Hej igen David!
Det låter som om du överlag kommer tampas med samma sak som jag gör nu – föreläsningar, textmemorering och uttryck. Hela syftet med dessa metoder är att det ska gå relativt snabbt för att vara effektivt samt att du ska minnas det du lärt dig.
Först av allt vill jag säga att jag inte är någon expert i detta ämne – långt ifrån. Jag är bara en av alla elever som försöker nå mitt mål med hjälp av teknikerna. Jag har läst all teori och jag kan alla teknikerna, därmed inte sagt att jag använder dem perfekt eller att jag alltid gör rätt. Därför är de råd jag ger dig enbart baserade på min egen erfarenhet. *Continue reading at your own risk*
Om maskinteknik innehåller mycket matematik så är det ganska direkt motsatsen mot läkarutbildningen på universitet med ganska lika naturprogrammet jag gick på gymnasiet. Tyvärr använde jag inte dessa tekniker då (visste inte ens om att de fanns) så de enda råd jag kan ge är att hänvisa till de lektioner som går igenom matematiska formler.
Det jag skulle råda dig till (som inte jag gjorde och inte är helt orelaterat till det jag postade i din journal) är att i början av året memorera planen för ditt läsår och sedan ”huvudrubrikerna” för varje ämne. På det sättet får du en mkt behändig överblick över dina studier och kan lätt se vart du är och vart du är på väg.
Till studierna: För det första måste du veta exakt vad som krävs av dig för att kunna träna det. I mitt framtida yrke kommer jag behöva scanna och ta in patientjournaler ganska snabbt. Till det har jag böcker med fall-historier som jag ska börja koppla as if det var riktiga journaler och allteftesom öka antalet fall jag tar in per gång.
Eftersom patienter är människor och inte ett data dokument så kommer jag också träna ”namn och ansikten”.
Mycket av den informationen jag förväntas kunna kommer komma till mig i muntlig form – så jag tänkte tala fakta på mobilen och sedan därifrån memorera det- något som liknar grenen ”spoken numbers”.
Jag kommer, precis som du, träna textmemorering blandat med MM samt OMC. OMC står för online memory challenge och är liknande en tävling där den största skillnaden mellan den och MM är att du behöver ha 100% rätt i återkopplingen för att få poäng (vilket du vill ha vid textmemorering också). Du väljer själv hur mkt du vill memorera, finns ingen klocka som tar bort talet efter 4s – dvs du får hålla takten själv vilket är en bra egenskap iom att det inte finns någon som sitter och knackar dig på axeln när du läser.
MM ger hastighet och OMC ger precision.
Träna ovannämnda regelbundet samtidigt som du specifikt tränar på det du ska syssla med. Försök att skaffa lite insyn i det du ska plugga. Finns det något forum där äldre studenter på samma program har skrivit om det eller där du kan fråga någon om det?
Det jag med största ödmjukhet försöker säga är att det underlättar om du har en uppfattning av vad som kommer att krävas av dig och sedan prova på det, sätta upp ett mål och göra en plan för att nå det målet.
Jag vet inte om detta är tillräckligt specifikt för att vara till någon hjälp för dig (eller alla ni andra som läser

). Du får mer än gärna återkomma med mer specifika frågor.
Jag kom fram till vad jag behövde göra genom att förutspå vad jag kommer att behöva i framtiden. I en perfekt värld behöver du inte träna på ditt specifika ämne utan kan omvandla dina invanda tekniker för att koppla vad som helst. I verkligheten tar det mycket tid och commitment innan man når den nivån.
För att bli din egen minnesexpert måste du köra på trial and error och se var dina svagheter finns så du vet vad du behöver träna. Du bestämmer själv när du är klar, när du nått ditt mål och är redo att ta det to the next step.
Jag lägger ner väldigt mkt tid och kraft på mina mål just nu (och ännu mer efter provet på måndag). Det skulle betyda väldigt mycket för mig att besitta de egenskaperna när jag börjar jobba.
Det blev en lång post idag – credit om du orkade ända hit!
Mot målet!