Niklas Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
niklasbe

Re: Niklas Journal

Post by niklasbe »

Lektion 9 klar. Returmetoden kändes bra.
Övning 3 kändes bra men jag hade 8 fel vid första återkallningen och 4 vid andra.
niklasbe

Post by niklasbe »

Tung dag - hjärnan verkar vilja gå på lågvarv....
Behärskar inte figurkoderna och måste avsätta mer tid för det. 1-30 funkar utmärkt men sen har jag det svårare. Alldeles för långsam och har svårt att se bilder med siffror i.

Övning 4:
1:a återkallningen = 13 fel
2:a återkallningen = 3 fel
3:a återkallningen = alla rätt
niklasbe

Post by niklasbe »

Lektion 10 klar.
Övning 5. Kändes lite konstigt att göra kedjemetoden i bokstavsordning då hjärnan vet vilken bokstav som kommer härnäst. Ibland osäker på ifall jag räknade ut nästa bokstav eller ifall det var bilden jag såg först. Gjorde baklänges och då kändes det något bättre.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Ang. figurkodsträningen: Du nämnde att du tycker det är svårt att se bilder med siffror i. Tänk på att detta gör man bara under den mentala teckningen. När du använder figurkoderna eller bara förhör dig själv är målet att bara se bilden utan några siffror i.

/M
niklasbe

Post by niklasbe »

Mattias, tack för tipset med figurkoderna. Nu känns det lite bättre
niklasbe

Post by niklasbe »

Lektion 11 klar.

Övning 4
1:a återkallningen = 18 fel av 99
2:a återkallningen = alla rätt

Kändes bra och kontrollerat. Trodde själv inte att jag skulle komma ihåg många av kopplingarn då jag inte tyckte alla var helt klockrena så jag blev förvånad att det ändå satt. Möjligen tog det lite lång tid.

Figurkoderna sitter inte som jag tycker att de borde. Måste bli snabbare.
Florian

Post by Florian »

Wow! 81 av 99 i första försöket är grymt bra ju! Du kan nog pressa dig lite till... ;)
niklasbe

Post by niklasbe »

Ja, tror att jag kan pressa mer. Behöver lita på att kopplingarna är ok och direkt gå vidare. Exempel på koppling jag är osäker på om man ska använda var vid ordet "skandal". Det enda jag kunde komma på var Nixon (Watergateskandalen) där jag placerade ut Nixon. Problemet är att jag inte vet hur Nixon ser ut, men jag "tillverkade" ett utseende som fick bli hans vilket fungerade ok. Vidare använde jag ett antal vänner som bilder (tex en kompis är lärare och fick då bli just lärare o.s.v).
niklasbe

Post by niklasbe »

Lektion 11. Övning 1. Hade svårt att komma igång rätt då det var många upprepningar samt objekt som är relativt lika (tex nöt, nypon, ananas m.m.) dessutom var det svårare att hålla reda på basen då den, inte som tidigare, var markerad i röd färg. Det krävdes ett antal återkallningar för att få det helt rätt och dessutom tog det för lång tid......
niklasbe

Post by niklasbe »

Ah, menade ju lektion 12.....
Post Reply