DrWho

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho

Re: DrWho

Post by DrWho »

Det var ett tag sedan jag var här, har haft många drömmar och mål om vad jag vill åstadkomma under tiden men jobbet har kommit emellan. Det var alltid så, så jag satte mig ner och funderade på vad jag ville åstadkomma och sedan planera för det. För jag kommer alltid jobba, det kommer aldrig komma en tid då jag kan ägna mig helhjärtat åt alla mina hobbies, så jag måste prioritera. Jag skrev ner det jag ville fokusera på och flikade in det i mitt schema - och nu sitter jag här.

Jag har varit medlem sedan 2012 och planerat att vara med i sm men jobbet har kommit i vägen, så igår clearade jag mitt schema för tredje helgen i september. I förrigår (tror jag) memorerade jag kortleken och repeterade under gårdagen på jobbet (jobbade 07-24, utnyttjade tiden väl), jag hade ingen kortlek så jag googlade ordet och tittade på de slumpmässiga bilder jag hittade. Kortleken har alltid varit den gren jag gillat minst, men jag har inte heller kunnat den bra. Återstår att se hur jag tycker om den nu. Igår tittade jag också på abstrakta bilder, som jag aldrig memorerat förut. Det är lite annorlunda mot vad jag är van vid. Jag tog upp koderna för binära tal, det var betydligt lättare att ta till mig dels för att jag gjort det mycket men det är också min absoluta favoritgren :). Idag vaknade jag med ett leende på läpparna och gick igenom alla bilderna för kortleken innan jag öppnade ögonen.

Jag är ledig idag (välförtjänt med 17h arbetsdag igår :)), ska göra ett par omgångar med kortleken och sedan träna ord. Det är inte heller min favoritgren, jag ska ta lite i taget och börja med några stycken per dag.

Vi hörs
DrWho

Post by DrWho »

Jag har återlärt mig ruter, hjärter och spader i kortleken. Har memorerat dem på cicero och återkopplat. Jag har 3 kortlekar blandade så även om jag bara tar en i taget så blir det ändå en hel del kopplingar. Hittills har jag enbart tagit en färg i taget, nästa steg blir att lära in klöver och sedan börja nysta i blandade kort.

Repeterar mina cicero, de första 300 sitter bra. Har tappat någon bild emellan här och där, oftast i slutet av sekvensen. Det var också där jag hade problem förut så det är inte så konstigt att det är just de som saknas för mig nu.
Sen har jag ytterligare 200 som jag använt men som inte sitter bra. Jag har 100 till nedskrivna som jag aldrig har använt.

Totalt blir det 600 cicero för tillfället. Mitt mål är att ha 1000 st till att börja med. Jag har två veckor drygt kvar till semestern, sen åker jag till New York och därefter Miami. Med början på Arlanda bör jag kunna få till 400 cicero bilder till med allt det.

Veckomål:
- Repetera och använd de nya cicero tills de sitter
- Ha hela kortleken memorerad

/Cecilia
DrWho

Post by DrWho »

Done!

Memorerat hela kortleken med musikvideos på i framför mig. Lite svårt med koncentrationen ibland men jag märker att jag kan mer än jag ger mig själv credit för. Kan dock vara stressande med musik pumpande och man försöker koppla i takt till musiken, skratt, det leder endast till att jag tappar mig när jag stressar upp mig själv.
Jag repeterade varje färg 4 gånger och nu sitter de individuellt ganska bra. Återstår att sortera ut kortlekarna och kombinera färgerna.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej Cecilia,

Jättekul att se dig här! Stort lycka till med allt spännande du har på gång :D

/Mattias
DrWho

Post by DrWho »

Hej Mattias, Vad kul att höra från dig!

Jag har nu tre sorterade kortlekar. Först gick jag igenom dem i färgordning och sedan blandade jag dem, tog betydligt lägre tid då. Efter ett tag började jag känna igen vissa siffror och behövde då inte gå igen hela färgen för att hitta koden, skratt. Har vissa favorit kort som jag får fram lättare men när jag blev trött somnade jag med dem i handen haha.
Jag hade tvn på framför mig och det var distraherande speciellt när det var något jag var intresserad av.

Återkopplade mina välkända cicero, inte särskilt lockad att starta datorn för att ta tag i resten. Får skicka över dem till paddan så jag har lättare tillgänglighet till dem.

