Andreas Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 20

Inget speciellt att säga om denna lektion, tkr teknikerna för att minnas sitter rätt bra nu och försöker räkna "högt" i huvudet till 6 för att begränsa tiden. Det går även mkt bättre med koncentrationen, har lätt att fokusera om igen, om det ringer som de gjorde under denna lektion.

Får va bättre med att återkalla hela förloppet ordentligt, nu hinner jag mest gå igenom sekvenser under dagarna å återkalla så mkt som möjligt. Det är min egen hemläxa iaf :D

MM ligger till precis som gårdagens lektion, inte haft tid att rätta till mina brister där!

Ha det!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 21.

Inget direkt att berätta om dagens lektion, de gick bra men tog lite längre tid för att jag e trött ikväll. Har mkt på jobbet denna å nästan vecka så hinner inte repetera så mycket som jag önskar om dagarna. Har inte mkt raster så därför blir det ingen dötid som är likamed reptid annars ;)
Ser fram emot nästa lektionerna och börjar se slutet på listan som ska kunnas inför testet!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Lektion 22

Post by roskivaeder »

Litet uppehåll tyvärr på några dagar, åkt på en riktig dunderförkylning så huvudet har mest gjort ont ist för att vilja minnas saker. Har inte kunnat repetera nått under dessa dagar tyvärr, båda för att jag glömt å vart utslagen.
Tyckte att jag skulle ge de en chans även fast huvudet värker för vill inte ge sig men oxå för att de rekommenderade att minst göra 3 lektioner i veckan. Som Mattias sa till mig i början, "alltid framåt oavsett"
Det gick rätt bra idag, tycker siffrorna som är över 99 fortfarande är svåra att komma ihåg, de andra börjar sitter lättare men "insmugen kackerlacka" är ett i sig bara en konstig å svår bild att komma ihåg, haha!

Ha det!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Lektion 23

Post by roskivaeder »

Denna lektion gick fortare, var inte speciellt mkt avancerad information att lägga på minnet heller. Har vart dålig på att repetera så tar några dagar (inte för många) att ta igen det och sen är det dags att göra provet!
Annars inget att säga om dagens lektion!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Precis klar med lektion 24.

Nu är jag tillbaka och har gjort testet. Jag har alltså inte försvunnit helt utan jag har repeterat testet så gott jag kunnat sen sist. Insåg att eftersom jag inte kunnat repetera på arbetstid över huvudtaget så har jag fått göra det under ett och samma pass på kvällarna efter jag hade gått igenom alla lektionerna.
Testet tog precis över en timme och jag hade 7 fel. Jag är ganska besviken på mitt eget resultat.
Så jag får bevisat här och nu att det är viktigt med denna del av kursen som handlar om repetition. Detta ska jag tänka på till nästa moduler. Det ska bli kul att memorera något annat än siffror nu förhoppningsvis! ;)

Ser fram emot nästa modul och memorera kortlekar(någon som gjort kortlekslektionerna?, ser inte så mycket på forumet om det). Jag har även vart dålig på att köra MM. Det ska jag ta tag i igen, jag har helt enkelt glömt bort att köra de då de inte finns någon riktig rutin för mig skapad att göra det! Sen var de inte heller speciellt kul å få stora bokstäver FAIL på varje test, vet att jag inte ska bry mig å de gör jag inte heller men de e ju inget positivt man associerar med detta MM program än så länge tyvärr! Men men, övning ger färdighet.

/Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Lektion 25

Post by roskivaeder »

Jag bodde i Ryssland för några år sedan, jag studerade även ryska där å har behållit intresset för landet och språket!
Med andra ord så kan redan det kyrilliska alfabetet sen tidigare så denna lektion gick rätt snabbt ;)
Ser mkt fram emot att få ta upp och lära mig delar av detta språk igen!
Lägger ner tiden i kvällen på MM ist! :)

Någon som använder en bra ljudbok för inlärning av detta språk?

/ Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Kortlekslektionerna

Post by roskivaeder »

Har under påsken inte suttit vid datorn men skrev ut dessa kortlekslektioner och roat mig med!
Idag gjorde jag det i två omgångar på 20 minuter var och klarade det med först 3 fel sen 2. Det går åt rätt håll. Ska försöka öka takten i detta nu innan jag börjar och stoltsera framför vänner och familj ;)
Någon annan som har tagit en pause i ryskan och gör detta?

MM blev det en pause i och med den långa repetitionen innan provet men nu har jag börjat med det parallellt igen!

Ha det/ Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Lektion 26

Post by roskivaeder »

Nu har jag äntligen ordnat fler cicerobilder och har börjat med ryskalektionerna!

Inget direkt påpeka om dagens lektion, de känns som ett vanligt cicero-pass ;)
Ser fram emot att börja med ryskan!

Jag gör övningarna kortleken 2 ggr per dag (rekordet är 9 fel på 17 minuter, med musik). Jag har fokuserat på kortleksmemoreringen framför MM, fast jag använder mig av en riktig kortlek och mobilens tidtagare så tidspressen finns kvar. Jag har inte cicero till både MM, kortlekarna å ryska än.

Mvh
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Lektion 27

Post by roskivaeder »

Denna lektion var rolig tkr jag, nytt språk och blev helt plötsligt enklare att memorera glosor och framförallt roligare.

Jag förstår tekniken man ska använda för detta, tog till de 15 första orden innan jag fick in ett bra flow på det. Men den stora utmaningen i detta skede är att bilda mig ett ord på uttalen. Det hade jag svårt för i första blocket oxå. Det tar lång tid och kanske min fantasi som e dålig? Någon som har nått tips hur man lättare får upp bilder på dessa ord?
Märkte iaf i slutet på de 50 orden att de gick fortare att skapa en bild på ordet "äventyr" som ligger i slutet än ex ordet "trevlig" som ligger i början.
Post Reply