Seas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Sea

Lektion tjugofem

Post by Sea »

Tjohooo! Ute i stora vida minnesvärlden och igång med språkmodulen! Yay!
Det blev en flygande start med ryskan eftersom jag läste in Ryska C för en kvartssekel sedan (och iofs sedan lade det helt i träda efter det). Men alfabetet kommer jag ihåg så jag kan läsa och uttala ryska texter fortfarande. Och jag har några ryska böcker i bokhyllan. En riktigt hyllvärmare (Tjechov) och en sagobok, och så Tolkiens ringen-trilogi + Hobbit på ryska :-) Men tro för all del inte att jag läst någon av dem!!! Men nu, kanske... När man borstar upp sin ryska... sagoboken ligger väl närmast till då.

Körde MM med 120 tal, 4 sek och klarade 73 st på 8 minuter. Två tal bättre än igår. Ligger inom felmarginalen. Nästa gång ökar jag till 130 tal.
sirguldoft

Re: Seas journal

Post by sirguldoft »

Hej Sea,

Bra jobbat med övningarna, de verkar som att du ligger någon lektion framför mig.

När du jobbar med MM och har 120 cicerobilder? Var hittar du alla dessa bilder? Jag har använt mitt hus men bara kommit upp i 50 bilder som sitter väldigt bra nu.

Lycka till!

mvh niclas
Sea

Cicerobilderna

Post by Sea »

Hej Sirguldoft,
Ja, vi verkar ligga i samma härad, du och jag :-)

Jag har använt rummen i mitt hem (bor i villa) för de första 130 cicerobilderna. Jag kör konsekvent med 10 bilder per rum för att kunna hålla koll på var jag är, och går medsols genom rummen och genom huset, från entrén och runt på bottenvåningen, sedan övervåning och sen fick jag lägga till källaren också. De tio första bilderna (entrén) använder jag inte för MM, eftersom jag redan hade "flyttat in" när med minnesövningarna från från Mattias Ribbings bok "Vägen till maxade betyg" (som för övrigt var den julläsning som sedan fick mig att hugga på minneskursen den 5:e januari i år), och jag vill inte skriva över de data, så jag reserverade helt enkelt det rummet för att lagra kul data.
Nu har jag alltså använt alla tillgängliga cicerobilder i mitt hus för MM så jag har fått expandera med trettio nya bilder från tomten och husbyggnadens exteriör. Så nu har jag 150 tillgängliga cicerobilder för MM. Lägger jag till garaget (som jag bävar lite för att tvingas besöka mentalt med regelbundenhet... :? ) så kommer jag upp i 160 st.
Planen är att därifrån invadera mitt föräldrahem, och göra cicerobilder av det (torde räcka till ytterligare 120 st från insidan och 20 st från utsidan) och då har jag mina 300 bilder. När jag behöver fler bilder får jag väl ta till svärföräldrahemmet, kontoret eller min förra lägenhet (som jag fortfarande minns väl). Eller så.

För datalagring har jag, som sagt, reserverat min entré och den räcker jättelångt. Har bara nyttjat de första två cicerobilderna där eftersom jag för varje cicerobild gjort fem associationsbaser som vardera fått ytterligare fyra bilder med fria associationmetoden. För datalagring i denna kurs har jag reserverat mitt föräldrahems altan och på ytterdörren har jag ju lagrat hela kursmodul 2. Så där har jag 9 cicerobilder kvar att använda för datalagring :-)

Så har jag gjort :-)
Lycka till med dina övningar och cicerobilder! Bra kämpat!
Sea

Lektion tjugosex

Post by Sea »

