Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull

Kortleks-highscore

Post by VictorBull »

Hej och Hå!! :D

Idag hände det grejer! Igårkväll började jag öva in figurkoderna för kortleken, de sitter långt ifrån reflexnivå, men trots det satte jag highscore efter highscore idag. Antagligen beror det på att mina cicerobilder fått vila så himla länge att det inte finns några "spökbilder" kvar på dem, samt att jag hela tiden underhållit memoreringen med skolarbetet även om jag inte kört MM senaste tiden.

Nu blir det att öva figurkoderna för 00-99 några minuter och sen gå igenom lite skolgrejer.

Dagens resultat med kortlek:
24/26 (spader/ruter)
36/39 (spader/ruter/klöver)
44/52
47/52
50/52 (nästan där!!!)
VictorBull

Vägen mot memorerad kortlek forts.

Post by VictorBull »

Inget highscore idag, men jag ligger hela tiden några få memorerade bilder ifrån att memorera hela kortleken. Störigt, men triggande. Ska bli en riktigt skön känsla när jag väl memorerar hela kortleken. Just nu känns det inte alls långt borta. Har egentligt flera cicerobilder "tomma" för idag som jag kan öva på, men är rätt sent och under sista omgången flackade koncentrationen lite. Att memorera kort och siffror är som att springa intervaller. Man måste vila lite emellan, men jag försöker bli bättre på att korta ned vilopauserna emellan varje memorering för att få upp kondisen.

Dagens fångst:

39/52
48/52
48/52
47/52
VictorBull

Kortlek

Post by VictorBull »

Fan också!! :(

Det gick bara utför idag. Dålig koncentration, lite trött och förlorade tålamodet jättemycket. Får försöka igen imorgon. Känns inte som att det hjälper att försöka ännu ett par rundor.

46/52
41/52
39/52
VictorBull

Kortlek

Post by VictorBull »

Inte de bästa av memoreringsdagar tyvärr :/

Hur jag än vrider och vänder på det. Hur länge jag än håller memoreringsintervallerna och håller koncentrationen uppe så är det ändå mycket sämre resultat än förra veckan :(

Jag får finna mig i att det kommer ta längre tid än väntat och att det samtidigt hjälper min memoreringsförmåga varje gång jag övar, fastän att resultat ibland uteblir.

Idag körde jag 5 kortleksmemoreringar under relativt kort tid, jag har börjat få upp flåset och kan köra fler memoreringar med mindre och mindre vila emellan. Jag ska försöka variera mer fr.o.m nu och köra varannan dag. Memoreringsdag med siffror ena dagen och sen endast med kortleken den andra. Får hoppas det kan underlätta. Jag ändrar också hela tiden tidsintervallerna för att få variation även där.

Dagens resultat:
43/52
23/52 (vad hände där??)
35/52
36/52
34/52
VictorBull

Eventuell återkomst

Post by VictorBull »

Jag har aldrig slutat använda mig av minnesteknikerna då jag memorerat allt nödvändigt från min skolgång och bara sett till att regelbundet återkalla det för att inte förlora alltihop. Dock så har jag pga hjärnskada inte kunnat öva memorering eller fokusera på text eller liknande. Det har blivit en stor paus från det hela helt enkelt. Men nu TROR jag att jag börjar komma på fötter igen, men tar inget för givet. Kan snabbt falla tillbaka i symptomen efter hjärnskadan så jag tar det för var dag som går nu.

Övade in figurkoder för kortlek och 00-99 senaste dygnet, det kom snabbt tillbaka.

