Niclas Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 9,

Första övningen där man skulle memorera 25st bilder med returmetoden gick fantastiskt! Klarade den på första försöket vilket kändes väldigt kul. Jag memorerade ca 4-7 minuter och klarade sen alla på första försöket! :)

Andra övningen var väldigt tuff där man skulle memorera 60st 2-siffriga tal. Detta tog ca 30-40 minuter och upprepades 5-6 gånger innan jag klarade alla.

Mvh Niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 10, Denna gick snabbare än dem andra lektionerna, den tog endast 45 minuter.

Att komma ihåg 60 objekt med figurkoderna gick bra, på tredje försöket satt alla 60!

Nu jobbar jag på figurkoderna 50-100 så att dem ska sitta på reflex :)
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 11,

I denna lektion skulle man memorera 100st ord med hjälp av figurkoder. På första försöker klarade jag ca 90/100, andra försöket 98/100 och på tredje klarade jag alla. Detta tog totalt ca 40 minuter. Den första kodningen tog lite mer än 6 sekunder per bild då vissa ord är svåra att koppla. Tex: Hörn, metod, utredning osv. När de inte dyker upp någon direkt länk så tar de några sekunder extra för mig att koda av ordet till en memorerings vänlig bild. :)

Hur gör ni andra för att koppla bilder när ni inte får upp någon direkt koppling? Jag försöker ta de som ligger närmast till, tex utredning ser jag ett förstoringsglas som används i en polisutredning

Mvh Niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 13, Nu har en ny kursmodul börjat och jag börjar se hur man snabbt ska kunna lagra mycket information. Ska även börja träna med memory master programmet, spännande!

Mvh Niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 14 där man börjar memorera händelser och årtal. Jag börjar nu se hur man ska kunna memorera mycket information med årtal och händelser.

Dock undrar jag hur denna information ska kunna läras in på reflexnivå? Om någon frågar tex "vem regerade i England 1377-1399" Då måste jag gå tillbaka till mitt stödbildssystem - plocka fram underbilderna, avkoda dem och sedan svara på frågan, detta känns som de kan ta ett tag...? Några tips? :)

Mvh Niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 15, Dåligt fokus idag vilket gjorde övningen svår. Har dock svårt att se att de ska vara lönt att memorera namn på detta sätt, finner ingen praktisk användning för de... Är ett speciellt särdrag tex örhänge, vad händer då om personen inte har örhänge nästa dag?

Mvh Niclas
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Niclas Journal

Post by wyzec »

Hej Niclas,

du är längre fram än jag - men jag skulle inte hävda att denna form av information kommer att sitta på 'reflex' (till skillnad mot figurkoderna). Efter att själv nyligen påbörjat långtidslagring för eget bruk vill jag däremot hävda att den går allt snabbare att slå upp efter viss tids fixerande. Ang. särdrag som varierar så är mitt tips att även sådana 'sätter sig' om man repeterar frekvent, typ 1h senare, 4h senare, nästa dag - osv. mindre frekvent (bäst mönster för repetition tror jag nämns någonstans, om inte annat i Mattias böcker). Att det där örhänget du spontant tänkte på den där gången du först fixerade faller bort bör därför inte hända.

/Henrik
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Tack Henrik för svaret. Jag håller med dig om att information kommer sätta sig bättre med repetition men kanske inte på reflex.

Klar med lektion 15, - Nu börjar de bli väldigt mycket bilder att lagra när man ska komma på bilder med fria associationstekniken. Har även börjat lagra korta roliga historier. Ska repetera dom senare och se hur dem sitter!

Mvh Niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 17,

Fortsätter att memorera information. Ska försöka att repetera lite oftare under dagen då jag varit lite dålig på de och glömt bord informationen efter ett tag

Mvh Niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 20,

I denna lektion memorerade man frågor & svar, tågtidtabeller M.m.

Lektionen tog endast 40 min men jag ska försöka att bli bättre på att återkalla information 1h, 3h, 6h osv senare.

Mvh Niclas
Post Reply