Alvars journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Alvar

Re: Alvars journal

Post by Alvar »

Lektion 5

Fick lite panik när jag såg hur mycket det var att memorera, men sen tänkte jag att det spelar ingen roll om jag gör misstag och försökte fokusera på hur roligt det är att skapa bilder. Det hjälpte väldigt mycket; jag blev inte sådär frustrerad som man kan bli när man försöker lära sig ngt svårt. Första försöket gick inte alls bra (jag missade t.o.m. att placera ut en associationsbas på en stödbild :oops: ) Hade t.ex. stora luckor på kjedjemetoden ( nackdelen med den är ju att om man missar en koppling så kommer man inte vidare) . När jag sedan reparerade kopplingarna försökte jag tänka på att fokusera stället där bilderna går ihop. Jag märkte också att det är lättare om bilderna så att säga är på en "linje". Nu gick det väldigt mycket bättre, men hade 2 fel av 71, men det kändes helt okej ändå :) Tid 40 min (memorering + framkallning och så reparation + framkallning av hela frekvensen igen).
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 6 14-11 2014

Tyckte det var väldigt roligt att memorera något användbart :D Märker att på de landskap som jag redan vet staden, finns en risk att jag inte ser bilden först utan tänker t.ex. Sthlm- vad var det för bild? Så det gäller att passa sig så man inte fuskar. Glömde helt bort dalarna och Falun första gången jag skulle återkalla bilderna + att jag inte för mitt liv kunde komma ihåg vad fiskekroken stod för :!:
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 7 19/11 2014

Har fortfarande inte riktigt knäckt "knepet" med kjedjemetoden. Första gången jag gör kopplingarna missar jag kanske 1/3 av dem vi återkoppling. Om jag reparerar dålig kopplingar klarar jag dock hela sekvenserna.

I övrigt känns det som både visualiseringsförmågan och koncentrationen blivit bättre. Och landskapen sitter som ett smäck, några kompisar ville sätta mig på prov när jag berättade om lektionen - och det klarade jag enkelt. Det är häftigt att man inte behöver gå igenom hela listan, utan att rätt bilder bara dyker upp vid en fråga :D
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 8 20/11-2014

Tyckte att det blev mycket enklare att återkalla kopplingarna med kjedjemetoden om jag undersökte och roterade den sammansatta bilden.

Det här med att ge sig själv en belöning vid genomförd lektion ökar min arbetsmoral betydligt; om jag inte gjort alla övningar ordentligt känner jag mig inte förtjänt av belöning, så därför ser jag till att göra allt oavsett hur trött jag blir mot slutet.

Har hemtenta nästa vecka, hoppas verkligen att det inte går ut över minnesträningen även om tiden säkert blir knapp. Har börjat se väldigt mycket fram mot lektionerna, känns som det börjar hända grejer nu.
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 10 27/11-2014

Övning 1Figurkoderna satt ovanligt bra efter visualisering och inre tecknande.

Övning 2-3 Använder metronom när jag övar. Gör att jag håller ett jämt tempo genom hela sekvensen, men fastnar ibland på vissa siffror. Just nu klarar jag 30 bpm. En bit kvar till målet på 60, men jag övar på. Bläddrar också igenom figurkoderna på kortleken när jag åker tåg.

Övning 4

Mina bilder har blivit MYCKET klarare. Blev så glad över att jag kunde se bilderna så väl, att jag tror jag glömde fokusera på deras beröringspunkter: 43/60 rätt vid första försöket. Försök nummer 2 missade jag en koppling pga slarv.

Övning 5 Hjälpte en del att veta vad nästa bild började på för bokstav, men hade svårt att se en tydlig bild för tornado, så bytte ut den mot en toffel (enklare att hålla still).

I övrigt märkte jag att jag tappat en del i konsentrationsförmåga sedan sista lektionen - det gick ganska trögt i början (men sen kom jag igång igen). Tror det beror på att det var 4 dagar sedan sista lektionen -vilket nog är för länge. Tyvärr har jag inget annat val en att köra alla lektioner på slutet av denna vecka. Men det är nog bättre att sprida ut lektionerna mer jämt när jag har möjligheten.
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 11 28/11-2014

Idag kändes betydligt lättare än vanligt - i den bemärkelsen att jag inte känner mig totalt utmattad efter lektionens slut!