Ja, det var det där med cicerobilder, ja... Om det gick fort och lätt i förra lektionen så tog det desto längre tid med dagens lektion. Detta berodde främst på att jag behövde skapa femtio helt nya cicerobilder till denna lektion. Och de får ju inte vara samma som jag ska öva MM med, så nu fick jag "flytta in" i min gamla lägenhet. Ett problem med det är att jag till stora delar har samma möbler i huset vi bor i nu, och jag vill inte riskera konstiga krockar med mina hemma-cicerobilder. Så jag fick välja ut andra cicerobilder - lite mer detaljerat. Lite kul var det dock att återuppleva det helt galna badrum vi hade i gamla lägenheten, där den föregående ägaren hade inrett med röd medaljongklinker på golvet, röda medaljongtapetserade dörrspeglar på insidan av badrumsdörren, kornblå väggklinker med fondvägg med motivklinker bakom badkaret och något som liknade en liten kristallkrona i taket... Helt absurt! :D
Lite pyssligt var det även att hitta bra associationsbilder till alla de femtio orden. Det tog sin tid, men det blir nog bra. Ska bli spännande med fortsättningen i nästa lektion.
Sea

Lektion tjugosju

Post by Sea »

Det gick mycket bra att återkalla alla femtio ordens betydelser på cicerobilderna från gårdagen. De flesta behövde jag idag fästa ledtrådsbilder till för det ryska ordet, men det går snabbare för varje "glosvarv" jag går. Jag har inte behövt memorera någon uttalshjälp eftersom det ryska alfabetet sitter sedan tidigare.
Är lite orolig för att cicerobilderna liksom följer med betydelsebilderna i bakgrunden och att det på något sätt ska påverka möjligheterna att återkalla orden när jag skrivit över dem med andra glosor (vilket jag antar att man kommer att göra framöver). Jag vet ju hur det gick när jag i första modulen memorerade en del av figurkoderna för siffror med mina cicerobilder. Jag ser fortfarande spöken av de siffrorna jag memorerade där, fastän jag skrivit över dem massor med gånger med alla möjliga figurkoder vid det här laget. Det är faktiskt ganska vanligt att jag ser "spökfigurkoder" från tidigare memoreringsomgångar på cicerobilderna när jag övar med MM.
Jag har idag även gjort 160 nya cicerobilder som jag nu övar in för att kunna använda i MM-övningarna framöver.

Jag har fortsatt att experimentera med memorering i vardagen. Jag hjälpte min dotter att öva in sina repliker till det teaterstycke hon ska spela upp med hjälp av en stödbild för varje scen hon är med i och sedan associationselement för varje replik. Det var lite pyssligt när hon skulle hitta på bilder för varje replik, men sen gick det som en dans. Replikerna blir dessutom mycket naturligare såhär. Hon hade med sig sina stödbilder på papper till repetitionen för att visa, och dramaläraren tyckte att de andra eleverna kunde testa detta också för sina repliker. Det finns några elever som är dyslektiker i teatergruppen och de kanske kan bli hjälpta av detta, hoppas jag. Ska bli intressant att höra hur det går.
Sea

Lektion tjugoåtta

Post by Sea »

Gaah! Där fick jag för att jag var så nöjd med att ha skapat 300 cicerobilder för MM-övningar + några extra för databaser... Det gick att skapa femtio cicerobilder till för de femtio glosorna i lektion 25, och idag var det alltså dags att skapa ytterligare 150+10 cicerobilder. Plus en herrans massa underbilder till det. Jag blev alldeles matt... Är det för att det är fredag?
Känns lite övermäktigt just idag.

De första femtio glosorna funkar bra. Flera har blivit reflexmässiga redan. Fascinerande att det är så effektivt.
Sea

Lektion tjugonio

Post by Sea »

Har pausat lektionerna några dar och ägnat mig åt att bygga upp mitt stödbildssystem så att det sitter hyfsat. Dagens fraser gick hyfsat att memorera och återkalla, men de sitter inte särskilt bra ännu. Det brukar bli bättre när jag sovit på saken, så i morgon övar jag mera med återkallningen, förstås.

