dreamqueens journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 18 Idag är jag igång med mina två timmar. Det känns bra trots att jag känner mig otroligt trög. Jag läser instruktionerna hundra gånger och fattar inte vad jag ska göra. Jag blir förvirrad av alla begrepp det svängs med i instruktionerna. Men tillslut så fattade jag ändå. Som förut, det går långsamt med lektionen men jag håller tempot under själva övningarna som man ska.

Jag repeterade också talen med spelkorten. Och igår var det trögt att komma på bilderna efter mer än två veckors uppehåll. Men idag satt dom bättre än innan jag stack på semester. Det är nog så med hjärnan som med muskler att viss vila gör en starkare. Det kändes så. Men jag förstår vitsen med att inte göra långa uppehåll. Man blir inte stark av att vila sig i form enbart.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 19 Tagit mina 2 timmar trots att redan inledningsvis på dagen tappade en massa tid för att det dök upp oväntade saker. Det är bra av mig att ändå ta mig tiden, annars burkar det vara den här typen av åtaganden (och träning tyvärr) som ryker. Men jag vill verkligen detta nu. Jag vill ju plugga språk.

Använde en stund av dagens två timmar till att repetera siffrorna med spelkorten. Det flyter riktigt bra nu trots uppehållet. Men jag märker att jag gärna vill tveka om jag inte kommer på ordet verbalt även om jag ser bilden framför mig. Det är nåt gammalt dåligt självförtroende som ligger och skvalpar skulle jag tro. Men jag försöker gå vidare så fort jag ser bilden. Det är märkligt med nr 15, den var den svåraste från början att lära in, men nu ser jag den direkt, alltid. Men jag finner nästan aldrig ordet så jag säger "en sån där". Spelar musik och nynnar samtidigt som jag repeterar siffrorna. Som förut: när hjärnan tycker det blir lite tråkigt, för den börjar kunna det så ger den sig iväg på utflykter och då är det svårare att komma på bilden, men det är inte att minnet är dåligt utan för att hjärnan har trist tror jag. Den vill göra fler saker samtidigt för den vet ju att den kan det.

Håller på med lektion 5 och jag tycker jag verkar ligga bra till tidsmässigt nu när jag kommit ihåg att pausa och starta när jag gör övningen. Gjorde övning 1 och jäklar vad bra jag var. Jag kom ihåg 65 bilder av de 71. Det var ju skiiitbra ju. Fan vad bra jag är ;) Sen hade jag några där det blev rot istället för stubbe, stjärnkikare istället för teleskop och så men när jag repeterat de jag missat en gång kom jag ihåg alla 71 utan problem. Det är skillnad mot sist jag jobbade med detta för ca tre veckor sen. Kanske behöver hjärnan ha lite vila ändå, precis som muskler. :)

Jag vet att jag har för jävligt dåligt självförtroende vad det gäller mitt minne och jag tror att del av tiden också går åt till att komma över det. Och att lita på att jag minns rätt. Jag har haft utmattningssyndrom och när man har det så är det en klassiker att man blir skitdålig på att minnas saker (och koncentrationssvårigheter). Kroppen och hjärnan har väl fullt sjå med annat antar jag. Forskning visar också att hjärnan faktiskt rent fysiskt förändras vid utmattningssyndrom. Men jag tänker att det är över nu och att minnesträningen är perfekt för mig. Jag kanske aldrig kommer att mäta mig med minnesmästare, men jag tror att minnet går att träna upp igen till lika bra som det var innan utmattningssyndrom och förbi och bättre än det. Det kan eventuellt vara så att det går lite långsammare för att det måste banas nya spår, eller röjas gamla, i hjärnan, men jag tror inte det är omöjligt. Men jag tror ändå att det är det knäckta självförtroendet vad gäller minne, och att jag i femton års tid sagt: "nej, jag har så jävla dåligt minne" är det värsta hindret att ta sig över. Att bryta den gamla vanan att ta för givet att jag inte minns nåt. Men det kommer att gå och nu kan jag i alla fall säga att jag minns 71 ord i följd om jag vill :)
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 20 Det tar ju den tid det tar att lära sig figurkoderna. Och plötsligt när jag skulle komma ihåg 1-30 ihop med de nya gick det väldigt trögt. Men jag tror också att det var för att det var en tabell på datorn. Man blir bra på det man övar på och att öva bara på spelkorten med siffrorna på gör att jag blir bra på det och sen när siffrorna kommer i en annan form, går det inte lika fort. Det kanske ger sig när man börjar använda siffrorna på riktigt.

Kom ihåg alla 20 orden på första försöket. Jag är bra alltså :)

Men när jag kommer till frågorna på slutet i lektionen så kan jag aldrig svaret och när jag försöker läsa mig till det i Superminnets hemligheter så känner jag mig helt dum i huvudet och tycker inte jag fattar det jag läser. För mig känns det tämligen obegripligt det som står där. Okej. Jag kanske är lite dum i huvudet på vissa saker.

Lektion 6 Övning 1: 43 rätt av 50 vid första försöket. Rätt okej. Men hoppsan, jag glömde att det skulle ske med ryska-dockan-metoden. Undermedvetet för att jag tror att jag inte gillar den och att den är svår? Jag körde kaosmetoden i stället. Att med kraft ha sönder objektet innan med nästa och se det krasa, drypa, plågas, söndras. Funkar rätt bra. :o Men det var ju inte den jag skulle använda. :?
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 21 Det märks på nåt vis att det är juletider. Jag firar inte jul men det hopar sig ändå på nåt vis och sen har jag inte riktigt landat efter resa. Men det kommer.
Tänkte att idag i alla fall ska det göras de två timmarna, men jag fattar verkligen inte instruktionerna. Så jag kom inte vidare. Känner mig så jäkla trög. Har skrivit en fråga och väntar på svar så jag övar väl lite figurkoder så länge då. Det är inte fel det heller. Fasiken. Jag som hade intentionen att komma framåt nu.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: dreamqueens journal

Post by Mattias »

Bra jobbat Dreamqueen! Nu har du svaret i lektionsavdelningen.
Post Reply