Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Simonadolfsson

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 11

Lite knepigare att minnas 100st figurkoder + ord. Tar fortfarande relativt lång tid med kopplingarna. Har dock börjar ta ner tiden kraftigt. Återkallningen blir inte särskilt lidande (lite dålig som vanligt)

Första gången ligge rjag på ca 55-60% rätt. Andra gången närmare 90-95% rätt.

Påbörjade lektion 12. Vid kopplingar med bokstäver så gick det bra. Första gången ca 60% andra gången fick jag 74/78. Fortfarande relativt lång tid för att koppla. Ska bli bättre på det!
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 12

Att koppla figurkoder på andra figurkoder är knepigt, men jag blir bättre och bättre på det varje gång jag övar.

Vid memoreringen av 100 siffror på olika figurkoder tog det ca 23 min (ca 13 sek/st). Tre minuter över vad det borde tagit enligt lektionen! Återkallningen? Riktigt dålig, under 50%. Andra upprepningen så blev det 66%. Till mitt försvar blev jag inte störd en gång, inte två utan tre gånger! Om jag inte blir avbruten mitt i, vid ca 60 (båda gågnerna lämpligt nog) kanske koncentrationen varit bättre.

Aja. Det går framåt alla fall.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Körde precis min första runda med MM - memory master. Var innan jag började rätt så rädd för att misslyckas. Efter lite avslappning och rätt mindset så var det kul att komma igång.

Lyckades med 19/20 på första försöket Det var endast en figurkod som inte instinktivt dök upp. :D
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 13

Började kursmodulen min första databas. Mycket givande! Det kändes faktiskt som en hyfsat lätt lektion trots att jag har lärt in 125 olika bilder i ett flerlagersstödbildssystem. ROLIGT!

Gjorde ett till test på MM med 30 bilder. Lyckas med 17 rätt. Alltså sämre än sist. Behöver bygga bättre ciceroplatser för MM känner jag. De ca 150 platser jag färdiga använder jag för att lära in spanska glosor. Det är intressant hur fort det med glosor numera. Att lägga lite mer än en timme och i princip kunna uttala och förstå runt en 30 glosor, det är helt revolutionerande. :mrgreen: :mrgreen:
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Parafraserat: när du läser en bok så behöver du inte koda av bokstäverna som bildar ord. GMS-bilder är ett språk, hjärnans bilder.

Lektion 14

Kul lektion som gick tämligen smärtfritt även om det tog en del tid. Mina kopplingar sitter bättre och bättre numera. Det är roligt. Kul att jag äntligen kan se bilderna utan att faktiskt ha ett inre prat. Det är positivt.

Angående MM så blir förbättringen inte alltför snabb. Lyckas nu få ca 19/40 rätt. Vid ett tillfälle blandade jag ihop ordningen på talen viket gjorde att åtminstone 6st rätt svar blev i fel ordning. Så jag fick fel. I vart fall går själva visualiserandet med följande kopplingar mycket snabbare nu med bättre memorering än när jag började.

Mycket kul!

Ligger just nu mellan 25-50 glosor per dag i spanska. Nöter in "most frequent words" just nu. Effektiv språkinlärning, ja tack!
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 15

Databas-byggande är roligt! Kämpar på med varje lektion. Försöker snitta en per dag, men ligger närmare två var tredje dag.

Att koppla varje associationsbas till stödbilder har börjat bli lätt och det går fortare. Lika så att lämna bilder på cicero-platser.

Har jobbat natt senaste dagarna så jag har inte haft så mycket energi. Lektionerna har dock gått mycket bra. Sista delen av lektion 15 dvs memoreringen av biografers telefonnummer gjorde jag idag, trots endast tre timmar sömn. Det återstår att se om allt sitter kvar men det verkar så just nu alla fall.

Reflexkopplingar börjar sitta för kortleken nu. Lyckas få ca 80% rätt vid memorering av en kortlek. Med MM lyckas jag med ca 65% nu vid 50 platser. Det blir dock lättare och lättare så snart får jag full pott!

