Hyrefeldts väg till superminnet!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Florian

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by Florian »

Wow, 1 timma är grymt bra jobbat! :)
För övrigt tycker jag att det är svårt att komma igång med återkallningen eftersom hjärnan behöver ett stimulus för att komma ihåg den första bilden. Jag vill gärna smygkika på det första ordet och för det mesta måste jag göra så för att komma igång. Men detta är väl egentligen inte rätt, eller? Något råd?
Haha, precis så brukade jag också göra. Annars kan man ju också göra så att man kopplar första bilden till nåt objekt som är i ens synfält (eller cicero för den delen). :)
johan.hyrefeldt

Post by johan.hyrefeldt »

Jo tack! Det gick allt bra på den lektionen. Jag hade bra fokus. Och tack för tipset! Det var ju ganska smart faktiskt.

Nu har jag gjort lektion 9

Tid: 1 timme och 15 minuter. Bra tid! (Figurkoder och kontrollfrågor borträknade) :)

På övning 1 gick det väldigt bra! Jag lyckades återkalla 23 av 25 ord!
Övning 2 hade jag lite mer problem med men det är ändå ett bra resultat. 47/60 (72,3 %). Det hade varit betydligt svårare om jag hade memorerat talen med ren kedjemetod.

På övning 3 återkallade jag 27/45 (67,5 %) innan första repareringen. Efter reparering: 43/45. Men jag gjorde i alla fall kopplingarna inom tidsramen... tror jag...
Det där med tiden alltså. När jag kollar genomsnittstiden per koppling efter att ha memorerat blir det ofta runt 10 - 15 sekunder, även om jag vet med mig att jag har hållit mig inom tidsramen på 6 s. Förklaringen är att mycket tid går åt till att:
  • hitta en bild att visualisera
  • återfå fokus pga. att jag kanske tillfälligt har råkat tappa det av någon anledning
  • yttre störningsmoment
  • övrigt slarv
Om jag gör det mentala teknikövningarna märker jag att dessa problem förminskas. Denna gången hade jag dock inte tid för att göra de mentala teknikövningarna ordentligt.
Jag är verkligen rädd för att skrida över tidsgränsen och det kanske jag gör ibland, men för det mesta håller jag mig inom gränsen. Det gäller att ha fokus.
johan.hyrefeldt

Lektion 10 gjord

Ja denna lektionen gick ju fort. Det var ju bara en övning som inte var träning av figurkoder.

Det som denna övning handlade om var att memorera en numrerad lista med ord, både abstrakta och konkreta. Denna gången var det fler. 60 stycken! Och jag satte 42 av dem och det blir 70 % rätt. Det kändes bra! Även om det ändå är 18 ord som jag inte kunde återkalla var det ju ändå en stor mängd ord.
Efter att ha reparerat missade kopplingar satte jag alla.

Det tog 17 minuter att memorera dem första gången. Det är snitt på 16 sekunder per koppling. Som jag skrev innan visualiserar jag inte kopplingen i mer än 6 sekunder så i snitt går det åt minst 10 sekunder åt att hitta bilder och att återfå tillfälligt tappat fokus. Jag vill inte att det ska ta så lång tid med det! :?

Figurkoderna är inget att orda om. Det är bara att träna på.
johan.hyrefeldt

Lektion 11 gjord

Ännu en lektion med endast en övning som inte innehöll figurkoder. Men det gjorde inget. Den övningen (övning 4) krävde sin ansträngning den med.

Först att memorera tog 35 minuter (21 sekunder per koppling), hjälp! :shock: Nä, skoja bara. Jag är allt lugn. ;) Bara lite skraj för att jag blir för långsam. Jag måste säga att jag i de flesta fall visualiserar effektivt under processen. Ibland flyter det på som en dans.
  • Men ibland kör jag fast och jag tänker: "Skyyynda nuu! Hitta en bild Johan!!".
  • Ibland måste jag skapa en liten association för ett ord eftersom det är för abstrakt eller att symboliseringstekniken inte passar. Då är det väl befogat med någon extra sekund där antar jag.
  • Ibland kommer jag på mig själv med att jag "sneglar tillbaka på föregående koppling när jag redan har börjat med nästa. Aja baja! Det måste jag sluta med, även om det är frestande
Men det allra viktigaste är väl att man inte visualiserar för länge och där tror jag att jag är hyfsat duktig. Det märktes på att jag hade en del fel ändå, och det är väl ett bra tecken. ;) Resultatet blev 66,7% rätt innan första repareringen. Två tredjedelar ändå. :)

