Katarinas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
k-m

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 8

Siffrorna fortsätter att vara besvärliga, trots att jag har med mig kortleken och övar när tillfällen dyker upp. Man hinner med rätt mycket medan frukostägget kokar. :)

Annars gick den här lektionen riktig bra! Jag har inte haft så fina resultat tidigare och ändå var det den snabbaste lektionen hittills. Det känns bra efter gårdagens bedrövelser!
k-m

Post by k-m »

Lektion 9

På övning 1 fick jag alla 25 rätt vid första återkallandet. Otroligt! Övning 2 gick också bra; 38/60 första gången, 59 andra gången.

Övning tre gick uselt. Dels blev jag stressad av tidspressen, dels hade jag svårt att hitta memoreringsvänliga bilder till många av orden. 7/45 vid första återkallandet ar väl ingen succé, direkt. Vid repetitionen bytte jag några ord, eftersom det dök upp bättre bilder. Sedan fick jag 32 rätt och tredje gången alla.

Sifferproblemen är inget att oroa sig för, enligt Mattias. Så jag låter det vara som det är och tragglar bara på.

Jag klarade lektionen på två timmar, men inte med någon större marginal.
k-m

Post by k-m »

Lektion 10

Den här lektionen var lätt. Inga nya tekniker, utan repetition på de gamla, fast med längre ordkedjor. Det som ställde till det för mig var att jag blandade ihop siffror i övning 4.

I övning fem fick man lära in figurkoder för bokstäverna. Bra, det komme jag att ha nytta av.

Det var skönt med en mindre krävande lektion som omväxling. Förut har jag varit helt tom i huvudet efter lektionerna, men den här gången känns det inte riktigt så.

Klarade lektionen med marginal och utan stress.
k-m

Post by k-m »

Lektion 11

Två och en halv timma - usch och fy! Anledningen är att figurkoderna inte sitter. :? Efter nästa lektion ska jag ta "ledigt" ett par dagar och koncentrera mig på att lära in dem innan jag går vidare.

Annars var lektionen inget större problem. Jag hade visserligen bara knappt hälften rätt på övning fyra vid första återkallandet. Men jag satte hela listan på fjärde försöket. 99 ord - inte en chans att jag hade kunnat komma ihåg dem för tio dagar sedan, inte ens om jag tragglat en vecka. :D
k-m

Post by k-m »

Lektion 12

Övning 1 gick bra, men resten var jag inte alls nöjd med. Värst var övning 5, där jag bara hade 21/99 vid första återkallandet. Det var första gången jag blev riktigt frustrerad av en lektion och jag gav faktiskt upp och tog paus över natten.

Men efter att Mattias försäkrat mig om att det inte alls var så dåligt, var jag på hugget igen och fortsatte med övningen. I slutändan klarade jag allt på fyra gånger.

Därmed är jag klar med första kursmodulen. Det har faktiskt varit riktigt roligt. Nu ska det bli spännande att se vad fortsättningen har att bjuda på. :)
Florian

Post by Florian »

Wow! Roligt att se med vilken takt du tar dig an lektionerna! Lycka till i fortsättningen! :)
k-m

Post by k-m »

Tack, Florian.

Även om jag var fruktansvärt frustrerade under sista lektionen så är det här så vansinnigt roligt! :)
k-m

Post by k-m »

Har inte haft tid för lektion idag. Men jag stiftade min första bekantskap med MM . Provade bara några gånger för att se hur det fungerar.

Resultatet blev inget vidare. Jag fick känslan av att vara i en provsituation, blev så där toknervös och fick totalt hjärnsläpp. Men det blir nog bättre när jag bara vant mig vid situationen. Annars gillar jag att slippa hålla koll på tiden själv och att inte behöva sitta och skriva ner återkallandet på papper. Det här är mycket smidigare och gör det lättare att koncentrera sig på visualiseringarna.

Jag har läst rätt mycket här på forumet och insett att en del av mina cicero-bilder inte kommer att fungera längre fram, eftersom man ska kunna göra underbilder på stödbilderna. Det hade jag inte klart för mig, så jag har valt en del bilder som är alldeles för enkla. Har funderat på problemet och tänker att jag borde göra en del byten. Det kommer att ställa till det i början, men jag tror att jag vinner på det i längden.
k-m

Post by k-m »

Lektion 13

Första lektionen i andra modulen. Helt annorlunda än de tidigare lektionerna, mycket mer avspänt. Nu börjar jag också ana hur man ska använda teknikerna jag har lärt mig till verklig memorering. Spännande.

MM som var skrämmande först, börjar bli riktigt roligt. Det spelar inte så stor roll att resultatet blir dåligt eftersom det ändå blir bättre hela tiden. Figurkoderna sitter lite bättre för varje gång, jag hoppar över allt färre cicerobilder och sex sekunder känns inte fullt så snabbt som de första gångerna. :)
k-m

Post by k-m »

Lektion 14

Det här är riktigt kul! Jag kunde inte förstå först hur jag skulle kunna memorera allt det här. Och historiska fakta också - namn och årtal som är det svåraste jag vet. Men tar man det bara steg för steg så går det ju faktiskt. :)

Jag märker att de associationsbaser/stödbilder jag inte är så välbekant med är svårare att använda än dem jag hämtar från mitt eget liv. Det är svårare att visualisera dem detaljerat och därför lättare att tappa bort kopplingarna.

Jag har problem med figurkoderna för tresiffriga tal också. Har svårt att hålla ordning på om det ska vara t. ex. "SoCka av Järn", "Socka aV Järn" eller "Socka av JäRn". Kanske finns det något system i det här, men jag har inte upptäckt det än.

Jag klarade den här lektionen på ungefär en timme. Det känns bra att det gick så fort. Nu ska jag bara få in rutinen att fixera informationen också.

MM går inte bra, men bättre och det är huvudsaken.
Post Reply