Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Nytt PR

Post by VictorBull »

Nådde en rejäl milstolpe idag! Lyckades memorera 400 slumpmässiga siffror på 15min :D

Jag satsade egentligen på att memorera 420 och hade en känsla av att jag hade ett eller två fel. Jag fick en enda siffra fel, dock på ett ställe jag inte förväntat mig. Råkade återkalla talet '51' när det skulle vara '52' :-(

Därmed blev det 20 poängs avdrag och jag landade då på 400 siffror enligt tävlingsreglerna. :-)

Härligt i alla fall :D Nu satsar jag vidare mot 500 siffergränsen ;-)
Har börjat öva in de tresiffriga figurkoderna, igen...och är nu uppe på 220. Kommer långsamt beta av dessa och hoppas kunna börja tävla med dem senare, kanske till och med redan i år. Men vi får se.

Trevlig helg på er!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Journal – ViggoM

Post by martin »

Grattis! Som sagt tidigare: imponerande flit. 400 - är det 400 tvåsiffriga tal? Eller bara en enda lång sekvens siffror? Som man alltså i så fall skulle kunna memorera med hjälp av tresiffriga figurkoder? Flashar de förbi som i MM, eller får man hela raden framför sig direkt?
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Tack!

Det är 400 enskilda siffror, så jag använder 200 tvåsiffriga figurkoder för att memorera dem.

Man får dem på ett "papper" på datorn då det finns 40 siffror på varje rad. Du memorerar en rad åt gången och skulle du få samtliga rätt på en rad så ger det 40 poäng. Får du ett enda fel på en rad så får du bara 20 poäng för den raden. Skulle du råka få två fel på samma rad så får du noll poäng för den raden... Så reglerna är benhårda.

Testa gärna själv på: http://www.standard-memory.com/

Mvh Victor
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

10min kortlek

Post by VictorBull »

Har jätteproblem med den här grenen just nu...
Problemet är inte själva memoreringen, utan det är återkallningen. Då jag satsar på att memorera 4 kortlekar och är tvungen att pussla ihop 4 oblandade kortlekar på 20min som ska matcha dem jag memorerat så börjar jag få tidsbrist. Jag har lyckats tidigare men det har då tagit över 20min att pussla ihop lekarna och det är inte godkänt resultat. För att försöka göra det snabbare så valde jag idag att två gånger testa att börja pussla ihop kortlekarna med en gång, helt utan mental återkallning. Resultatet var inte vad jag förväntat mig...

Det skapades stora luckor och jag hade svårt att pussla ihop lekarna i rätt ordning. Till sist hade så mycket tid gått åt att det var lönlöst att fortsätta, jag skulle ändå inte hinna pussla klart innan 20min runnit ut.

Vet inte vad som är bästa taktiken här, men ska nästa gång försöka göra en så snabb mental återkallning jag kan innan jag börjar pussla. Får hoppas det hjälper.

På återseende.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Speed cards

Post by VictorBull »

Idag är det Speed cards och Speed numbers som gäller. Dagens fångst med korten blev följande:
(Endast återkallning i huvudet, ingen fysisk återkallning med en oblandad kortlek till hjälp)

52/52 – 55,981 – Inget PR, men jäkligt nära!

52/52 – 57,186s. Riktigt gött! Hade bra flow och tog ett kort åt gången. Näst intill perfekt återkallning, men fick pussla en del på ett ställe.

52/52 – 57,742. – Perfekt återkallning, inget pusslande :D Dock så dök inte samtliga bilder upp med en gång, men vid andra omgången av mental återkallning så satt samtliga. Sedan jag började med 10min kortlek så sitter den enskilda kortleken mycket bättre.

52/52 – 61,936s. – Bra resultat. Väldigt jämn nivå.

52/52 – 56,342s – Nästbästa idag! :D Jag ligger verkligen på en jämn nivå. Allt handlar om vilket flow jag kan få till. Men jag kände i dessa rundorna att jag verkligen levde mig in i bilderna, vilket gör att så mycket lättare och roligare!!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

5min binära siffror

Post by VictorBull »

5min binära: 360 rätt. Nytt PR!

Yeees! Äntligen :D Så många försök på 360 siffror och de flesta misstagen kom av fel avläsning. Nu kan jag äntligen försöka höja nivån. Jag läser av snabbare och jag är säkrare på min avläsning. Jag råkade memorera 35 istället för 37 på ett ställe, men det rättade jag till vid upprepningen.

För er som undrar hur det går till när man memorerar binära tal, se gärna 'Tävlingsgrenarna - Binära tal' under kategorin 'Tävla i minne' på forumet :-)
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Journal – ViggoM

Post by martin »

Tack för förklaringen av 400 siffror ovan. Hårda bud, uppenbarligen. Makalösa resultat med kortlekarna!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Journal – ViggoM

Post by martin »

Tack för förklaringen av 400 siffror ovan. Hårda bud, uppenbarligen. Makalösa resultat med kortlekarna!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

PR med kortleken!

Post by VictorBull »

Wow! Jag är såå nära gränsen för att kunna memorera varje kort på mindre än 1s :O

52/52 - 52,166 sekunder

NYTT PR! :D Just nu känns det som att jag verkligen tar stora kliv. Jag har mycket hemarbete med min C-uppsats och därmed får jag stor möjlighet att planera min egen tid. Lägger jättemycket krut på minnesträningen just nu. Och det har VERKLIGEN gett resultat!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Slumpmässiga ord

Post by VictorBull »

Jag kämpar riktigt mycket med slumpmässiga ord just nu och får inte riktigt till det. Även om jag ofta lyckas återkalla samtliga bilder så spelar inte det någon roll om jag inte lyckas få rätt stavning på ordet. Väldigt frustrerande. Inte min favoritgren, men jag ska fortsätta öva!
Post Reply