Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Simonadolfsson

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Привет! Hej!

Lektion 26 - började med MM 150st platser med 2 sek per varje. Fick ca 27 rätt :D

Genomgång av betydelsetolkning och inlärning av nya ord. En lista om 50 ord att memorera börjades genom memorering av varje ords betydelse.

Ryska bokstaven ы är riktigt knepig att uttala. Kämpar på den. Har börjat skriva ner ryska ord jag lär mig uttalet på via bokstäverna. Det är roligt men jag behöver en liten tid till innan alla symboler verkligen sitter. Troligtvis sitter dom inom två tre dagar.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 27 - 170 platser MM med 2 sek varje. 24 rätt. Riktigt dåligt!

Inlärningen av de ryska orden pågår ännu. 50st tar lång tid när jag ännu inte instinktivt vet hur varje bokstav uttalas i förhållande till vardera bokstav - tex strumpa - HOCOK - blir násåckh. När jag väl lärt mig hur bokstäverna förhåller sig till varandras läten så kommer inlärningen gå fort. Uttalet övar jag med en vitryska så det blir bättre och bättre!

Just nu har jag kanske 15st ord "inlärda". Nöter när jag får tid. Riktigt roligt det här. Har som mål att kunna hålla lättare konversationer på ryska innan nyår.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Känslan av att njuta av att memorera bilder för ryska bokstävers sammansatta läten, den upplevde jag idag.

Jag började min minnesresa med att läsa lite mer än hälften av Mattias bok "Vägen till mästerminne" och har applicerat metoderna som där återgavs för ordinlärning av spanska med ca 25-50 ord per dag i några veckor. Avverkade nog ca 700-800 ord. Samtidigt byggde jag en mental databas för samtliga konjugationsregler i alla tempos SAMT exempelmeningar och användsexempel med hjälp av databasmodulen.

Jag gick från att vara ganska dålig på spanska till att nu kunna förstå podcasts till 90-95% på 1,3x hastigheten, att kunna prata obehindrat (om än ovant) och känna sig oövervinnerlig. Vilken känsla. Helt otroligt om jag ska vara ärlig!

Idag lärde jag mig 50 ryska ord, enligt kursmodulen. Vid återkallning sitter ca 46-48st, och de resterande kommer jag reparera imorgon bitti. Nu sitter jag på fritiden och memorerar in vilka lägen bokstäverna bildar när de kombineras.

Exempelvis bildar фо ljudet "få" - vilket då blir en fågel som på skjärten har rosa fjädrar och i munnen ett åkerbär (de facto ett hjortron som inte är ett åkerbär). фу bildar ljudet "fo" som blir en fot där knölen på sidan av foten är lindad med fjädrar och mellan tårna sitter ett ormbuskeblad (som är helt i silver för att skiljas från algväxten som är A).

фэ bildar lätet "fueh" (nästan som spanskans fue - dåtid för att vara) vilket representeras av en färja som är är delad på mitten av ett U (fuerja - jo, bra) där färjedelen till vänster är lindad med fjädrar och i u:et ligget det en ärm av en tröja. фэ. FUEh.

Språkinlärning blev nu helt plötsligt en minnessport. :lol:
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 28

200 cicero-bilder redo
50 stödbilder redo
300 parallell-stödbilder redo

Använde ryska alfabetet för fixering av parallell-bilderna. Ska köra lite MM på cicero:bilderna och stödbilderna senare ikväll.

Utöver:
Byggt vidare på min ryska uttals-databas. Personligen tycker jag att en sådan skulle ha kunnats inkluderats i språkmodulen, för lättare inlärning av orden. Kanske kan man hävda att ordinlärningen i sig gör att man reflexmässigt lär sig att tex ryska o i vissa tillfällen uttalas a, men har jag det i bakhuvudet redan blir själva inlärningen av orden mycket lättare.
Vill man bygga en egen så använder jag cicero + stödbild med fem underbilder där det på varje underbild finns en associationsbas som representerar uttalet för kombinationen av vissa bokstäver där ordningen på bokstäverna dikterar uttalet. Exempelvis uttalas ryska са som engelskans "saw" så då ser jag en såg där det på handtaget sitter en scarf och på sågens spets finns en ormbuske. När dessa sitter reflexmässigt så kommer uttalet inte vara ett problem (sen kan jag med lätthet koppla om denna bild om jag skulle önska öva uttalet med någon med ryska som modersspråk)
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Sågen har givetvis en scarf och lite alger, inte en ormbuske :)
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 29 - frasmemorering

Även om jag lagt betydligt mer tid på ryskan än vad som ges i kursmodulen, var steget till att ens försöka memorera in åtta fraser som jag knappat kan läsa (uttalet är det jag lägger mycket tid på, hårda respektive mjuka vokaler och konsonanter tar tid att förstå, ännu längre tid att få reflexmässigt).