Övning 4

Fick lite hjärtklappning när jag såg hur mycket jag skulle memorera! Men det märks ändå att jag utvecklats förra veckan fick jag ju lite panik över att behöva memorera bara 70 kopplingar. Första försöket idag satte jag 80/100 - lite högre träffsäkerhet än igår vilket är positivt :) Märkte att det blir enklare att minnas om jag är noga med att göra den första bilden större.

Övning 5-6 Kändes väldigt jobbigt - det första som kom upp när jag skulle koda till figurkoderna för månaderna var mina sifferbilder. Var tvungen att säga månadens namn högt för att jag skulle få fram rätt bild.
Alvar

Post by Alvar »

4/12 2014

Jag har nu övat med Improve Memory i några dagar. Märker till min glädje en enorm förbättring i resultaten :D Jag märkte att jag slarvat lite med att vara konsekvent med vilka Cicerobilder jag använder- vilket märktes tydligt på resultatet de första gångerna. Jättebra program för att få upp min hastighet också, vilket verkligen behövs.

Mitt mål är nu att köra Improve memoryvarje dag.
Alvar

Post by Alvar »

Har också satt som mål att sluta skriva "kom i håg" lappar och istället använda mig av minnescykeln. Hoppas få fler redskap för vardagsmemorering under modul 2.
Alvar

Post by Alvar »

Lektion 15 7/12-14

Övning 1: Historiska årtal Som historiestuderande känner jag att jag kommer ha stor nytta av denna metod.Att kunna en massa årtal genererar förstås inget historiskt tänkande i sig, men det är ju ändå så att ju mer man minns desto mer förstår man. För att ta ett trivialt exempel: Om du som historiker undersöker orsakerna till andra världskriget, måste du ju veta/minnas att det skedde ett första världskrig 20 år innan det andra, osv.

När jag jobbat genom denna modul ser jag fram emot att memorera regentlängder :)

Övning 2 Var svårt att omvandla tecknade distinkta särdrag till memoreringsvänlig bilder tycker jag. Blir nog enklare i verkliga livet. Undrar om det finns någon referenslista för figurkoder för namn?

Improve Memory Blir bättre dag för dag, roligt när man så tydligt märker sina framsteg :)

ÖvrigtTänkte göra ett försök med att memorera mitt schema på universitetet. Har valt en bil som första Cicerobild, med 7 underbilder. På dessa placerad jag 7 slumpmässiga föremål. Informationen jag behöver memorera är: Veckodag, tiden jag börjar, tiden jag slutar, salsnummer, samt läsanvisningar (författarnamn + sidor). Varje slumpmässigt föremål behöver alltså 7 underbilder som jag skall koppla samman med informationselementen. Låter detta vettigt? :?:
wyzec

Post by wyzec »

Hej Alvar,

du efterfrågande en referenslista för namn. Du hittar ett sådant förslag från Mattias för de 50 vanligaste kvinno-/mansnamnen om du i forumet söker på 'Snabbmemorering av namn' - hmm... hittar inget sätt att göra interna forumlänkar?

Spontant angående sju underbilder så går väl det ofta att hitta - men i längden tycker iaf jag att mina stödbilder sällan har så många underdelar jag hittar spontant, de flesta 5-6 brukar dock inte vara något problem. Överväg detaljnivån du memorerar på. Vet inte hur du tänkt memorera tid, men klockslag på timnivå verkar ju sunt men längden ger sig troligen av nästkommande lektionstid. Om du tänkt memorera veckovis och återvinna stödbilderna kanske en variant kan vara att själva stödbilderna är framtagna med fria associationsmetoden från veckodagsfigurkoderna? På så sätt behöver du inte använda en hel underbild till att lagra vilken veckodag det handlar om då det borde ge sig utifrån valet av stödbild i sig.

Kul att se idéer på omsättande av teknikerna, letar själv också sådant jag använder ofta och har börjat memorera telefonnummer/recept så smått.

/Henrik
Post Reply