Har snittat 50st nya spanska ord per dag nu. Eftersom att jag har någorlunda hygglig spanska så gick första 1000 orden i en "most frequent list" väldigt fort. Inspiration för nya ord kommer numera från "El ministerio del tiempo" vilket är en serie om en spansk myndighet som säkerställer att historien får sin gång som den ska vara.
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 18 avklarad. Snart har jag gått 1/3 av kursen. Min utveckling känns dock helt explosionsartad.

Kul att lära sig lite japanska tecken. Det gick lättare än vad jag trodde att göra det. Roligt att databasmodulen utvecklas. Har faktiskt själv börja bygga en annan databas, med spansk grammatik. Min spanska har verkligen gått framåt. Nu gäller det bara att öva öva öva (och lära mig nya ord).

Ser framemot kurslektionen nr 24. Undrar vad jag ska unna mig då? Kanske lite godis?
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 19-21 avklarade

Det går framåt. Mycket är sådan info som jag annars aldrig skulle orka komma ihåg. Det viktigaste jag har lärt mig i dessa fall är att det är lätt att minnas dessa fakta och siffror. Det handlar om att göra minnesvärda bilder så finns det kvar.

Jag har också märkt att min arbetskapacitet har ökat väldigt mycket. Det är extra tydligt när man jämför med kollegors minnen för vardagliga saker. Jag jobbar just nu temporärt på en arbetsplats där jag bland annat behöver verifiera körkort. Det händer att jag väljer att minnas personnumret. Kollegans min när man säger personnumret. ;)

Har jobbat mycket så det har gått långsammare än initialt att göra lektionerna, men det går framåt. Planerar att göra provet på lektion 24 inom sju dagar.

Min språkinlärning för spanska går nu mycket fort och det är härligt att kunna lära sig massor av nya ord varje dag!
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Missade att skriva om lektionerna 22-23 men de gick av bara farten.
Har nu gjort klart första 24 lektionerna och jag måste säga att det har varit revolutionerande för min syn på memorisering och effektivt lärande.

Jag kommer även i fortsättningen skriva om resterande lektioner.

Länk till min utvärdering.
viewtopic.php?f=4&t=875
Simonadolfsson

Post by Simonadolfsson »

Lektion 25 - första delen i språkmodulen

Började med 140 platser i MM med 3 sek per varje. Fick resultatet 7,3 (37 rätt om jag inte minns fel). Vissa platser via ciceron sitter väldigt bra och jag lyckas nästan varje gång träffa rätt på dessa platser. Tex i en dusch i min mormors sommarstuga så sitter det alltid. Jag tror att det har att göra med att varje objekt jag placerar där får sig en kort dusch. Ska försöka implementera liknande händelser i varje plats. Ibland känns det som att man får tid över, trots att det är nere på 3 sek.

Ryska alfabetet - ROLIGT! Stödbildsystemet gick fort att bygga och jag har börjat med mitt "ryska hus" - en villa jag känner till väl som jag kommer använda som databas för ryskan. Kan tilläggas att jag håller på att bygga en liknande för spanska. Har nästan hunnit koda in samtliga verbtempon (ca 20st) med exempelmeningar till varje verb. Faktan och infon finns, nu gäller bara att prata och bruka infon så att den blir flytande.

Dejtade en ryska en gång (det var minst sagt spännande) och hon berättade att man med ryskan i vissa situationer behöver "trycka upp" tungan i gommen för att få till ett speciellt ljud. För den intresserade så gäller detta "chévre"-bilden men inte "shhh"-bilden. "Shhh"-bilden liknar vår hälsningsfras "tja".

"Chévre"-bilden så kan man tänka att det är en adelsdam som säger "stjärten" om en barnrumpa, fast gör det genom att ha tungan "upptryckt" (dock ej fasttryckt) i gomen.

Skillnaden måste upplevas med att trycka upp tungan eller inte.
Post Reply