Lektion 15 7/12-14
Övning 1: Historiska årtal Som historiestuderande känner jag att jag kommer ha stor nytta av denna metod.Att kunna en massa årtal genererar förstås inget historiskt tänkande i sig, men det är ju ändå så att ju mer man minns desto mer förstår man. För att ta ett trivialt exempel: Om du som historiker undersöker orsakerna till andra världskriget, måste du ju veta/minnas att det skedde ett första världskrig 20 år innan det andra, osv.
När jag jobbat genom denna modul ser jag fram emot att memorera regentlängder
Övning 2 Var svårt att omvandla tecknade distinkta särdrag till memoreringsvänlig bilder tycker jag. Blir nog enklare i verkliga livet. Undrar om det finns någon referenslista för figurkoder för namn?
Improve Memory Blir bättre dag för dag, roligt när man så tydligt märker sina framsteg
ÖvrigtTänkte göra ett försök med att memorera mitt schema på universitetet. Har valt en bil som första Cicerobild, med 7 underbilder. På dessa placerad jag 7 slumpmässiga föremål. Informationen jag behöver memorera är: Veckodag, tiden jag börjar, tiden jag slutar, salsnummer, samt läsanvisningar (författarnamn + sidor). Varje slumpmässigt föremål behöver alltså 7 underbilder som jag skall koppla samman med informationselementen. Låter detta vettigt?