Florians Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
lkennet

Re: Florians Journal

Post by lkennet »

Lycka till med träningen! :) Ska bli roligt att följa hur det går :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Yes, vad kul att läsa! :)

Kör hårt och säg till om du behöver något. Min enda fundering är vad du har fått topp 4 ifrån? Den enda frågan är väl om du ska komma etta eller tvåa? ;)

Jag kör Cambridge (som i år äger rum i Nottingham) i helgen för att värma upp lite och ska se till att blogga därifrån om hur det går.

Ha det super!
/Mattias
Florian

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________

Mamma tyckte väl att jag satt lite väl mycket framför datorn, istället för att minnesträna. Så då slog hon vad med mig. ;)
Mattias wrote: Den enda frågan är väl om du ska komma etta eller tvåa?
Ack, om det vore så enkelt. :lol: Jag kommer inte att slå dig i år, om du inte underpresterar i hög grad och nollar två eller tre grenar, samtidigt som jag går på PB i alla grenar. :roll: Och visst, tvåa är visserligen ett rimligt mål som jag borde klara om det är samma deltagare som förra året. Däremot är jag rädd att någon annan från Mind Academy kommer att sno den platsen, någon som jag förmodligen aldrig har hört talas om förut. Min "förhoppning" ;) är väl att dom inte riktigt vågar vara med, för annars kan det bli svårt för mig. :lol:
Mattias wrote:Min enda fundering är vad du har fått topp 4 ifrån?
Mamma som sa det. Jag var givetvis "very amused" av det. Förmodligen var det bara så att jag börjar träna igen.
___________________________________________________________________________________________

Vad slog vi vad om?
Om jag hamnar topp 4 så...
  • ...betalar mina föräldrar en eventuell resa till Kina för VM i Minne
Om inte så...
  • ...ska jag städa toaletten i två månader.
Som ni självklart kan se är det ett vad där båda sidor har att förlora likvärdiga saker. :roll:

Vad har jag mer för vad?
Inte bara minnesrelaterade saker, men kan vara kul att läsa. ;) Efterföljande är vad som jag gjort med min kompis. Straffet om jag förlorar är hård träning, och inget materiellt. Genom att ge honom vetskap om vilka utmaningar jag tar mig an, skulle det bli lite pinsamt att ge upp. I likhet: I och med att jag igår deklarerade att jag ska ta 3 svenska rekord, kan jag ju inte fega ur nu och inte träna. Jag har satt lite press på mig själv, men det är bara bra. Det enda jag ångrar lite är att Mattias nu vet vad jag siktar på. ;) Jag vet att jag kommer att kunna slå minst 3 av de nuvarande svenska rekorden, men jag är väldigt rädd att Mattias kommer att sätta käppar i hjulet för mig och överträffa mig. :mrgreen:
  • Om jag inte tar 3 svenska rekord ska jag börja blogga.
    Om jag inte klarar 15 chin-ups ska jag... göra nåt jobbigt som jag inte minns. :?:
    Om jag inte klarar 60 armhävningar ska jag... göra nåt jobbigt som jag inte minns. :?:
    Om jag inte klarar 100 sit-ups ska jag... göra nåt jobbigt som jag inte minns. :?:
    Om jag inte väger 68 kg ska jag äta glass av märket Ben & Jerry varje dag tills jag väger 68 kg.
    Om jag inte kan springa Coopertestet [3km] på 10 minuter ska jag springa Coopertestet varannan dag tills jag uppnår målet.
När jag satte upp dessa mål hade jag följande förutsättningar:
  • Jag hade 1 svenskt rekord.
    Jag kunde göra 6 chin-ups.
    Jag kunde göra 30 armhävningar.
    Jag kunde göra uppemot 45 situps (beroende på hur jag gör dom).
    Jag vägde 64 kg.
    Jag kunde springa Coopertestet på 11 minuter
Deadline för allt detta är SM den 24-25:e September. Hmmm... jag kanske inte borde skriva om sånt här, och istället börja blogga? :? Näää... Nu blir det dags att göra några lektioner!
Florian

Post by Florian »

...
Disciplin
...

Det har ju gått sådär. Har lyckats göra 2 lektioner i första databasen på ca 10 dagar. Jag har övat upp visualiseringen av figurkoder för siffror och kortlekar. Jag har planerat in lite nya cicerobilder - ganska många faktiskt. Lyckades utvidga mina nuvarande samling i mitt egna hus från 104 till 190 stödbilder. Ganska stolt över det, i och med att jag tidigare endast förfogat över 176 stödbilder. Under min vistelse hos släkten i sommar har jag även lagt till några nya rutter, så nu har jag ungefär 350 stödbilder. Mer än nog för SM, men jag behöver snart fler. Och då blir det jobbigt. :roll:

