Mikaels journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken

Re: Mikaels journal

Post by mucken »

Ja då är lektion 7 avklarad och därmed mer än hälften av modul 1 också. Det känns skönt att ha kommit igång på det här sättet med ett högt tempo även fast det är mycket annat som också behöver en hel del tid.

ÖVning 1: På denna övningen blev det tre fel av 40 tal som skulle memoreras. Känns ändå ok och det var ett bättre flyt idag.

Övning 2 : 2 fel, kändes ändå hyffsat bra.

Övning 3 : 2 fel och det här kändes. Vid ett av felen hade jag gjort allt rätt. Kopplat den bra och memorerade den korrekt men skrev trots allt fel. Vid det andra blandade jag ihop alfanumeriska koden för 5 och 7.

Övning 4 : 8 fel och det kändes riktigt dåligt. Glömde av en cicero totalt och delar av orden och vissa associationer inte satt.

Övning 5 : 4 fel, känner att jag emellanåt har svårt att koppla ihop på ett bra sätt när jag använder mig av kedjemetoden och det är smått irriterande. Skulle gärna klara av några övningar utan fel lite då och då i alla fall. Vet att jag inte ska stirra mig blind på mängden rätt, men det skulle vara roligt.

Innan jag påbörjade att gå igenom lektionerna här hade jag hunnit börja memorera 45 figurkoder och jag märker nu att jag har lite svårare för att jobba in de nya lika fort. 45 till 50 krävde lite mer jobb och 51 till 60 kommer jag få jobba lite med. Men det finns inga hinder i min väg mot mitt superminne!

//Mucken
mucken

Post by mucken »

Kände att det var lika bra med att klämma i med ytterligare en lektion den här helgen. Kändes ganska bra.

Övning 1 - 5 gick bra och jag hade bara ett fel i övning 4 och i övning 5 satte jag samtliga. Satsade lite mer på snabbhet idag.

Övning 6 hade jag 3 fel när jag gick igenom allt i rätt ordning så att säga. Hade slarvat lite och glömt bort en cicero. Baklänges hade jag endast ett fel.

Övning 9 och 10 får vänta till imorgon. Känner att jag inte orkar med dem samt att jag figurkoderna från lektion 7 eller 8 har satt sig tillräckligt bra ännu. Samtidigt som jag brottas med de tidigare figurkoderna som väljer att retligt gömma sig till och från.

//Mucken
mucken

Post by mucken »

Idag gjorde jag klart lektion 8 och jag måste säga att FK för 50 och uppåt sitter bättre men de är jobbiga att få in. Särskilt då jag är dålig på att hitta tillfällen att träna på dem. Försöker jobba mycket hemma när jag kommer hem från skolan, men har insett varför det är bättre att köra många korta övningstillfällen än långa och mördande.

Övning 10 fick jag endast ett fel på. Var nära på att få ett till då jag blandar ihop FK för 65 och 67 av någon underlig anledning. Skriver gärna 65 på pistolen. Insåg mitt misstag när FK för 65 kom lite senare och jag kände igen att jag skrivit talet tidigare.

Jobbat med dessa tjugo FK med hjälp av cicero idag utan några som helst fel. Så någonstans kan jag dem åt det hållet i alla fall. Avkoda från FK till tal är lätt, men andra hållet är svårt. Ska se om jag kan memorera alla 70 nu.

//Mucken
mucken

Post by mucken »

Lektion 9 avklarad.

Övning 1: Inga fel. Det här var en rolig övning och kopplingarna gjorde jag hyffsat snabbt. Så det här kändes bra

Övning 2 : 4 fel av de 60 tal som skulle memoreras. Får skylla på att telefonen ringde tre gånger under tiden som jag höll på som bäst med att memorera tal. Så jag är ändå riktigt nöjd med det här.

Övning 3 : 16 fel av 40. Här vet jag inte riktigt vad som hände. När jag skulle återkalla var det i vissa fall helt tomt på mina figurkoder. I andra fall kunde jag ana att det fanns något som var ihopkopplat men det var som om det låg en tät dimma eller en vägg i vägen. Efter att ha reparerat de jag inte kom ihåg var det som ett rinnande vatten däremot.

Figurkoderna hastade jag mig igenom. Kommer få gå igenom dem lite nogrannare vid senare tillfälle. Nu ska här läsas uppsats!

//Mucken
mucken

Post by mucken »

Tanken var att jag denna helgen skulle ha kursmodul ett avklarad. Nu blir det inte så då jag hade mycket annat att göra i slutet av veckan. Men idag fick jag gjort lektion 10 i alla fall.

Kul att få börja med figurkoderna för en gångs skull, men jag känner att de fortfarande inte riktigt sitter. Jag kan inte få upp ett högt tempo i övning 3. Så har det varit varje gång en sådan övning dyker upp. Det känns lite sådär.

Övning 4 däremot tycker jag gick bra. Fick 10 fel på den men ett antal av dessa var att jag skrev fel ord. Skrev istället snarlika ord eller synonymer. Efter att ha reparerat en gång så satt allihop som de skulle.

Ser fram emot att avsluta första kursmodulen nu kommande vecka för att få påbörja den andra!

//Mucken
mucken

Post by mucken »

Planen på att göra lektion 11 idag skrotade jag då jag kände att figurkoderna inte sitter tillräckligt bra. Känns onödigt att ha 30 figurkoder som jag knappt alls kan. Har idag fokuserat på att plugga in figurkoderna för 70 till 89 lite extra då det är de som jag knappt minns överhuvudtaget.
mucken

Kursmodul ett avklarad!

Post by mucken »

Nu var det ett tag sedan jag rapporterade och det beror på att jag har hamnat lite på latsidan vad gäller minnesträningen, men också att det finns annat som måste göras.