Återvände med ett nytt PR i kortlek:
51/52 (antagligen för att mina mest intränade ciceros har fått vila så länge, brukar oftast gå bättre då)
37/51 (dålig koncentration och prestationsångest efter mitt PR)
50/52 (bättre koncentration. Bra resultat med tanke på att jag fick lägga mycket krut på att vara säker på att få med alla
cicerobilder och att inte hoppa över någon imed att det var längesedan jag memorerade på dessa.)
46/52 (hyfsat bra koncentration, övade på cicerobilder som jag inte övat på ett bra tag så här fick jag lägga mycket fokus på
att få med alla ciceros i rätt ordning.)
43/52 (Körde på ciceros som jag antingen bara kört ett fåtal gånger tidigare eller som jag aldrig kört med innan. Gick bra trots
allt. Hade inget flyt och fick många gånger stanna upp och kolla i min "ciceros-bok" för att se så att jag inte missade
någon cicero eller blandade ihop dem.)
38/52 (Körde på HELT nya ciceros som jag aldrig övat på tidigare. Gick hyfsat trots allt. Dock fick jag kolla efter hela tiden så
att jag inte missade några ciceros.)

Siffror 00-99:
73/100 (4s) - 73%

Skapade 20 nya ciceros idag. Är uppe i 470 nu. Ska försöka fortsätta fylla på så att jag kan mängdträna. Dagarna framöver ska jag försöka öva in de nyaste cicerobilderna så att jag kan börja öva effektivt även på dem snart. Ska försöka att inte vara så resultatinriktad just nu utan fokusera på mängdträning och byta mycket mellan att memorera siffror och kort.

Nöjd med att jag har kommit igång igen. Min förhoppning är att inte falla tillbaka i mina symptom som hindrar mig från att öva memorering och bara kunna träna så mycket som möjligt inför att jag börjar termin 2 på universitetet i slutet på augusti.
VictorBull

Övning med kedjemetoden

Post by VictorBull »

Ska försöka öva mer med kedjemetoden då det trots allt är en metod som inte alls används vid memorering av kort och siffror, men som jag använder konstant i vardagen. Har hittat en ordgenerator där man kan ställa in teman såsom:
substantiv, verb, adjektiv, namn osv.

Dock kommer det siffror med bland substantiven (ex: 30, 21) vilket är lite störigt. Dem hoppar jag då bara över i kedjan.

Memorering och FULL korrekt återkallning:

(100% korrekt = kunna räkna upp vartenda ord korrekt i rätt ordning)

18 ord - 3min 51sek
20 ord - 5min 53sek
20 ord - 7min 22sek

Inte alls lika lätt som jag förväntat mig. Väldigt stor skillnad från att memorera på ciceros. Bryts kedjan så förlorar man jättemycket, men då finns det utrymme för förbättring iallafall :P

Varit en intensiv dag med mycket memorering, nu checkar jag ut för ikväll.
VictorBull

MM-träning och kortlek

Post by VictorBull »

Började dagen med att öva figurkoder. 10min kortlek och 10min siffror 00-99.

Siffror:
81/150 (4s) - 54% (dålig koncentration på vissa ställen, blev rörigt när jag räknade högt från 0-100 om och om igen. Dessutom
var där en del spökbilder från igår, men annars okej. Fokuserar inte så mycket på resultatet just nu, ska
mer bara bli van vid att memorera stora mängd bilder under lång tid.)
48/100 (4s) - 48% (Bra koncentration trots att jag körde på några ciceros i slutet som jag inte är van vid ännu. Dock var
återkallningen katastrofal. Jag kunde knappt kolla på en cicero utan att se en spökbild från kortlekarna jag
memorerade igår, aldrig varit med om så många spökbilder. Dock så har jag många ciceros och jag vet att
det är memoreringen som är allra viktigast just nu. Kommer fortsätta mängdträna så mycket jag kan.)

Kortlek:
47/52 (Körde på högre tempo än igår, tyckte att memoreringen kändes lätt och smidig)
43/52 (Försökte hålla ÄNNU högre tempo denna gång. Bra att öva på det också. Dock så känns det lite ovant med
cicerosbilderna trots att jag har använt vissa av dem väldigt mycket. Råkade hoppa över två av dem under
memoreringen, men tror dock inte att det påverkade resultatet.)
44/52 (Tog längre tid till varje kort pga att jag är inne på många av de senaste cicerobilderna. Det gick väldigt bra på dem
som jag kört någon gång tidigare, men på dem jag inte tränat på mer än 1-2 gånger gick det sämre.)
46/52 (Körde på mina allra senaste/sista cicerobilder i lugnt tempo, råkade bara blanda ihop två ciceros, men annars gick det
hyfsat att hitta fram till rätt. Klockan är precis efter 12 och jag har redan använt upp alla mina nuvarande ciceros. Det
känns som att jag är mer uthållig än tidigare. Ska fortsätta skapa fler ciceros så att jag kan öva ännu mer. I
eftermiddag kör vi lite kedjeteknik på slumpmässiga ord.)
VictorBull

