Seas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Sea

Lektion femton

Post by Sea »

Hemma igen och nu är det jetlag åt andra hållet.... Har just kommit in i andra andningen, så har ingen aning om det kommer att gå att somna i natt. Jag får väl repetera databasen såhär långt om jag inte kan sova. Sen kan man ju alltid räkna till 99 med figurkoder istället för att räkna får...
Det går bra och rätt snabbt att lära in de nya delarna av databasen. Slagen, ansiktena och deras namn, telefonnumren.
Ibland fäster jag inte associationsbasen tillräckligt bra vid stödbilden och då blir det blurrigt vid återkallandet, men redan andra varvet blir det ju tydligare.
Vilken superkraft att memorera folks namn och särdrag - jag som är så kass på att minnas folks namn. Ansikten/särdrag minns jag ofta men namnen... Ska bli kul att testa detta på riktigt. Ska man skapa ett särskilt ställe i sitt minnespalats för att lagra folks namn och särdrag? Typ hallspegeln?
Sea

Lektion sexton

Post by Sea »

Det går allt fortare att memorera och återkalla data i databasen. Lektion femton gick att återkalla direkt utan några problem idag och dagens lektion gick också fort att få in och kunna återkalla nu. Ibland går återkallandet så fort att jag knappt ser bilderna. Jag blir nästan lite farträdd då.
Det är svårt att få en eller två timmar för mig själv varje dag för memoreringen med allt som ska tas om hand med familj och jobb och annat i livet. Svårare än jag trodde. Det blir ofta sena kvällar. Jag har extra svårt att hinna med övningarna i Memorization Master också. Jag ligger efter med det. Det är inte bra. Måste försöka få tid att ta igen där. Kanske i morgon...
Sea

Lektion sjutton

Post by Sea »

Hej och hå, det går bara fortare och fortare. Repetitionen av databasen från 1.1.1 till gårdagens lektion går helt smärtfritt (passade på under min egentid i badkaret i förmiddags, så ingen störde mig) och dagens lektion trillade in på rekordfart. Floderna satt på en gång och astronomitermerna med sina förklaringar funkade efter en extra repetition. Min man är bortrest så när barnen lagt sig hade jag huset för mig själv och inget som störde minnesträningen :-)
Men jag erkänner att jag ligger väldigt efter med figurkodsträningen... MM funkar inte bra på min Mac och den alternativa övningsplatsformen jag fick tips om funkar inte heller bra - yxigt gränssnitt, för enkla siffror och väldigt begränsade inställningar. Får ta mig samman och installera MM på en PC istället.
Sea

Lektion arton

Post by Sea »

Hihi vad kul det var att memorera japanska! Svårast var själva tecknen. De blev liksom hala i minnet och ville inte komma fram ibland. Betydelsen och uttalet gick rätt smärtfritt att lära in. Jag sladdade lite och råkade länka med kedjemetoden när det skulle vara Ryska dock-metoden och då blev det rörigt när man skulle koppla på nästa nivå, så då fick jag rätta till det.
Nu ska jag flippa kort för att sätta tecknen.
Den här metoden ska jag använda för att pensionera min fusklapp till det koreanska fonetiska alfabetet hangul som jag lärde mig av en korean som jag var bordsgranne med på en trevlig middag i oktober förra året. Det koreanska alfabetet är otroligt elegant i sin enkelhet. (Kolla här för den som vill memorera tecken och uttal: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hangul) Varje stavelse är uppbyggd så att det bildar en liten fyrkant med två rutor upptill och en undertill som bas. Överst till vänster skrivs den inledande konsonanten, därefter vokalen och undertill den avslutande konsonanten. Om det inte finns någon inledande konsonant skriver man ett stumt tecken där. Eftersom tecknen är fonetiska kan man göra små krypton med de koreanska tecknen på vilket språk man vill. Jag har lagt in det koreanska alfabetet som alternativt tangentbord i min telefon :-)
Visst är det kul med språk!!!
Sea

Lektion nitton

Post by Sea »

Jaha, att lära sig konstanter, koder och formler trodde jag ju knappast skulle gå lätt, men faktum är att den här lektionen gick snabbare än de två föregående (som ändå gick rätt fort). Systemet gick fort att få till och figurkoderna var tydliga.
Pinsamt nog var det som var svårast att komma ihåg, sifferkombinationen som utgjordes av första strofen i Värmlandssången, detta trots att det är min värmländske makes älsklingssång, och den spelades på vårt bröllop... :oops:
Jag var klart tveksam till att det skulle gå så lätt som det påstods i texten att återkalla de fem formlerna för en triangels area, men det var just var det gjorde. Formler är något jag kommer i kontakt med en del i jobbet. Kommer att tillämpa metoden redan i morgon bitti. Skoj!
Sea

Lektion tjugo

Post by Sea »

