Sandras sparade resultat.

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Sandras sparade resultat.

Post by Mattias »

Hej Sandra!

Missade din fråga i förra inlägget. Förstår dock inte vad du menar med "kloss i kloss".
/M
SandraMagnusson

Post by SandraMagnusson »

Hej!
Jo, någonstans längs vägen läste jag att assiciationselementen på något sätt skulle beröra varandra, och att man ibland fick trixa lite med dem för att få till det; rotera eller dyl. Men eftersom jag inte tyckte det såg ut så på bilden släppte jag bara den kommentaren. Ska de beröra varandra, eller är det ingen skillnad mot returmetoden?
SandraMagnusson

Lektion 11:Kunde varit värre, antar jag... Valde att byta ut några figurkoder för månaderna när jag upptäckte att jag har helt andra associationer, så nu kan jag bara hoppas att de inte dyker upp som koder för tresiffriga tal... :roll:

Den stora övningen var jobbig - dela för att jag upptäckte att det tog mig 33 minuter... (!) att visualisera eländet, dels för att det är svårt med de mer abstrakta begreppen. Första gången missade jag 43 ord, andra gången bara 2, och med det gjorde jag ett mindre uppror och bestämde mig för att jag var klar.

Däremot gjorde mig övning 3 glad, räknade ut att den kostade mig 3,5 sek per bild. Försöker jobba på att trycka fram bilden i stället för att säga ordet, men just där går det fortare för mig med "gammalt minne" - att bara plugga in ordet.

Men jag har verkligen problem med att använda grundtalen - flera ggr låg det kvar bilder från förra lektionen, eftersom jag fick till associationen bättre då. Finns det ingen annan, bättre metod, eller ska man försöka köra andra siffror istället?
SandraMagnusson

Lektion 12: Hm. Lite sur. :cry:

Hade enorma problem med 99 siffror. Gav till slut upp och gjorde om från början men det hjälpte just inte alls. Missade 30 av 99, och nu vågar jag inte köra den mer, eftersom bilderna inte alltid skrivs över hos mig. Kanske har för bra minne för att köra den här kursen? :lol: Tiden var gräslig, tog 26 min att visualisera, ytterligare 15 att återkalla. 41 min, ganska precis dubbelt så mkt som tillåtet... Undrar om jag ska göra paus och köra figurkoder enbart? Det märkliga är att jag ser platsen jag placerat prylen på väldigt tydligt, det är bara det att det inte syns vad som finns där...

Alfabetet gick inte heller så bra - bommade 26 av 87. Glömde tom några bokstäver, kanske för att jag inte brydde mig så mjuk om kedjan? Första sifferövningen gick väl bäst: bom på 6 av 50.

Suck.
SandraMagnusson

Hej Mattias!
Hoppas du ser det här...

Skrev ett noggrant inlägg under fråga-knappen, men när jag skulle skicka fick jag bara veta att det inte gick :x eftersom jag hade en annan fråga öppen(?) så den här varianten blir inte lika detaljerad. Kolla s.81, där har du instruktionerna som förvirrar mig. Ska elementen röra vid varandra eller inte? Jag får ett intryck av bilden och ett helt annat av texten. :?

/ Sandra
SandraMagnusson

Lektion 13: :D Kul! Klart intressant detta.
Jag verkar ha lättare för att lära mig och intressera mig för själva konceptet, än att använda det i verkligheten.... Mycket teori, men jag tyckte inte ens att det var svårt.

Men ja, jag erkänner att jag fortfarande inte fått tyst på den inre rösten. Inte heller är jag sams med memomaster.
SandraMagnusson

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!?Det blir nog tekniken som knäcker min minneskurs..... :evil: :evil: :evil:

Kommer ingenstans med mina frågor, eftersom programmet inte vill låta mig ställa fler, och den här vägen har det inte heller hänt något.... :(
Men jag skriver väl ner den här också, eftersom jag upptäckt att jag glömmer dem annars!

Det gäller Memo-programmet:
Är det tänkt man ska använda kedjemetoden för att koppla siffrorna? Hur kommer man då i så fall ihåg första - cicero?

Stängde av texten, eftersom jag inte klarar så snabba associationer till engelska, har bara bilder och siffror igång - är det ok, eller ska man klara orden också nu?

Svar skulle uppskattas.... ;) ;) ;) ;)
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej Sandra,

Det står ingenstans att du ska använda Kedjemetoden för Memorization Master. Så här står det i lektion 12:

"Ställ in programmet på 'Training' och öva på att memorera tvåsiffriga tal genom att bara se dem en gång. Använd de 100 stödbilderna du har skapat med Cicero-metoden (s. 116). Antalet memorerade siffror kommer gradvis att ökas på enligt instruktioner i kommande lektioner. Börja med 20 tvåsiffriga tal."

Du kan också alltid maila för att få svar snabbt: info@themindacademy.se

Prova att betygsätt de svar du fått på tidiagre frågor och avsluta dem, så bör du kunna ställa fler.

Allt gott!
/Mattias
SandraMagnusson

Tack för svar!
Var betygsätter jag? Har inte sett någon sådan funktion.
SandraMagnusson

Lektion 14 och 15: Kroknar lite. Har svårt att motivera mig att ta tag i det hela, känns helt enkelt inte kul.
Nåja.

De här lektionerna gick rätt bra, informationen fastnar helt ok. Tar kanske lite väl lång tid att visualisera, men tror att det beror på att jag fokuserar dåligt för att jag har tråkigt... Hade inga problem att återkalla fram till femte stödbilden i lektion 15, bara två fel. Däremot blev jag tvungen att lägga till ett svärd för att komma ihåg "slaget". Crécy kunde nämligen lika gärna vara en maträtt för mig som blev uppfunnen vid ett visst årtal....

Gör om någon bild här och där, även om jag inser att det är bäst att inte röra figurkoderna. Men jag måste ändå få ställa frågan: "SoCKa av Järn". Öhhh...? Inte så lätt att varken visulisera eller minnas!
Post Reply