning till telefonen och lyssna på den. SÅ BRA! Precis som anges i lektion 35. Självklart finns det olika svårighetsgrader. Det är en riktigt härlig app eftersom att man får allt på en gång - interaktivitet med orden, uttalet och möjlighet att snabbt få en översättning av ett ord. Dessutom får man orden man ska memorera i ett sammanhang och i RAD! Jag är helt såld. Ryska flytande innan nyår - aqui vengo yo! (Here I come

) Kostar ca ca 400kr på ett halvår men det är värt varenda krona eftersom du för varje språk får mer än 1000 inlästa texter. Dessutom så är den inte låst för ett språk!
Kort utvärdering av språkmodulen: frustrerande och otymplig, men mycket bra koncept. Introduktionen till ryskan hade behövt varit lite bättre. Alfabetet gick fort att lära in, vilket stödet från första lektionen var mycket bra. De övriga lektionerna var dock så knepiga (i vart fall för ryska) att det hade varit bättre om ett mer närbesläktat språk använts. Introt till frasmemoreringen var bra med kända låtar, men det hade varit bättre om det inte varit kända låtar (kanske hade frasmemoreringstekniken kunnats kopplats in vid 3.1.4 i databasmodulen, dvs "Ack Värmeland du fria" - en låt jag aldrig tidigare hört). Sedan skulle man använda frasmemorering för en längre text på ryska! Här blev jag ordentligt frustrerad och kände att språkmodulen hade behövt lite omdoning. Hur man lär sig grammatiken för adjektiv/substantiv led av samma problem, nämligen att den applicerade frasmemoreringen på ryska utan någon ljudfil. Google-translate, hej! Här valde jag att själv koda in de vanliga adjektiv/substantivreglerna på vanligt GMS sätt dvs bilder för varje regel. På samma sätt gjorde jag för verbkonjugeringarna (men här gjorde jag också alla övningar för presens vilket gjort att jag nu kan det obehindrat, i vart i skrift).
Utvärderingen kanske mer riktar in sig på de exempel som används för inlärning av språk än själva grundkoncepten. Själva grundkoncepten är som sagt helt solida och det var det bästa med modulen. Lär sig ett språk: Massor av nya ord, grundförståelse för grammatiken och massor av lyssning/läsning och härmning samt kommunikation med modersmålare så har man språket inom ett halvår.
Använder man (jag) dessa koncept för att lära sig språk, kommer språkinlärningen gå mycket mycket fort. Särskilt med rätt verktyg, tex LingQ + GMS + jävlar anamma (jag har lite norrländsk påbrå från min mor).
Lektion 36
Körde några rundor MM för parallella bildssystemet, 1-20, för att fixera underbilderna.
MM 100 cicero med 5 sek, 55/100. Vid MM har jag numera delat upp mina 230 cicero platser i två och höjt tiden. Jag kommer öka med 10 platser per gång och sänka tiden så småningom.
Ahhh. Känns som att man är tillbaka till lektioner som inte frustrerar en! Textmemoreringen känner jag kommer bli bland de bättre kursmodulerna. Jag har alltid läst massor och det är inte ovanligt att man glömmer vissa viktigare moment i vissa böcker, särskilt kurslitteratur i juridik. Beroende på hur väl jag tar till mig teknikerna och åter får upp kapaciteten i MM så funderar jag på att skriva nästa salstenta i juridik utan kurslitteraturen (mest för att jag kan och att böckerna väger ton). Återkommer om detta.
Under lektionen skapade jag sex olika stödmeningar för olika paragrafer i olika sammanhang. En från Petter Stordalens självbiografi, en från boken SÄLJ! av Fredrik Eklund, en från Makroekonomi - teori, politik och institutioner, en paragraf från sjölagen om bortfraktarens ansvar, en paragraf från järnvägslagen om passagerarersättningsskyldighet samt en paragraf från Aktiespararen om Opus bilbesiktning.
Det var rätt kul att hitta på en berättelse från en valfri bild. Valde att berätta om min franska kaffepress och element. Intressant. Improvisering känns nu helt plötsligt som en barnlek.
Hörs!