Alvars journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Alvar

Re: Alvars journal

Post by Alvar »

Improve memory Gick inte alls bra idag: 47/190....
Alvar

Post by Alvar »

på 3 sek koppling
Alvar

Post by Alvar »

103/200 på 3 sek koppling och index 20 :)
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 26-27

I min engelskakurs skall vi lära oss något som heter "The Academic Wordlist", som är en sammanställning av de 580 vanligaste ordfamiljerna i akademisk engelska.Detta passar ju bra med lektionernas tema :)
Enda oron är att jag ju "blir av med" en del av mina stödbilder som jag använder för imrove memory.
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 28-29
Gillar verkligen metoden för inlärning av glosor, det funkar oerhört bra. De flesta glosor jag ska lära mig fastnar direkt, men om det är knepiga ord (uttals,eller stavningsmässigt) är det bara att lägga till ledtrådsbilder som assosiationselement :) Mitt enda problem är att jag har svårt att hitta tillräckligt många nya ord, kommer inte upp i 50 per dag, snarare blir det c.a. 10 (inklusive lingvistisk terminologi). I vilket fall som helst sparar kursen mig väldigt mycket tid :) Det blir också väldigt mycket lättare att göra våra analysupggifter- mycket handlar ju om att tillägna sig ett begreppsspråk och sedan applicera detta.

Fick också högsta betyg på min filosofitenta (den första jag pluggat till med GMS-metoden). Det är verkligen sant att ju mer man minns desto mer förstår man - och ju mer man förstår desto bättre kan man lösa tentauppgifter ;) Riktigt häftigt var också hur mycket pluggtid jag sparade :) Var en bra inventering den här kursen :)
Alvar

Post by Alvar »

Kom av mig ett tag med lektionerna, men jag har använt det jag lärt mig så gott som varje dag i min utbildning med goda resultat. Nu är det dock dags igen att ta tag i den här kursen. Som uppstart började jag med kortlekslektionerna. Det gick väldigt mycket snabbare att plugga in figurkoderna denna gång, så det märks att man utvecklats iaf. Ska resa bort under påskhelgen och kommer att vara utan internet, så jag kan inte göra de vanliga lektionerna, men ska passa på att öva med kortleken :-)
Alvar

Post by Alvar »

Gjorde lektion 31 idag. Att memorera meningar fungerar bra, även på långa meningar.

Prövade också att memorera kortlek med Improve memory för andra gången (första gången hängde sig programmet). Fick 17 av 52 rätt, dock med nya stödbilder. Om jag hinner jag jag också köra en omgång med siffror senare idag.
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 329/4-15

Jag hade faktiskt använt mig av metoden som användes för memorering av grammatikregler innan, för min engelskakurs.

Istället för den ryska dikten valde jag att memorera en på engelska, funkar förvånansvärt bra. Behövs dock fler repetitioner när meningarna är arkaiska.

Improve memory
Gick inte helt briljant 37/100 på 4 sek koppling. Figurkoderna sitter i ryggmärgen, men verkar som om koncentrationen är rätt mycket färskvara. Nästa försök ska jag värma upp med någon av koncentrationsövningarna.
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 34 2014-04-18
Eftersom jag gör mina lektioner på engelska var det svårt att säga hur effektiv dagens lektion var, det gick väldigt lätt på ett språk som man redan behärskar väl.

Läste på lite i "Vägen till maxade betyg" om språkinlärning, gillade idén om en uttalsbild per betydelsebild. Oftast behöver jag det inte för engelska ord, men vissa ord är såklart krångligare, t.ex. slog jag upp tutelage igår, som inte uttalas som man kan förvänta sig. I detta fall underlättar det enormt att lägga till en sådan bild.

Använder teknikerna för ordinlärning så gott som varje dag nu på universitetet: Oavsett om du studerar ett främmande språk eller inte, så är nyckeln att lära sig alla de tekniska termer som används för att diskutera ditt ämne. Fattar man begreppen -dvs. lär sig vad de betyder och memorerar dem - hänger man med på vad föreläsaren pratar om och vad som står i kurslitteraturen, vilket är helt nödvändigt för att kunna uppnå någon djupare förståelse. Sedan jag aktivt börjat samla in ny ord och begrepp och lära mig dem med teknikerna vi tränat här, har jag kört om mina kurskamrater helt, utan att behöva plugga mer. Så det är ju bra :)

Improve memory
Figurkoderna sitter i ryggmärgen, mitt uppehåll till trots. Koncentrationen däremot verkar vara mer av en färskvara: 45/100 rätt på 3 sek koppling. Det blir bättre, men fortfarande lång ifrån min nivå för tre månader sedan. Aja, bara att kämpa på! :)
Alvar

Post by Alvar »

Klar med lektion 36 och språkmodulen nu, ser fram emot texmemorerings modulen.

Improve memory 44/120 3 sek koppling. Blev avbruten två gånger under processen så helt ok ändå. Ordinlärningen har medfört vissa förändringar i ordningen på mina ciceros, vilket gjorde det svårt att komma tillbaka efter avbrott.
Post Reply