Jag har pausat lektionerna i flera dagar. Livet hann i kapp med jobb, deadlines, tjänsteresa, familjeliv och så eländes huvudvärk på det. Och så ville jag jobba ikapp med Memorization Master som jag försakat ett tag. Och det gick ju INTE bra. Jag har gjort minnesövningar varje dag ändå, för att hålla igång, även om jag inte gjort nya lektioner. Jag har återkallat databasen varje dag och kört MM när jag hunnit. Bläddrat figurkodskort också emellanåt. Dagens lektion gick bra att få fast och återkalla.Tyckte att de tresiffriga figurkoderna är rätt krystade, men det kanske inte spelar nån roll. Hur visualiserar man Röd aJVar? Det blev en liten glasburk med rött innehåll.
MM-övningarna går inte bra alls. 6 sekunder i snitt per tal men jag tappar massor av dem och allt som oftast kommer jag inte på figurkoderna när olika siffror kommer upp, och sen går det utför. Ibland tappar jag bort en position och hamnar ett snäpp fel och sen blir ju inget rätt efter det. Suck... Hjärnan känns dum och seg och trög och det är inte en kortvarig svacka utan snarare en nedåtgående trend. Kanske självuppfyllande? Frustrerad..! :cry:
Sea

Lektion tjugoett

Post by Sea »

För första gången mindes jag inte vad jag memorerat lektionen innan när jag återkallade gårdagens lektion idag. Läskig känsla! Jag var helt blank i huvet och fick gå igenom allt igen. Det gick fortare förstås att fräscha upp minnet, och nu i kväll när jag återkallade så fanns det kvar utan problem. Utom LJustret i Gjutjärn, som jag så småningom insåg att jag istället för ett ljuster memorerat en gäddsax.
Dagens lektion funkade relativt OK, jag kunde återkalla allt i slutet, även texterna, utan fel men det går inte fort. Seg seg seg.
På MM-övningen med 100 tal idag hade jag 61 rätt och snittade 6.01 sekunder. Det kändes inte så bra då, men enligt dagens lektion så är det visst helt OK att ha en massa missar så länge man ökar på antalet tal och ökar hastigheten. Jag behöver väl ställa om mig själv mentalt på den punkten.
Sea

Lektion tjugotvå

Post by Sea »

I tröttaste laget i kväll för att memorera, men jag ville komma vidare så jag körde på. Trögt, men det gick till slut.
I förmiddags när jag återkallade tidigare lektioner gick det iallafall bra och hyfsat fort, så det var ju skönt.
Körde MM med 110 tal med 4 sek intervall bara för att testa och det gick ju... snabbt. Tappade massor, men det ska man ju tydligen tillåta sig att göra. Jag läste de där foruminläggen om att man inte ska vara sån perfektionist utan öva sig i att få ha en massa fel. Det kan jag behöva... Så det var mentalt lite befriande att ställa in MM på en omöjlig uppgift och bara köra igenom. 63 av 110 prickade jag. Nu sova!
Sea

Lektion tjugotre

Post by Sea »

Den här lektionen var rätt lindrig. Inga väldigt invecklade saker att memorera utan rätt så rakt på sak. Som vanligt snubblar jag på de tresiffriga knasiga figurkoderna, men till slut sitter de också. Nu gäller det att förbereda o peppa för lektion 24 med testet...! Blir faktiskt lite nervös.... :? Fånigt, eftersom det just inte är mycket som står på spel (utom kanske självrespekten ;) )
Har i alla fall börjat få ett mer relaxat förhållande till MM-övningarna. Körde 120 tal idag med 4 sekunders intervall och det gick hyfsat ända tills jag tappade bort ett tal nånstans på mitten och hamnade i fel fas så allt efter det blev ett snäpp fel. Så kan det gå. Nu måste jag göra fler Cicerobilder. Vad ska jag ta då, tro? Svärföräldrarnas hus, kanske...
Sea

Lektion tjugofyra

Post by Sea »

Yes!! Andra kursmodulen avklarad och testet fixat! Härligt! Jag var fånigt nervös innan och blev smått skakig av att ha timern i mobilen tickande bredvid mig, men det gick bättre än förväntat tidsmässigt. 25 minuter och 29 sekunder tog det och jag hade bara ett (slarv)fel. Jag döpte om Katarina II till Kristina II... :lol:
Jag trodde att jag skulle vara mycket långsammare än jag var, men det kanske hjälpte att maken är bortrest och barnen har lagt sig så jag hade inga direkt störningsmoment. När jag kör MM, och barnen eller maken ropar medan jag memorerar eller återkallar så tappar jag direkt en massa i flera sekunder. En sak är att ha bakgrundsljud - det kan jag skärma av - men när barnen ropar eller kommer inknallande i rummet och ställer frågor, så går det bara inte att fokusera.
Idag fick jag 71 rätt av 120 tal med 4 sek intervall i MM-övningen. Det blir saaaakta bättre...

Idag testade jag förresten Ribbings Cykel på min tioåriga vimsiga dotter. Hon fick göra en minnescykel att fästa saker på som hon behöver hinna med under dagen, och så valde hon att ha en minnesnalle att fästa saker på som hon själv ville hinna med under dagen. Det funkade jättebra. Alla åtta Kom-ihågen på minnescykeln blev gjorda i ett nafs och sen betade hon av "nalle-komihågen" efter hand. I morgon fyller vi på med nya saker på cykel och nalle. Om detta håller i sig kommer jag att testa att låta henne göra ett memorerat veckoschema att följa.
Hennes lärare har förresten tagit intryck av min dotters demonstration av hur hon lärde sig Sveriges tio största sjöar i fallande storleksordning (enligt Vägen till Maxade Betyg), så nu har eleverna i klassen fått lära sig fakta om varsin flyttfågel med hjälp av att bara göra varsin poster med bilder och inte någon faktatext! Bravo! Nu kan min dotter allt om staren :-)

Nu ska det bli jättekul att komma igång med nästa kursmodul!
Post Reply