Känslan av att njuta av att memorera bilder för ryska bokstävers sammansatta läten, den upplevde jag idag.
Jag började min minnesresa med att läsa lite mer än hälften av Mattias bok "Vägen till mästerminne" och har applicerat metoderna som där återgavs för ordinlärning av spanska med ca 25-50 ord per dag i några veckor. Avverkade nog ca 700-800 ord. Samtidigt byggde jag en mental databas för samtliga konjugationsregler i alla tempos SAMT exempelmeningar och användsexempel med hjälp av databasmodulen.
Jag gick från att vara ganska dålig på spanska till att nu kunna förstå podcasts till 90-95% på 1,3x hastigheten, att kunna prata obehindrat (om än ovant) och känna sig oövervinnerlig. Vilken känsla. Helt otroligt om jag ska vara ärlig!
Idag lärde jag mig 50 ryska ord, enligt kursmodulen. Vid återkallning sitter ca 46-48st, och de resterande kommer jag reparera imorgon bitti. Nu sitter jag på fritiden och memorerar in vilka lägen bokstäverna bildar när de kombineras.
Exempelvis bildar фо ljudet "få" - vilket då blir en fågel som på skjärten har rosa fjädrar och i munnen ett åkerbär (de facto ett hjortron som inte är ett åkerbär). фу bildar ljudet "fo" som blir en fot där knölen på sidan av foten är lindad med fjädrar och mellan tårna sitter ett ormbuskeblad (som är helt i silver för att skiljas från algväxten som är A).
фэ bildar lätet "fueh" (nästan som spanskans fue - dåtid för att vara) vilket representeras av en färja som är är delad på mitten av ett U (fuerja - jo, bra) där färjedelen till vänster är lindad med fjädrar och i u:et ligget det en ärm av en tröja. фэ. FUEh.
Språkinlärning blev nu helt plötsligt en minnessport.