Ack, ack, ack o ve. Disciplinen alltså. Blir det lättare när jag börjar universitet om två veckor? Förmodligen. Har alltid lyckats att memorera mest då jag haft mycket annat att göra, och nästan inget när jag varit helt ledig. :( Numera är jag övertygad om att mitt mål är för högt satt, men jag är ändå glad (not). Jag behöver misslyckas för att lyckas bättre i framtiden. Jag är en tävlingsmänniska - att misslyckas en gång är acceptabelt. Att misslyckas två gånger finns inte. Ser man på min utveckling var det egentligen dåligt att jag tog det där svenska rekordet. Nu fick Mattias den perfekta motivationen, och jag satt på min häck och såg nöjd ut. 2012... då ska det hända grejer. ;)

Angående att Mattias var och tävlade i England: Det har kommit upp lite gruppbilder på facebook där han är med. Bilderna är inte speciella, men taggningarna är det. Det är lite svårt att säga vem som har taggat, men Mattias har fått föjande "titlar":
  1. The future Swedish Memory Champion (NO PRESSURE). ;-)
  2. I am not on Facebook so mind your own damn business !
  3. How did I end up in this place ? Who are you all ?
  4. The guy we found sleeping in a bush
  5. Unknown bloke from pub
Gissar att man bör ta dessa "beskrivningar" med en nypa salt, de är ju faktiskt ganska roliga. ;) John Burrows (som förövrigt gillar det faktum att mattias kallade honom en sjörövare på sin blogg) blev ju tex taggad som "Simon and Garfunkel's - The Boxer" och "some wasted guy". :lol:

NU: En vecka Kreta, med mycket sol och förhoppningsvis lite träning. Sen börjar plugget, och därmed även memoreringen på allvar. Måste ju få slut på kursen snart också! Som avslutning, ett litet citat:
There is a difference between interest and commitment. When you're interested in doing something, you do it only when it's convenient. When you're commited to something, you accept no excuses; only results.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Haha! Härliga taggningar!

Apropå det så har jag precis skaffat en sida på Facebook. Men jag behöver 25 fans för att få ett riktigt username (kort url), så gå gärna in och "gilla" :)
http://www.facebook.com/pages/Mattias-R ... 7419475823

Ha det så skönt på Kreta!
/Mattias
Florian

Post by Florian »

Dr. Martin Luther King Jr wrote:Take the first step in faith. You don't have to see the whole staircase, just take the first step.

Resan till Kreta blev starten på min träning. Har memorerat i snitt två kortlekar per dag (i långsam takt, ca 4-5 minuter per kortlek) - en medan jag låg och stekte på stranden och en på kvällen. Det ser olycksbådande ut. Jag är numera helt övertygad om att jag inte kommer kunna ta ett enda svenskt rekord, och det är därför jag kommer att lyckas. (Jag bara älskar den logiken) :?:

Den stora utmaningen kommer bli att få mina cicerobilder till absolut reflexnivå, så att jag inte behöver fundera över vilken som kommer härnäst, och så att kopplingarna skapas automatiskt. Förra året hade jag flera månader på mig att genomföra det jobbet. Nu har jag lite mer än en månad, för mina cicerorutter har modifierats en aning. Till det bättre naturligtvis, men det kommer ta en tid innan det fungerar som det ska. Hinner jag i tid till SM? Förmodligen inte.

Kortleksmemorering a la Kreta

6/8
  • 5 fel
    6 fel
7/8
  • 52 rätt
    6 fel
8/8
  • 52 rätt
    5 fel
9/8
  • 52 rätt
    52 rätt
10/8
  • 3 fel
    52 rätt
    13 fel
11/8
  • 8 fel

Nu när jag har kommit hem så har jag kunnat ta tid. Det ser inte så bra ut. Än.

Datum | Resultat | Memoreringstid | Recall-tid
12/8 | 2 fel | 3 min 31 sek | 3 min 54 sek
12/8 | 52 rätt | 3 min 20 sek | 2 min 40 sek
13/8 | 22 fel | 2 min 48 sek | 9 min
13/8 | 6 fel | 2 min 48 sek | 6 min 40 sek
14/8 | 52 rätt | 2 min 46 sek | 2 min 40 sek
14/8 | 52 rätt | 3 min 12 sek | 2 min 05 sek
14/8 | 52 rätt | Långsamt x2 | ? min ? sek
15/8 | 52 rätt | 2 min 34 sek | 4 min 15 sek

Nu måste jag bara komma igång med MM också, samt göra klart kursen. Nämnde jag att nollningen börjar imorn? Fun fun. Mycket att göra. :roll:
Author unknown wrote:I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday.
Florian

Post by Florian »

Det var ett tag sedan jag skrev här nu. Har äntligen börjat på Chalmers och känner att jag har kommit helt rätt. Det här är verkligen något för mig! Det är väldigt mycket aktiviteter under nollningen, så har flertalet gånger lämnat huset vid 7-tiden på morgonen för att återvända vid halv-elva/elva-tiden på kvällen. Inte jättemycket tid över för minnesträningen där inte. På lördag morgon kl8 är det även dags för den första tentan (introduktionskurs i matematik | 1,5 hp) som handlar om diskret matematik och logik. En helt annan nivå än gymnasiet. :D

Snabb sammanställning av min träning på sistone:

Memorering av två kortlekar
Datum | Resultat | Memoreringstid | Memotid2* | Recall-tid
16/8 | 52 respektive 49 rätt | 7 min 10 sek | 4 min 30 sek | 6 min 50 sek
17/8 | 52 respektive 48 rätt | 5 min 40 sek | 3 min 45 sek | 8 min 15 sek

*Kollade igenom allt en andra gång där fokus låg på att göra det snabbt

Memorering av en kortlek
Datum | Resultat | Memoreringstid | Recall-tid
17/8 | 52 rätt | 2 min 34 sek | 4 min 15 sek
17/8 | 52 rätt | 2 min 45 sek | 2 min 00 sek
18/8 | 52 rätt | ? | ?