Har även övat med MM och försöker minska memoreringstiden. Idag och igår blev det ungefär samma resultat, med två mer rätt och 10 sekunder kortare totaltid idag. 150 tal med 3 sekunders intervall, hade 78 rätt, total tid 7:31 min. Ska se om det går att pressa ner till 2 sekunder i morgon med 150 tal. Havererar det kör jag vidare med 3 sekunder intervall men ökar successivt till 200 tal innan jag minskar tiden. Ska bli intressant att se hur det går.
Sea

Lektion trettio

Post by Sea »

Det går inte snabbt, men det går långsamt framåt. Livet har gjort sig påmint igen och jag har haft väldigt lite tid för minnesträningen de senaste dagarna, samtidigt som lektion trettio är rätt omfattande med flera moment. Jag har gjort lektionen snuttvis under de här dagarna. Först läste jag igenom allt och kollade uttal och översättning, nästa snutt tittade jag igenom stödbildsschemat och hur det var tänkt, men hann inte memorera det den dagen, så fick göra det nästa snutt. Dn memoreringen gick väldigt snabbt och smidigt! Så det känns att "minnesmusklerna" växer till sig. Idag har jag memorerat de ryska meningarna på stödbildsschemat. Tuvärr har den enda tid jag haft till förfogande för detta varit medan jag befunnit mig i kollektivtrafik och på flygplats, så det har varit lite si och så med ljudmemoreringen... Jag har inte riktigt haft modet att sitta på pendeltåget och stirra rakt ut i luften medan jag trumpetar ut ryska meningar om och om igen. Jag har fått nöja mig med att stirra rakt ut i luften och viska och mumla lite för mig själv. Det har gått hyfsat, men det hade naturligtvis varit effektivare med mer brösttoner.

Jag har inte kunnat öva MM på flera dagar, men idag stal jag mig en stund framför PCn och skruvade upp till 160 tal med 3 sekunders intervall. Tyvärr kom min man in i rummet mitt i återkallningen och frågade om en massa saker och simultanförmågan kraschade totalt. Återkallningen havererade en lång stund och det enda jag fick ur mig var "kan inte hjälpa dig just nu" medan siffrorna svischade förbi. Suck. 59 rätt av 160....
Sea

Lektion trettioett

Post by Sea »

Seg i huvet, men jag ville verkligen göra klart lektionen i kväll. Det gick bra och snabbt att memorera associationsbaser och associationselement, och även om jag vari lite seg och trög när jag återkallade så blev meningarna ganska rätt också. Det är klart att det säkert skulle gå ännu bättre om jag memorerade glosor parallellt, men tiden räcker inte till så jag får nöja mig såhär. Vill komma framåt.

Har varit på tjänsteresa i tre dagar och undervisat tretton för mig helt okända personer, men jag skaffade mig ett bra förtroendekapital genom att kunna allas namn (mha minnestekniken) innan jag träffade dem. Gick jättesnabbt att få in alla tretton med distinkt särdrag från foton. Satt som en smäck. Jag låssades inte om något först utan alla fick presentera sig och berätta om sig själva och sen sa jag att nu ska vi se om jag kommer ihåg vad ni heter, och så sa jag vad alla hette en efter en. Det var rätt effektfullt. Tills jag kom till den siste personen och han sa: du använder sån där associationteknik, va? Så då var liksom magin bruten. Hur som helst var det första gången någonsin som jag kunnat namnet på alla mina kursdeltagare och det var inte helt fel. :P

Ligger efter med MM-träningen nu eftersom jag varit borta från PCn. Får försöka ta igen det i helgen. Men nu när det börjar bli många tal så tar det ju en stund att memorera och återkalla och det är läskigt svårt att få den tiden ostört varje dag.
Sea

Lektion trettiotvå

Post by Sea »

De enkla grammatikreglerna i denna lektion kunde jag redan, så det gick ganska fort med dagens lektion. Inga problem att memorera sekvensen i versen, men lite längre tid tar det att få till de ryska stroferna korrekt.
Gårdagens lektion sitter bra. Inga problem att återkalla meningsuppbyggnaderna trots att jag var så trött när jag gjorde lektionen igår kväll.
Nu mer MM-träning...
Post Reply