Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martinolin

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 16

Den här var intressant, men jag blev lite fundersam också.

I boken "Vägen till mästarminne", så skapar man ju en databas med födelsedagar. I den här lektionen så är det ganska annorlunda, men jag antar att man vill visa på olika sätt att memorera det på. Den här metoden kändes lite knepigare än den i boken dock.

Jag har också provat lite grand det här med att visualisera memoreringsbilden för kortare texter, som i skämten, men jag tycker det är lite svårare. Undrar hur man kan förstärka den effekten?

Övningen tog ca 70 minuter, men jag hade många pauser. Var lite okoncenterad och aningen trött.
martinolin

Post by martinolin »

MM 37/55, 5s med 3 felavkodade där jag såg rätt bild men alltså skrev in fel siffra.

Märkte ett allvarligt problem - jag hoppar över vissa Cicero-bilder när det blir stressigt. Jag lyckades fånga och reparera det första misstaget (28 steg in), sen missade jag helt att jag hoppat över två (40 och 41), och ytterligare ett (steg 52). Så jag blev jätteförvånad när jag trodde att jag var klar, och det kom tre siffror till...

Som tur var så kunde jag vid avkodningen se var jag hade missat och "hoppa fram" till rätt ställe. Men rejäla problem med cicero-sekvenserna alltså. Märks att jag mest jobbat med de tidiga sekvenserna, och nu när man går upp lite i mängd siffror så blir det svårare.

Jag insåg också att jag "pratade för mycket mentalt" och att det gjorde det lite problematiskt i vissa kodningar.

Ett par figurkoder var fortfarande inte helt reflexmässiga, så det är bara att jobba vidare med dem också.

Men man märker ju att träningen ger resultat, vilket är väldigt kul :)
martinolin

Post by martinolin »

MM 29/60, 5s... Missade två cicero-bilder (inte samma som igår...) och insåg en del figurkoder som inte var reflexmässiga.

Konstigt hur en ökning av ett fåtal nya siffror kan öka stressnivån så :)
martinolin

Post by martinolin »

Lektion 17

Jag har läst en del astronomi innan på universitet och det var ett kul sätt att lära sig vissa begrepp. De flesta var välkända men det gav ändå en känsla av att ha mer kontroll över vissa av definitionerna.

Sen är det alltid kul att kunna lite mer geografi :)

Lektionen tog ca 1.5 timme total tid, men hade en hel del pauser. Känns som att det är mer flyt i övningarna nu, inte så mycket "slit" :)
martinolin

Post by martinolin »

Jobbade igenom mina Cicero-bilder rejält idag...

MM 37/70, 6s. Missade en Cicero-bild, så borde haft 13 extra rätt, plus 3 felaktiga avkodningar (jag väljer bilden rätt, men sen kodar jag av bilden fel... skumt). Så egentligen 53/70, men jaja :)
Kändes som att 6s var gott om tid, men ändå så blev det så svårt med avkodningen. Märker att jag gärna vill titta bort från skärmen för att kunna visualisera, och det tar tid och lite fokus ibland.

MM 18/20, 4s (Cicero-bilder jag aldrig använt till MM innan). Kändes som att 4s inte var så snabbt trots allt. Kanske för att jag bara hade 20 nummer.

MM 34/50, 6s (Helt nya Cicero-bilder). Kändes som att det var gott om tid, och de en del fel beror på dålig reflexmässig figurkod.

Men det känns som att de flesta felen jag gör beror på att jag inte lyckats göra ursprungskopplingen bra nog. Jag behöver göra en del saker tror jag:
1. Få figurkoderna helt reflexmässiga, det skapar en del fel och jag kommer ur sync och fokus varje gång det hackar till
2. Bli bättre på visualiseringen. En hel del avkodningar beror på att jag inte kan se bilden ordentligt. När jag läser "facit" så kan jag se den utan problem, och ibland kommer jag på den ett par nummer senare att "javisst ja, så var det ju".
3. Inte göra MM så sent, så att jag får sova tillräckligt

Det var nog allt för idag, lektion blir för sent tyvärr.
martinolin

Post by martinolin »

Jag har 140 Cicero-bilder just nu, så när jag kör MM så använder jag en bild endast en gång. Känns som en bra ide att få mängdträning att använda alla varje dag, och så kan man testa med lite olika inställningar på de olika försöken.
martinolin

Post by martinolin »

Dagens MM
1. 29/75, 6s (blev ett steg fel halvvägs in, hade +30 rätt fast ett steg förskjutet)
2. 7/20, 3s (ett steg förskjutet, egentligen +10)
3. 14/20, 3s
4. 19/25, 4s

Har fortfarande vissa figurkodsproblem, de är inte reflexmässiga.
Tappar fokus när jag missar en bild, och riskerar missa nästa.
Lyckas fortfarande hoppa över vissa Cicero-element vid avkodning.
Har fortfarande "internt prat" som stör en del.
Kan fortfarande inte visualisera på bilderna utan att titta bort från skärmen vilket tappar lite tid/fokus på.

