martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin

Re: martins journal

Post by martin »

Nu är jag på lektion 29, men kan knappast säga att den är avklarad. Språksektionen kräver helt klart lite studiematerial på ryska - böcker, CD-skivor och dylikt - annars blir det mest teori. Om man inte lägger löjligt mycket tid på Google Translate.

Ska det vara någon mening med att gå igenom den här modulen för mig, behöver jag nog göra det med besked och se till att verkligen lära mig lite ryska på riktigt. Det är alltså till att införskaffa material. Jag har surfat på saken och hittat en bok (The New Penguin Russian Course: A Complete Course for Beginners) samt en CD (EuroTalk Interactive - Talk Now! Learn Russian). De verkar vettiga och torde komplettera varandra bra. I hopp om att få några tips, väntar jag dock någon dag med att beställa dem.

Nu kommer det att bli paus med lektionerna tills jag fått mina böcker. Hellre göra det ordentligt än att bara mata igenom modulen för att komma vidare. Eller?
martin

Post by martin »

Long time no see. Och inga lektioner heller för den delen. Ryskan sög musten ur mig och med lite pålagrad krasslighet och nattarbete, har det varken funnits tid eller energi att göra minneslektioner den sista tiden. Men snart ska jag ge mig på det igen, förhoppningsvis imorgon. Efter lite dialog med min instruktör är det rysklektioner utan ryska som gäller, alltså ren memoreringsövning. Därmed känns språkmodulen överkomlig.

Igår satte jag mig ner med MM för första gången sedan innan sommaren. Jag har haft ett enormt mentalt motstånd mot att komma igång med siffermemorering igen, men nu är jag på väg över puckeln. Mina Cicerobilder är lite rostiga, särskilt från 56 och uppåt. För att putsa upp dem lite, kör jag lite korta MM-sekvenser och går igenom rummen i huset ett i taget. Ett par gånger per rum.

Annars jobbar jag på med att använda teknikerna i vardagen och börjar faktiskt få lite praktisk nytta av dem. Det fungerar fint på namn, men eftersom jag inte lärt mig figurkoderna för de hundra vanligaste namnen än, får jag komma på mina egna efterhand. Framöver ska jag memorera in de vanligaste, för att få upp hastigheten lite. Personnummer går numera allt fortare. Föreläsningar kan jag knappast memorera, men i alla fall en bråkdel av dem kan jag hänga upp i databaser. Långsamt förvisso, men det är väl själva användandet av tekniken som är det viktiga här. Det tar tid att omvandla saker till informationsmeddelanden och koda till bilder, men det är fint att ha i alla fall ett litet hum om tekniken.

Heja mig!
martin

Post by martin »

Lektion 29 klar - jag är på banan igen. Härligt! Nu skippade jag ryskan och memorerade fraserna på svenska - avsevärt lättare och framför allt mycket snabbare då jag slapp googla upp vartenda ryskt ord för att få uttalet rätt. Nu ska jag köra lite MM. En gång i tiden, i juli, var jag uppe i 75 element, med kortlek, på fem minuter och 80-90% rätt. Där är jag inte än, men snart ska det vara passerat med råge.
Mita

Post by Mita »

Intressant att höra att du gjorde övningen på svenska istället. Jag märker själv att jag har ett lägre tempo i att avverka lektioner nu under språkmodulen. Lektion 30 har jag hållit på med säkert tre dagar för att få alla meningar att fastna. Kommer du att fortsätta göra språklektionerna på svenska?
martin

Post by martin »

Ja, jag kommer att fortsätta på svenska. Det tar för lång tid, orimligt lång tid, för mig att kolla upp uttalet. Jag lär mig helt enkelt meningarna ordagrant på svenska. Därigenom lär jag mig tekniken för att lära mig språk, men inte själva språket. För att citera "admin":

"Läs igenom lektionerna och gör övningarna på svenska som rena memoreringsövningar för att komma vidare. Läs gärna nyhetsbrevet "Mål - att göra 60 lektioner" får studentforumet. Därförklarar jag detta lite ytterligare."

Det kanske kan vara ett alternativ för dig med? Tre dagar på en lektion låter rätt segt, men applåd för din ihärdighet.

