David Petersons strävan efter ett superminne!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: David Petersons strävan efter ett superminne!

Post by Mattias »

Hej David,

När det gäller formlerna med strecken behöver du bara titta på dem noga. Därefter är det den mentala repetitionen som är viktig. Du vet dessutom att det bara är fyra stycken. Efter ett par gångers mental repetition i samband med att du tittar igenom övriga kopplingar, så ska det inte vara något problem.

Good luck! ;)
Mvh,
Mattias
DavidPeterson

Lektion 22, 18 november

Post by DavidPeterson »

Sådärja, lektion 22 äntligen avklarad!
Tid: ca 50 min.

Hyffsat enkel lektion med all info uppradad och klar att lägga på minnet. Dock kunde jag inte alla de olika sifferkoderna som tombolalott, så vid återkallning såg jag bilden men kom inte ihåg namnet! Krävs lite träning där ;)

Åker iväg på ett läger nu imorgon så kommer inte att hinna göra någon lektion i helgen, kanske på söndag om jag orkar.

Trevlig helg! :)
DavidPeterson

22 november, lektion 23!

Post by DavidPeterson »

Tid: 17 min. Detta börjar bli lätt :)

Tänkte egentligen börja med att förklara varför jag inte gjort någon lektion igår, men kom snabbt på att det är ju inget roligt att titta tillbaka i denna loggboken och läsa en massa bortförklaringar hela tiden, så jag skippar det!

Lektionen var enkel och enformig, en massa nummer som skulle memoreras. Hyffsat lätt och ser inga bekymmer med detta.

Note to self: Måste bli bättre på att kolla igenom bilderna i huvudet då och då...

Anledning till varför jag är för dålig på det: Tycker det är jobbigt att hålla på att kolla på bilderna hela tiden? ..
DavidPeterson

Post by DavidPeterson »

26 november

Börjat med kursmodul 3 nu! Alfabetet som ska läras in, dock arbetar jag med spanska språket istället för ryska, kommer bli spännande detta! Har fixat en app till mobilen med alla bokstäver och uttal så jag slipper göra korten ;)

Har ett problem: Alla bokstäver i deras alfabet låter inte som de stavas på något vis, så måste skapa bilder för ljudet och sedan rita in bokstäverna därefter (antar jag ? ) .

Tex: Ch uttalas seache (typ)

Ciao!
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Yes, koda det spanska uttalet till en bild och koppla som det görs för det ryska alfabetet i lektionen.

Kanon att använda repetitions-app!

Good luck! :)
/Mattias
DavidPeterson

Post by DavidPeterson »

Lektion 26, 36 min.

Mycket text att läsa, men det var nyttigt! Tyckte dock att det blev lite maffigt att hitta 50st stödbilder så jag kollade tillbaka på lektion 2 och använde dem hehe, appen jag har för spanska (har inte fixat böcker ännu!) hade bara 27st verb (kasst) så det blev bara 27 ord som memorerades, men det är ju inte fy skam :) Kommer gå igenom bilderna många gånger med och utan appen (appen har en funktion så att trycker man på bilden uttalar den ordet på spanska), kan kanske få in betydelsen lite enklare då :)

Over n' out!
Mita

Post by Mita »

Länge sen du skrev ngt. Undrar hur det gått med spanskan? Jag tänker oxå ta språkkursen på spanska och vill gärna samarbeta med ngn.
DavidPeterson

Comeback!

Post by DavidPeterson »

Jag har den senaste perioden haft fullt upp med allt och faktiskt utnyttjat minnet till något praktiskt, det har tjänat mig väl! Men nu har jag funnit ny motivation inför universitetet då jag måste lära mig en helt ny terminologi på engelska - memoreringstekniker here I come!

Jag har därför gett mig in på en 30 dagars kickstart för att komma in i tänket igen. Tanken är att öva minnet varje dag i 30 dagar, spelar ingen roll hur länge, men för att skapa en vana. Jag uppskattar er hjälp i in strävan tillbaka och hoppas på att bli en i gänget.

//David

Dag 1 - 12 maj 2013

Spenderade ca 45 min åt att arbeta med mind-academys avslappnings och fokusövningar. Det var riktigt gött för jag hade väldigt bra fokus och mycket klara bilder (Både i färg och i stabilitet). Detta kommer bli riktigt bra! 

Dag 2 - 13 maj 2013
Var egentligen trött och hängig men gav mig fan på att jag skulle träna!! Så jag satte mig ner med en kopp te och gick igenom mitt bildbibliotek. Satte tiden till 15min men när tiden gått så var jag helt inne i att spika de 100 bilderna som jag fräscha upp. Nu har jag 100 bilder att avancera på till imorgon då jag ska träna på figurkoderna och memorera tal! :)
DavidPeterson

David Petersons strävan efter ett superminne!

Post by DavidPeterson »

Dag 3 - 14 maj 2013
Satt i en timme idag, wiiiieeee!! Köpte en ny kortlek för 20kr och satt och skrev in talen. Tog ett åt gången och återkallade bilden, såg den detaljerat och målade talet många gånger. Tog mig ca 50 min att göra 50st, så har 50 kvar imorgon. De resterande 10 min la jag på att repetera mitt bildbibliotek, de 100 bilderna sitter riktigt bra nu. I överimorgon skall jag ha alla tal memorerade och börja med MM.
Det går bra nu :)
DavidPeterson

Post by DavidPeterson »

Dag 4 - 15 maj 2013
Kände mig trött men körde på ändå. Gick snabbare att skriva de 50 sista fastän jag hade ett hyfsat lågt tempo. Gick igenom kortleken 2ggr och mina 100 bilder 2ggr + en baklänges.
Imorgon ska jag träna med MM och memorera bildkoderna för alfabetet igen. 
Post Reply