Eftermiddagsträning

Post by VictorBull »

För skoj skull memorerade jag första 100 siffrorna i Pi på 10 bilder sammansatta med kedjemetoden (5 figurkoder per bild). Tog inte tid på detta, stressade inte heller, njöt mer bara av hur enkelt det gick.

Övning med kedjemetoden:
19 ord - 4min 47sek
19 ord - 4min 6sek
17 ord - 3min 58sek (fick ihop bilderna snabbare denna gången, men hittade inte rätt ord för två saker och fick göra om det)
VictorBull

Minnesträning med trötthet

Post by VictorBull »

Dålig sömnkvalité inatt. Vaknade väldigt trött och är väldigt seg i huvudet fortfarande.

Skapade 20 nya cicerobilder, är uppe i 490 nu.

Värmde upp med att öva figurkoder.
10min med kortlek
10min med siffror 00-99

MM-träning med siffror:
89/200 (4s) - 44,5% (Dålig koncentration på riktigt många ställen, märkte av tröttheten. Dock så fanns det mycket färre
spökbilder jämfört med igår, vilket var jätteskönt.)

Kortlek:
41/52 (Hyfsat hög hastighet, men känner verkligen av tröttheten och att det sänker koncentrationen. En del spökbilder som
rörde till det också.)
34/52 (Riktigt dålig återkallning. Dock körde jag på hög hastighet och för första gången med att inte lägga ned ett kort upp
och ned efter att jag memorerat det utan behöll kortleken i handen hela tiden, så som man
ska göra egentligen. Låter konstigt, men det störde koncentrationen en del att hålla koll på korten. Trötthet gör sjukt
mycket med fokuset.)
32/52 (Pressade mig själv i tempot denna gången. Sen har jag redan gett upp på tröttheten. Känner mig väldigt dåsig och
absolut inte alert. Men tänker jag att ändå får ut något av att minnesträna trots att jag är trött.)
43/52 (Lite bättre resultat denna gången. Pressade mig ganska hårt på tempot, men fick ibland stanna upp och kolla efter så
att jag tog mina ciceros i rätt ordning. Är inne på några av de senaste cicerobilderna nu.)
40/52 (Körde på några av de allra senaste cicerobilderna, så fick lägga fokus på att ta dem i rätt ordning. Dock kändes
memoreringen mycket, mycket bättre än återkallningen. Aja, jag har precis börjat öva seriöst igen och jag kan inte
förvänta mig superresultat direkt. Imorgon och fredag blir det intensivträning, sen kommer mina ciceros få vila hela helgen.)
VictorBull

Memoreringsträning

Post by VictorBull »

Mer kvalité och kvantitet på sömnen inatt, vilket märktes tydligt när jag vaknade. Frukost och kaffe, sen satte jag igång med träningen.

Uppvärmning:
Drog igenom alla figurkoder för siffrorna en gång.

95/250 (3s) - 38% (Hyfsat resultat trots att återkallning inte alls kändes särskilt bra. Memoreringen kändes jättebra fram till
att det var ca 50 bilder kvar, då började det inre pratat härda jättemycket och jag fick flera gånger kasta
tillbaka uppmärksamheten på siffrorna. När jag väl återkallade så var det få jag kände mig 100% säker på.
Jättemånga spökbilder kom fram men jag försökte förlita mig på mitt minne och tog den första bilden som
kom upp. Om inget konkret kom upp så gick jag bara vidare för det mesta utan att ens gissa. Kändes ovant
att hålla koncentrationen uppe så länge men känns som att jag snabbt börjat komma tillbaka.)
Post Reply