Jag hade hoppats göra lektion 30 idag, men hann inte, så det blir några omgångar MM istället. Där ligger jag ordentligt efter. Vid det här laget borde jag väl vara uppe kring 200, men tränar nu på 65. Och blir lika frustrerad varje gång den visar samma tal två gånger i rad, eftersom jag då kommer av mig: "Nu har den visat 46 länge, ska jag hoppa till nästa cicerobild och sätta 46 där också? Eller verkar det bara vara länge? Går tiden långsammare? Oj, nu bytte den. Måste jag förskjuta bilderna nu? Backa? Var var jag? Helvete!" . Nu senast fick jag sekvensen 63, 63, 46,46, 46 mitt i allt ihop - snacka om att jag kom bort mig där.

Hur går det med MM för din del?
Mita

Post by Mita »

Jag kör varianten fort men fel. Är uppe i 140 och kör på 3 sek. 25 rätt tror jag att jag hade förra gången, inget att skryta om alltså. Jag försöker köra en gång per dag och ökar på 10 siffror varannan gång. Man ska väl vara uppe i 300 när kursen är slut så det är val bara att fortsätta öka på trots att det blir fel.
Jag har märkt att det är vissa cicerobilder som är svåra att komma ihåg siffror på. Jag vet inte om det beror på att flera är ganska lika varandra. Jag har många bord och garderober och hyllor och de blir ju inte så tydliga att skilja ifrån varann. Däremot har jag mina favoritcicerobilder där jag vet att jag nästan alltid får rätt. T.ex. en dörrstopp, och en speciell gardin som allt fastnar på, konstigt. Men då har jag också bara en av den sorten. Vissa siffror har jag svårt att komma ihåg snabbt och då är det ju också kört.

Jag är nu på lektion 31 och kör fortfarande på spanska, som jag valt att göra kursen på. Men får jag inte till tre lektioner denna vecka har jag bestämt mig för att gå över till svenska.

Lycka till med lektioner och MM!
martin

Post by martin »

Fort men fel låter bra. Själv kör jag inte lika fort, men lite mer fel. Särskilt ikväll. Jag gjorde lektion 30 på svenska, vilket inte var några större bekymmer. Sedan gav jag mig på MM, 75 á 4 sek. Dessvärre blev jag avbruten runt 15 fyra gånger i rad, så femte gången var jag rätt frustrerad när jag körde igång. Det gick därefter också: 31/75, förmodligen mitt sämsta resultat någonsin. De första femton cicerobilderna var, minst sagt, överlagrade. Hade jag bara varit lite klyftigare hade jag naturligtvis börjat lite senare i cicerosekvensen, för att få oanvända bilder, men så långt tänkte jag inte då. Nu blir det glasspaus, sedan förhoppningsvis en omgång MM till.

Jag känner inte riktigt igen mig i problematiken att vissa Cicerobilder är lättare än andra, jag gör nog lika många fel på dem allihop. Däremot är en del siffror lättare att komma ihåg och en del siffror är så lätta att komma ihåg att jag tror att de finns på snart sagt varenda bild när jag ska återkomma. 95 dyker upp i tid och otid, ett riktigt gissel.
martin

Post by martin »

Ännu en omgång MM på 75. Lite senare, lite tröttare, mycket mindre frustrerad, inte en massa 95:or där de inte skulle vara. 54/75 den här gången, klart bättre. Nu kan jag sova gott.
Mita

Post by Mita »

Det här med att använda samma cicero-bilder flera ggr samma dag är ingen bra idé. Då blir de överlagrade. Hade samma problem tidigare och frågade Mattias om det. Enligt honom ska man använda samma bild högst en gång per dag. Därför kör jag MM bara en gång per dag för att jag inte har cicero-bilder så att det räcker till fler omgångar. Hade det förut men nu har jag använt en del av dem till språklektionerna.
martin

Post by martin »

Bara använda Cicero-bilder en gång om dagen? Då får jag skaffa fler, många fler. Nu har jag fuskat mig igenom lektion 31 och blivit frustrerad på MM. Jag kör Mac och Mac-versionen saknar uppenbarligen slumpgenerator, den har istället ett par färdiga sekvenser som den skiftar mellan. Detta har jag förvisso inte fått bekräftat från någon objektiv källa, men jag är helt övertygad om saken. Väldigt, väldigt frustrerande.
Post Reply