Jag var tvungen att reparera två gånger. Jag missade bland annat två kopplingar på andra försöket som jag kom ihåg på första?!?! Det är ju snopet.
johan.hyrefeldt

Lektion 12 *pust* gjord

Ja denna lektionen kändes inte bra. :cry:

Det började med ett resultat på övning 1 (returmetoden, 50 stycken tvåsiffriga tal) som hamnade på 22 av 50 rätt. 44 %
Den tog 10 minuter att memorera (Med visualiseringen av hela associationen inräknat blir tiden per koppling ungefär 10,5 sekunder).

Nästa övning gick lite bättre (övning 4). 49 av 78 rätt (62,8 %) med en tid på 20 minuter (11,5 s/koppling).

Den sista övningen vill jag inte prata om. 44 av 99 rätt (44 %) och memoreringen tog en halvtimme när det i texten stod att den bör ta 10 minuter.
Jag kunde knappt koncentrera mig och jag tror mig veta några anledningar till varför.
  • Jag kunde figurkoderna för dåligt. På vissa fick jag gå över den alfanumeriska koden och på vissa fick jag tjuvkika. Men majoriteten av figurkoderna kan jag i alla fall.
  • Jag var stressad. Jag tänkte mycket på att övningen egentligen ska ta 10 minuter plus att jag hade bråttom till en lektion på universitetet.
  • Jag kände att jag inte hade kontroll över mina visualiseringar helt. För att få det hade jag fått spendera mer tid per koppling för att rätta till det. Men hastigheten måste ju prioriteras.
  • När jag väl får upp farten lite grann blir jag nervös att jag ska tappa tempot. Och just på grund utav det tappar jag tempot
Några råd om detta förutom att jag ska träna figurkoder mer?

Jag tycker att bilderna jag visualiserar inte får plats i rymden mellan mig och dataskärmen. Därför vill jag gärna titta bort mot en vägg när jag visualiserar. Men det tar ju tid och därför skulle jag önska att jag kunde visualisera problemfritt utan att vända bort huvudet. Något råd?

PS Det är tentavecka för mig också :oops: :|
johan.hyrefeldt

Kommentar till att memoreringen tar så lång tid för mig.

Jag visualiserar bilden under mycket kort tid, just för att bli snabb. Men det är att hitta bilderna som tar tid.
johan.hyrefeldt

Oj vad kul det var med MM nu när man fick börja med det. Jag har börjat träna med lite tvåsiffriga tal och jag tycker att detta känns lättare än att memorera tal från en lista som man gör på övningarna i lektionerna. :D

Kommentar till att jag bölade så i inlägget om lektion 12. Jag ska banne mig lyckas med den här kursen!!!!!
johan.hyrefeldt

Back on track igen! Wihoo! Lektion 13 gjord och en ny kursmodul är påbörjad.

Efter en knapp veckas uppehåll pga. vissa kaotiska händelser i vardagen är jag nu åter! :)

Lektion tretton var ju en mycket trevlig lektion. Att bilda stödbildsystemet tog runt 40 minuter dvs. att lektionen tog 40 minuter.

Det kändes lätt att visualisera nu. Det känns som om det har blivit lättare att få fram tydliga bilder så här en bit in på kursen.

Nu kör vi MM med 30 tvåsiffriga tal tills nästa lektion.
johan.hyrefeldt

Lektion 14 done!
Kul att komma igång redan dagen efter det senaste lektionen. :)

Ja, denna lektion gick också smidigt. 1h tog den. :)
Det är kul att träna vanan att omforma informationsmeddelanden till accosiationer.
Bilderna poppar upp tillfredställande om än lite mer svårhanterliga på slutet.
Nu är det att återkalla informationen regelbundet som gäller plus MM på 40 tal.
johan.hyrefeldt

Lektion 15 :)

Denna gick också på en timme.
Det känns bra och det är roligt att memorera. Visualiseringen funkar bra. Det är verkligen fantastiskt och fascinerande att upptäcka hjärnans språk.
Nu är det att öva på repetitionsteknikerna och ställa in MM på 50 tal. Jag utvecklas verkligen med MM och det känns bra.
Post Reply