Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 6

Övning 2
Memorera landskap och städer med ledtrådsassociationer

Körde igenom fösta halvan, klarar inte att fokusera effektivt genom hela övningen.

Första sekvensen (med sex) gick på 6 minuter.
Andra sekvensen (med fyra) gick på 4 minuter.
Tredje sekvensen (med sex) gick på 13 minuter.
Fjärde sekvensen (med fyra) gick på 15 minuter.
Femte sekvensen (med sex) gick på 17 minuter.
Totalt alltså... 55min för halva övningen.

De första gick snabbare främst pga att det fanns inledande exempel med visualiseringsförslag. Så slutsatsen från denna övning är att jag har mycket kvar att utveckla mig på vad gäller visualiseringar... ett par exempel på extrema fall jag löst:
Härjedalen - BÄRbuske med Yoda (JEDi-riddare) i och höbALE vid sidan om.
Östersund - ÖS-kar för bär med en TERmit och en Skoter i, och så en UNDulat på handaget.
Luleå - LUcia med fotografi av monalisa (LEendes) och med en Åsna vid fötterna.

Inte underligt denna övning tar tid för mig...
nossod
Posts: 52
Joined: Tue 27 Dec 2011, 17:40
Location: Mariehamn

Re: Wyzecs Journal

Post by nossod »

Du behöver inte ha så avancerade kodningar så att du kodar varje stavelse och bokstav för ord som du redan (antar jag) känner till, det räcker att du minns vad det var du försökte memorera.

För mig blev tex Härjedalen, Terje (konsonans), och Terje var då aktuell med att ha lagt in bilder på lodjur i sina naturbilder så jag memorerade ett lodjur. Det räckte för mig för att komma ihåg.

Östersund eller Åre kan bli ett par slalomskidor. (symbolisering).

Jag överarbetade också tidigare men försökte sen intala mig själv att man inte skapar rebusar som andra skall kunna förstå utan det räcker att man själv gör det.

Lycka till.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 6

Övning 2 (forts)

Sjätte sekvensen (med fyra) gick på 5 minuter.
Sjunde sekvensen (med sex) gick på 8 minuter.
Åttonde sekvensen (med fyra) gick på 10 minuter.
Nionde sekvensen (med sex) gick på 20 minuter.
Tionde sekvensen (med fyra) gick på 7 minuter.
Totalt alltså... 54 min för andra halvan av övningen.

Tack för återkopplingen Nossad. Visste med mig att jag behövde förbättra kodningarna. Blev bättre nu i del 2 av övningen. Mer streetsmart-kopplingar med aningen mer rutin. Fastnar fortfarande på någon emellanåt och då drar tiden iväg.

De två tunga övningarna avklarade i lektionen. Från nästa veckan kommer jag tyvärr återigen ha betydligt mindre tid för kursen. Hoppas ändå kunna lägga en del kvällstid emellanåt.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Wyzecs Journal

Post by Mattias »

Bra förklarat Nossod! Det är helt rätt. Hjärnan behöver oftast bar en ledtråd (vilken så klart är helt personlig, och ska inte vara någon rebus som andra kan lösa, som du så väl uttryckte det) så kommer hela originalinformationen tillbaka. Jobba på att koda snabbt och ungefärligt för att se var gränsen går, för hur "luddiga" kodningar man kan göra utan att man glömmer originalinformationen. Du kommer att bli förvånad över hur oprecis man faktiskt kan vara, vilket gör att man kommer upp i ett väldigt tempo och memoreringsförmågan blir väldigt effektiv :)

/M
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 6

Övning 6
Memorera tabell med 100 parvis unika siffror med kedjemetoden.

Vid ett första försöket fick jag 17 av 50 par rätt, tid för memorering: 27 min.

Gav mig den på att köra den väldigt djärvt (för att vara mig iaf) - då alla bilder var kända från början gav jag dem inte ingen handikapp vad gäller (åter)visualisering, fick gå som det gick. Testade att inte ens titta upp från skärmen för att minimera tiden. Det kommer ta LÅNG tid innan jag tar mig igenom denna övning... kanske kör en gång till senare ikväll, annars först i morgon.

Snittid: 22 sek för mycket... fattar inte att jag alltså måste ha lagt över 30 sek per sammansatt bild, disappointed. :(
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 6

Övning 6 (igen)
Ok, jag ska försöka att inte stirra mig blind på tiden... huvudsaken är att jag håller 2+2+6-regeln, vilket jag gör. Antar att det enda jag kan optimera, egentligen, är allt annat - ställtiden och arbetsättet. Har haft som vana att alltid verkligen köra vardera bild i huvudet innan sammansatta bilden. När det gäller denna övning så blir det faktiskt lite överflödigt då första bilden redan varit visualiserad precis innan i föregående koppling. Så... testade att INTE plocka upp bilden denna *extra* gång.

Vid andra försöket fick jag 42 av 50 par rätt, tid för memorering: 16 min.

Vid tredje försöket fick jag 47 av 50, tid för memorering: 4 min.

Vid fjärde försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 1,5 min.