Därför gjorde jag det lätt för mig genom att memorera in dikten Rima I av Gustavo Adolfo Bécquer, på spanska givetvis.
Väldigt vackra rimdikter som är bra att öva på. Kanske kan vara värt att reflexmässiga memorera en "Rima" i veckan. Vore rätt häftigt att ha en hel databas med dikter, 38st på ett främmande språk.

Just nu kändes det knepigt att använda tvåstödssystem för memorering av dikten. Använder 2 cicero (som vardera har 5 underbilder), totalt behövdes åtta platser. När dikten sitter reflexmässigt om några dagar ska jag utvärdera och se om det kanske är mer värt att helt rent använda enbart cicero, dvs där det inte finns underbilder.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 30

Я студент ГМС - Jag är GMS student (meningsbyggnad? :lol: )

Började med MM 180 platser. Ökade tiden från 2 sek till 4 sek. Fick 80/190. Kändes som att det ibland fanns alldeles för mycket tid. Nästa blir 200 platser med 3 sek. Förberedde mig genom avslappningsövningarna; rulla tummar, lyssna på andningen, handflatornas värme och en egenpåhittad (där jag kedjar fast en vild elefant och får denne tillslut att somna av trygghet).

Lektion 30 var väldigt knepig. Första två meningarna lyckades jag memorera, men det tog säkert 10-15 min styck. Dessa sitter nu, men ska reflexas in. Jag valde att skjuta upp memoreringen av denna text till när jag bättre behärskar läsning av ryska ord (denna nöt med hård/mjuka vokaler respektive konsonanter bla). Istället översatte jag orden från listan.

Känns riktigt mäktigt att snabbt kunna få upp en ansenlig mängd ord på kort tid. Jag tänker fira nyår i Ryssland. Fram tills dess är det 145 dagar. På den tiden kan jag memorera upp till 7 250 ord. Dock kommer jag troligtvis börja med de 2 000 vanligaste och sänka takten om 50 ord per dag och lägga resterande tid på att memorera in annat relaterat till ryska språket. Troligtvis kommer jag möta svårigheter på vägen där jag vissa dagar inte mäktar med 50 stycken ord. Då gäller det att nästa dag kämpa ännu hårdare.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 31

Personligen är nivån på de ryska texterna fortfarande för hög, trots att jag lagt mycket tid utöver kursen att lära mig alfabetet, grundläggande grammatik mm. Kanske hade det varit bättre med ett språk där de initiala hindren var lägre - kanske tyska, franska, spanska, portugisiska, rumänska eller liknande germansk/latinsk språk. Då hade man nog kunnat ta åt sig av teknikerna snabbare.

MM 200 platser, 2 sek: 29/200
MM 200 platser, 2 sek: 42/210

Ska försöka få upp nivån på MM genom att vandra i palatset både fram och bak några gånger under dagen.

Istället för att memorera ryska ordföljder valde jag att memorera reglerna för vokalreduktion och substantiv på ryska, dvs när vokaler ändrar läte och när substantiven är maskulina, feminina, neuter och när dessa blir plural. Det är rätt skönt att reglerna är mycket tidigare med få undantag. Går rätt fort att memorera in reglerna. Ska öva lite på några substantiv för att få det reflexmässiga.
Dessutom valde jag att memorera ytterligare en dikt på spanska: Rima II - med hjälp av frasmemorering ihop med returmetoden.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 32

Det är svårt att få dessa meningar att sitta!
Troligtvis eftersom att jag måste köra google translate som uppläsare och eftersom att jag inte är helt säker på att google har rätt uttal så verkar jag ha en mental blockering som gör att frasmemoreringstekniken inte är särskilt bra..

Valde att dels skapa själva föreslagna meningarna med för att betona adjektiven som "это красивый кот". Några av dessa sitter halvdant. Behöver öva mer på frasmemorering på okänt språk. Tror att det har att göra med min uttalsosäkerhet på ryska...
Valde dessutom att "fuska" och memorera in dessa fyra adjektivsregler på ytterligare ett annat sätt, utan exempelmeningar, så att jag har ett "facit" när jag hör fraserna.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 33

Gjorde 10 affirmativa, negativa, 5 generella och 5 specifika fraser på ryska i presens. Fortfarande rätt knepigt men mycket kul. Kanske hinner jag med att göra

Tyvärr har min motivation för MM droppat rejält senaste tiden. Gjorde nyss 100 på 2 sek, gick så dåligt att jag slutade fylla i siffror efter 60. Ska försöka igen senare ikväll. Åt rätt mycket mat innan som säkert kan ha stört koncentrationsförmågan en aning.

Ryskan utvecklas i en rätt så lagom takt. Dock går ordförståelsen framåt i rasande fart tack vare mängder med nya ord varje dag.

я могу говорить ро-русски!
Post Reply