18/8 | 38 rätt | ? | ?
18/8 | 39 rätt | 2 min 25 sek | 7 min 45 sek

19/8 | 49 rätt | ? | ?
20/8 | 52 rätt | ? | ?
22/8 | 45 rätt | 1 min 56 sek | 6 min 23 sek
22/8 | 48 rätt | 1 min 59 sek | 5 min
23/8 | 49 rätt | ? | ?
23/8 | 48 rätt | 2 min 0 sek | 5 min 30 sek
23/8 | 50 rätt | 2 min 4 sek | 3 min
24/8 | 50 rätt | 1 min 45 sek | 3 min 30 sek
24/8 | 52 rätt | 1 min 46 sek | 2 min 30 sek *PVLB - På-Väldigt-Länge-Bästa

Det kommer bli svårt att pressa mig till samma tider som förra året på så kort tid (30 dagar), men jag ska försöka. Det känns egentligen som om jag inte borde kunna klara en kortlek på under två minuter, men det gör jag. Det handlar bara om att våga släppa taget. När jag kör i farten som jag kör nu så tror jag egentligen inte att jag kommer att minnas allt sen. Men det går ju hur bra som helst!

Förövrigt tycker jag att det är lite synd att Mattias kommer hålla i alla de svenska minnesrekorden snart, i och med att jag är övertygad om att han kommer att ta mitt rekord på fredag. Nåja, vi får se hur det går. ;)
Florian

Post by Florian »

Kort Lägesrapport: Just nu består min träning utav att memorera 2 kortlekar varannan dag. Detta håller inte. Hastigheten jag kör med dessa är dessutom långt ifrån tillfredsställande. Kan ju glömma att jag kommer att slå mitt egna rekord vid SM, så nu håller jag tummarna på att Mattias failar i speed cards. ;) Tyvärr så har han ju ungefär 4 försök på sig (Tyska Mästerskapen och SM), så chansen att han kniper det är stor. :roll:

Jag är jättenöjd med min utbildning på Chalmers, och jag tror att det verkligen är rätt grej. Dessutom finns möjligheten att välja en Master så att man blir utbildad lärare. Det är ett yrke som jag finner väldigt intressant, men samtidigt lite "avskräckande" pga låg status och jämförelsevis dålig lön. Får väl se vilken Master jag väljer när jag väl kommer dit.

Och ja, tiden räcker ju inte jättebra just nu. Blir knappast bättre av att jag ligger lite efter i skolan och måste plugga ikapp en del. 25 timmar i veckan (~3½ h/dag) BÖR jag lägga på pluggande hemma - enligt mina lärare. Tillkommer sedan ca 25h i skolan. ca 10 timmars pendlande. 20h på basketrelaterade saker. och och och. Det är tungt nu, men det är i alla fall inte tråkigt. Frågan är hur jag bör undvika ett allt för stort fiasko vid SM. Många lär vara besvikna på att jag inte utvecklats mera. Jag lär förmodligen avsluta med en sämre score än förra året ( :roll: ). Men den besvikelsen är förmodligen föga viktig om man jämför med min egna. Jag kommer säkert att skämmas (det gör jag redan). Det gäller att försöka vända detta till det positiva, och att blicka framåt. Nästa år ska jag segra över mig själv. Punkt.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej Florian!

Du har verkligen inget att skämmas för, det hoppas jag att du förstår. Du har gjort något som ingen annan svensk någonsin har gjort. Fortsätt var stolt över det! Dessutom får jag bara två försök, kommer inte att åka till Tyskland ;)

Man kan inte ta sig an hur mycket som helst på samma gång och Chalmers verkar ju gå riktig bra, så kom ihåg att njuta av det!

Ser fram emot att ses igen för en helkul helg tillsammans i Götet! (vi blir 3 från MInd Academy)
/Mattias
Florian

Post by Florian »

Ingen träning den gångna veckan. Har varit förkyld och haft hosta, samt feber en dag. Inte riktigt kry ännu, får hoppas att det går över snart. 1 vecka kvar till SM nu. Får försöka gå dit avslappnat, och med inställningen att städa toaletten två månader framåt. Det finns värre saker - som att vara sjuk till exempel! :roll:

Och när ska jag bli klar med den här förbannade (och älskade) kurs? :D
Post Reply