Lektion 12 *pust* gjord
Ja denna lektionen kändes inte bra.
Det började med ett resultat på övning 1 (returmetoden, 50 stycken tvåsiffriga tal) som hamnade på 22 av 50 rätt. 44 %
Den tog 10 minuter att memorera (Med visualiseringen av hela associationen inräknat blir tiden per koppling ungefär 10,5 sekunder).
Nästa övning gick lite bättre (övning 4). 49 av 78 rätt (62,8 %) med en tid på 20 minuter (11,5 s/koppling).
Den sista övningen vill jag inte prata om. 44 av 99 rätt (44 %) och memoreringen tog en halvtimme när det i texten stod att den bör ta 10 minuter.
Jag kunde knappt koncentrera mig och jag tror mig veta några anledningar till varför.
- Jag kunde figurkoderna för dåligt. På vissa fick jag gå över den alfanumeriska koden och på vissa fick jag tjuvkika. Men majoriteten av figurkoderna kan jag i alla fall.
- Jag var stressad. Jag tänkte mycket på att övningen egentligen ska ta 10 minuter plus att jag hade bråttom till en lektion på universitetet.
- Jag kände att jag inte hade kontroll över mina visualiseringar helt. För att få det hade jag fått spendera mer tid per koppling för att rätta till det. Men hastigheten måste ju prioriteras.
- När jag väl får upp farten lite grann blir jag nervös att jag ska tappa tempot. Och just på grund utav det tappar jag tempot
Några råd om detta förutom att jag ska träna figurkoder mer?
Jag tycker att bilderna jag visualiserar inte får plats i rymden mellan mig och dataskärmen. Därför vill jag gärna titta bort mot en vägg när jag visualiserar. Men det tar ju tid och därför skulle jag önska att jag kunde visualisera problemfritt utan att vända bort huvudet. Något råd?
PS Det är tentavecka för mig också