Gjorde ett kort försök på 2s, men det var helt hopplöst, hann knappt ens läsa siffrorna förrän nästa kom fram kändes det som, så det avbröts direkt.

Det positiva från idag är att både 3 och 4 sekunder känns hanterbara, så länge jag inte missar figurkoden.

Inser att jag behöver fundera över "hur" jag visualiserar figurkoderna på Cicero-bilderna. Antingen är det självklart vid avkodning eller så är jag helt lost. Ibland funkar det om jag verkligen anstränger mig att gräva djupare i bilden, men kommer mest på dem ett par bilder senare.

Har också märkt att ju mer "konstigt" jag visualiserar dem på Cicero-bilden, dessto lättare blir det att komma ihåg det. Tex en "förvånad" dykare i eldstaden. En yxa som klyver köksfläkten, etc.
martinolin

Post by martinolin »

Lektoin 18

Kul med lite språkinlärning, men kändes inte helt enkelt, så jag drog mig faktiskt lite för att göra denna lektionen.

Återkallningen gick däremot utmärkt, men jag är lite orolig för den mentala repetitionen. Vissa delar funkar bra, men så tappar jag snabbt fokus och så blir inte allt gjort. Har du några tips för det?

MM 55/80, 5s (men borde vara +9 för jag hoppade fel i Cicero-bilderna)
MM 15/20, 3s
MM 33/40, 4s

Många figurkoder är nu reflexmässiga, vilket känns bra! Men jag har svårt att visualisera utan att titta bort från skärmen vilket stör lite.

Märker också att om jag placerar figurkoden "på" Cicero-bilden, så blir det svårare att återskapa. Den behöver bryta konturerna eller bli levande på något sätt för mig. Bra lärdom för kvällen.
martinolin

Post by martinolin »

Lektion 19

Oj, den här var lite knepig för mig. Eftersom jag är utbildad ingenjör så har jag arbetat en hel del med matte och visualisering och memorering av formlerna var...intressanta.

Hur vet jag att det är sinus, och inte cosinus tex, hur vet jag att det är plus istället för gånger eller upphöjt till? Hur vet jag om en operator (gånger, division etc) sker utanför eller innanför roten ur? Hur vet jag om det behövs paranteser etc runt de olika delbegreppen.

Jag hade inga problem att komma ihåg formlerna baserat på bilderna, men jag kände att det var väldigt mycket osäkerhet runt hur man strukturerar och visualiserar formler. Här känner jag att det blev en känsla av otillräcklighet i GMS-metoden för mig, och jag hoppas att det adresseras senare någonstans.

Figurkoder för mattematik var intressant, och jag skulle gärna vilja ha tag på dem allihop, om de finns definierade någonstans. Någon som vet?

Den här lektionen skapade mer frågor än klarheter för mig märkte jag.

MM 54/90, och det kändes besvärligt idag.
Mycket som var blankt, vissa figurkoder som var "bortblåsta" igen och vid återkallning en känsla av hopplöshet eftersom så många bilder kändes helt "blanka". Hoppade också över en Cicero-bild idag igen i både kodning och avkodning, den var totalt borta, trots att jag hade gått igenom bilderna precis innan och då missade jag den inte... Avkodade två korrekta bilder felaktigt också.

Det kan bero på lite trötthet, men också att min sambo började spela musik mitt i MM, och att det sen vid återkallningen kändes helt hopplöst att "filtrera bort" musiken, utan det ledde till problem. När jag bad henne stänga av det, så kändes det bättre och det gick bättre igen också.

Jag behöver uppenbarligen arbeta med att hantera ljudstörningar. Just musik har ju en förmåga att dra iväg en mentalt rätt ordentligt.

Så sammanfattningsvis så kändes dagens lektion som den skapade en hel del frågetecken och en viss oro och frustration.

Men oavsett det så ser jag ju framsteg generellt sett, så jag får försöka ta det med mig den här gången :)
thormanjr

Re: Martins journal Matte

Post by thormanjr »

Lektion 19 var ett stort frågetecken för mig med! Speciellt med matte-formlerna. Men efter att ha läst lite på Studentforumet om det så fick jag svar på mina frågor, samt skickade jag ett meddelande till Mattias som förklarade bra.
Så nu sitter formlerna! :D

Man behöver inte koda "allt" vissa grejer "minns" man ändå. En bild (koppling) snappar upp mer information än bara kopplingen man gjort. På det visset kommer man ihåg parenteser, om de är +- osv. För mig sitter formlerna som en självklarhet och jag tycker dem är jätte enkla att förstå och minnas. (fast det tog lång tid innan jag fattade "hur" man skulle förstå dem..)

(Jag är ingen lärare i GMS utan det jag skriver är från mina egna erfarenheter, Mattis har svar på allt.)

// ThormanJr
Post Reply