Ska dra igen kortleken en gång till innan jag gett mig för ikväll.
DrWho

Post by DrWho »

Det här är ett svar till det inlägg jag gjorde i villes journal.

ok, jag använde min favorit kortlek och jag hittade några lediga cicero.
Först så repeterade jag alla bilderna och sedan kopplade jag min första omgång. Tyvärr märkte jag när jag skulle kolla tiden att jag råkat komma åt knappen och den hade stannat på ca 1 min. Jag återkopplade iaf till 100% i första omgången. Det tog mig lite tid att hittta rätt figurkod och sedan att koppla dem.

Andra gången tog jag inga chanser och satte klockan så att jag inte skulle kunna komma åt den, och den stannade på.....(trumvirvel plz)....7,17!

Dock märkte jag att jag tröttare vid andra omgången och jag tappade några kopplingar. MEN det gick fortare för mig att få fram figurkoden för varje kort.

Ok, så ditt mål är 5 min? Ska vi göra det tillsammans? Sist till 5 min får hjula på Sergels torg ;)
The race is on!
DrWho

Post by DrWho »

Jag har dragit mig för att utöka mina cicero då jag föreställt mig att det är en jobbig pina, mycket av det baseras på att jag hade problem att komma ihåg och skilja de senaste cicero jag skrev åt.

Men så idag bestämde jag mig för att slå slag i saken!

Det är en otrolig skillnad att skriva cicero nu mot förut. Det var mycket lättare, jag tog bilder som föll sig naturligt för mig vilket gjorde de väldigt lätta att memorera. Jag skrev 100 ny cicero på lunchen.

Tror misstaget jag gjorde med de senaste var att jag bara skrev en massa och sedan föll det inte på plats. Jag repeterade dem inte i 10 tal som jag gjorde denna gång. Tror det kommer bli mycket lättare att bygga nya cicero nu.

Ser fram emot flera framgångsrika sessioner!

Hälsningar
Cecilia
DrWho

Post by DrWho »

Hej Alla!

Hade mer att göra idag men lyckades skriva 100 cicero till! Använde lite raster under dagen och sedan repeterade jag under en eftermiddagsrast ute i solskenet. Vi satt och blundade så ingen märkte att jag inte var helt närvarande :) .
Nu ska jag bara repeterade de gamla som jag inte använt så mycket och sedan är det dags att prova på dem med memory master, Upp till bevis!

Det kommer ta några omgångar att nöta in ordningen så jag kommer inte räkna resultaten från de första sessionerna.

Höres
DrWho

Post by DrWho »

Tjena
Jag är i USA på semester och hämtar nya (minnes) krafter :).
Jag kom igår så jag har bara lite mer än 24h här än så länge. Jag reser ensam för friheten att få bestämma själv. Än så länge njuter jag av det :). Igår var jag i downtown, tillbringade dagen på Times square och central park.
Kommer inte vara så aktiv här de näst kommande veckorna :)

Vi hörs!
DrWho

Post by DrWho »

Jag har inte varit aktiv här sedan förra sommaren och tog upp detta igen nu när jag insett vilka enorma fördelar det har för mitt jobb. Jag har tidigare haft 99 figurkoder och 400 cicero som jag tränat med. Nu när jag repeterar upp dem inser jag att jag inte riktigt kunde dem tidigare. Jag gjorde det inte ordentligt.

Jag hade tänkt ta 10 figurkoder i 10 dagar och därefter repetera i 20 dagar (totalt en månad) och skulle då haft 1000 figurkoder om 10 månader. Dessutom repetera upp mina cicero bilder och skriva nya, osäker på hur många jag behöver. Mitt problem är att jag minns de förra kopplingarna så jag kan bara använda en cicero bild en gång per dag.

Mina förväntningar var att jag skulle använda resten av december med att lära mig de första 99 och sedan 100 per månad under året men jag började igår och de 99 sitter redan. Trots att jag hade glömt allt hade jag underskattat hur snabbt jag skulle koppla dem.

Jag smygstartade med -100 koderna, det var något jag aldrig hade trott att jag skulle klara. För ett år sedan var det för svårt för att kunna föreställa sig. Jag är nu på -139 och måste säga att det är lättare att minnas de första 99 när jag går vidare. Förut har jag stannat på 99 och kämpat enbart med dem. Det är som att det nya tvingar det gamla på plats.

Då jag bara är på -139 kan jag inte använda dem på memory master ännu, måste upp i jämna 100 tal för det. Det är enklare och mycket roligare än jag trodde! Även om jag kopplar dem snabbt nu så måste jag ändå ha tid på mig att skapa fler cicero och att använda dem i memory master.

Är SUPERKUL att vara igång igen!
Post Reply