Sammanfattningsvis mycket nöjd, från att ha räknat rätta svar till att räkna bort antalet fel typ. :) Tittade möjligen upp ett par gånger för visualisering, ingen större tidsförlust där ändå. Med tanke på att jag i stort sett fick memorera 70% i en extra omgång så tycker jag tiden är godkänd ur förbättringssynpunkt och kvalitetsförbättring. Går ju inte riktigt att jämföra en repetitionsomgång med första memoreringen... jag tror för övrigt pausen på ett par timmar till det andra försöket gjorde processen KORTARE. Jag gjorde definitivt ingen aktiv processning, misstänker att hjärnan ändå gör någon slags behandling för det är inte ofta jag ökar från 34% till 84% i ett svep. För övrigt är det ändå ganska häftigt att kunna memorera 100 siffror i följd på bara 48,5 min totalt (om än med unika sifferpar och ospecificerad tid för mellanliggande tester).
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 1
40 sifferpar med kedjemetoden.

Det lär vara mängdträning som gäller för att få upp flytet för min del. Försöker få bort alla tidstjuvar vid memoreringen, målet med dagens övning är att få fram bilderna som ska kombineras snabbare. Läst på andras journaltrådar att det kan vara kontraproduktivt att titta för mycket på tiden, men jag börjar tro att jag är för snäll mot min hjärna... visst ibland har jag säkert oflyt att en viss bild tar extra lång tid att få fram eller att jag tappar bort mig. Men det kan INTE få ta 20 sekunder för mycket I SNITT(!) Nu ska jag inte ens tillåta mig själv att se bilden skarpt, nu är det maximal slarvighet som gäller.

Vid första försöket fick jag 13 rätt av 49 (räknar bort första objektet som jag ger mig själv), tid för memorering: 9,5 min.

Haha... kan inte låta bli att jämföra med Lektion 6, övning 6. I stort sett samma dåliga score fast med ung. en tredjedel så mycket tid. Faktiskt riktigt nöjd, för det motsvarar bara 1,6 sek för mycket per par. Känns galet fort och otroligt slarvigt, men det ÄR rätt MÅL-hastighet iaf. Tror nog att jag måste backa något för att ha en rimlig chans att sätta kvaliteten åtminstone något bättre innan jag verkligen är där, gav i många fall inte sammansatta bilden mer än 4 sek. att få och sätta sig.

Får se om jag hinner mer ikväll... får bli morgondagens bestyr annars.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 1 (forts)
39 kopplingar var det ju och inget annat! Tidsåtgången var således 4,6 sek (inte 1,6) mer per objekt än måltiden nu senast.

Vid andra försöket fick jag 32 rätt av 39, tidsåtgång för memorering: 10 min.

Vid tredje försöket fick jag 36 rätt av 39, tidsåtgång för memorering: 3 min.

Vid fjärde försöket fick jag alla rätt, tidsåtgång för memorering: 1 min.

Fenomenet återupprepade sig... markant förbättring från andra gången ett par timmar senare. Fick i mångt och mycket repetera om alltsammans, men lite tid vann jag som jag sedan förlorade i att jag la aningen mer tid än första gången per objekt. På sluttampen blev jag tyvärr mer defensiv, även om det är kruxigt att repetera hål härochvar rent administrativt, men i stort sett nöjd med övningen ändå. Totalt gått från 48,5 min för 49 objekt till 23,5 min för 39 objekt, förbättring med 40%(!) :)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 2
20 bokstavskombinationer med ordningstal

Måltiden utan bildkonstruktion är 200 sek = ca 3,5 min, känns precis sådär avlägset realistiskt som vanligt alltså... Optimerat förutsättningarna - tittat igenom mina figurkoder före. Kör så slafsigt jag bara kan, men nya bilderna måste jag ju hitta först oavsett.

Vid första försöket fick jag 12 rätt av 20, tid för memorering: 5,5 min.

Vid andra försöket fick jag 17 rätt av 20, tid för memorering: 2,5 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 45 sek.

Majoriteten av felen i första omgången var på placeringarna 2-6. Pressade nog lite väl hårt här innan jag kom in i rimlig 'lunk' - är nog för övrigt precis denna press jag behöver ge mig själv. Med tanke på att övningen bjöd på, om än liten, utmaning in att konstruera ord av snälla konsontantkombinationer samt nybildskonstruktion så ger jag mig självt godkänt. Var trots allt inte länge sedan jag låg på bra en mycket mer extrem tidsåtgång per bild...

Snittiden för första försöket:
6 sekunder för mycket
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 7

Övning 3
19 3-siffriga bokstavskombinationer (förberedda bilder) med ordningstal - var egentligen 20 men det upptäckte jag först efter genomförandet när jag scrollade...

Måltiden är 200 sek = ca 3 min. Även inför denna övning tittat igenom mina figurkoder före.

Vid första försöket fick jag 10 rätt av 19, tid för memorering: 5,5 min.

Vid andra försöket fick jag 16 rätt av 19, tid för memorering: 2,5 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 40 sek.

Inte nöjd med tiden, slafsade inte tillräckligt men hade inte heller lika bra fokus. Bilderna var givna, tiden borde varit mindre än i förra övningen.
Post Reply