Nu har jag i alla fall tagit tag i de två sista lektionerna i kursmodul 1. Nöjd över att ha stapplat mig igenom den första modulen och får se det som att ett av delmålen är avklarade.

Lektion 11
Det här var en utmaning då jag hade missat att träna alldeles för många dagar i rad och det körde ihop sig helt och hållet för min hjärna.
Övning 4 : Första försöket resulterade i hela 47 fel av alla 99 element som skulle memoreras och det kändes som ett riktigt nederlag. Reparerade och sänkte antalet fel till 7 vilket jag var mer nöjd med och därifrån kunde jag reparera så att jag i tredje försöket inte hade några fel alls.

Lektion 12
Denna lektionen kändes något bättre då jag hade fått mig en genomkörare i föregående lektion så huvudet var lite mer berrett på vad som komma skulle.

Övning 1 : 7 fel av de 50 elementen. Det kunde ha gått bättre och har efter detta valt att göra om två av mina figurkoder för att de ska vara lättare att använda.

Övning 2 : 4 fel av 78. Kul att få göra en övning med figurkoderna för bokstäver. De sitter bättre nu än innan övningen. Hade slarvat med träningen av dessa så jag var ändå riktigt nöjd med resultatet.

Övning 3 : Här blev det 14 fel av de 99 tal som skulle memoreras. Får skylla på den sena timmen då klockan närmade sig 00 och jag började känna mig trött. Hade jag velat göra mig själv rättvisa så skulle jag nog ha sparat övningen till imorgon. Övningen tog också onödigt lång tid då jag vid flera tillfällen fick blackouts på figurkoderna. Flera av dem brukar jag vara säkerheten själv på. Det var rätt irriterande att känna att jag egentligen kunde figurkoden men ändå var tvungen att kolla upp vilken det var.

Innan jag sätter igång med den andra kursmodulen har jag tänkt att jobba i åtminstone två dagar med memorization master och kanske få figurkoderna att sätta sig lite bättre.
mucken

Post by mucken »

Idag har jag för första gången kört MM. Riktigt roligt hjälpmedel för att nöta in FK på ett effektivt sätt känns det som. Listar mina fem omgångar med MM nedan. Körde hela tiden med 20 FK men ändrade tiden efter första omgången.

1. 19/20 rätt. (10 sekunder)
2. 19/20 rätt. (6 sekunder)
3. 8/20 rätt. (6 sekunder)
4. 12/20 rätt. (6 sekunder)
5. 12/20 rätt. (6 sekunder)

I de tre första försöken hade jag vissa tal som jag inte fick fram figurkoden för men som jag ändå lyckades pricka in. Exempelvis så kom jag inte alls ihåg vilken figur som representerade 47 när jag gjorde mitt första lyckosamma försök med MM. Hade i de två första försöken väldig tur med vilka tal som kom då det inte var några av de som jag behöver jobba mer med. Sedan känns det också som att 10 sekunder är alldeles för lång tid!

Nu ska jag jobba med min kortlek!
mucken

Post by mucken »

Tränat en del på FK med hjälp av kortleken idag och det märks att det har givit resultat. Kommer ihåg allt fler allt snabbare nu. Vissa är däremot lite jobbigare. Blandar bland annat ihop 60 och 86 frekvent. 65 och 67 händer det också ibland att de förväxlas. Det finns några exempel till på enstaka FK som jag har svårt med till och från.

Avslutade dagens träning med tre rundor MM där jag ökade antalet tal till 30. Ska se om jag kan ställa in det så att samma tal eller siffra inte kommer fler än en gång.

1. 11/30 rätt (6 sekunder)
2. 24/30 rätt (6 sekunder)
3. 28/30 rätt (6 sekunder)

I första omgången glömde jag bort en cicero bild helt och hållet och fick därför en massa fel. Kom på misstaget med två bilder kvar att återkall. Kändes lite sådär. I andra omgången började jag i fel rum av någon anledning. Hann köra de fyra första i det rummet innan jag kom på mig själv. Hade antagligen fått 28 rätt i denna omgång med. Den tredje klickade allt som det skulle. Båda felen berodde på att det tog så lång tid att komma på figurkoden att jag inte hann koda ihop den med ciceron.

Imorgon ska jag fixa fler ciceros så att jag kan köra fler omgångar i ett pass. Ska nog försöka klämma in fler MM pass under en dag och hoppas på att jag det då hinner gå så lång tid att jag kan återanvända mina cicero.
mucken

Post by mucken »

Hade tänkt köra igenom första lektionen i modul två idag, men det blev inte så. Har just nu ganska fullt upp på annat håll vilket gör det svårt att få tid med en lektion. Ändå har jag hunnit med att träna lite. Körde igenom FK när jag sprang bland annat och tränade med hjälp av mobilen när jag fick tid i skolan.

Körde ett pass MM idag igen. Valde att gå igenom kortleken en gång strax innan jag körde igång. Hade gått igenom den två gånger tidigare under dagen också. Körde fyra omgångar idag.

1. 29/30 rätt. (6 sekunder)
2. 23/30 rätt. (5 sekunder)
3. 28/30 rätt. (5 sekunder)
4. 10/10 rätt. (4 sekunder)

Idag använde jag alla cicero jag har. Det känns som om att det går bra och jag får ju rätt höga tal. Andra omgången var det mycket tankar som kom in när jag återkallade. Jag undrade delvis om jag missat någon cicero vilket jag inte gjorde. Lyckades också klicka bort ett svar innan jag hann skriva det jag såg vilket gjorde att det svaret hamnade på nästa cicero. Hade nog minst fått 27 om allt gått som det skulle. Men det är ju just därför jag tränar. Så att jag ska få att gå som det ska när jag ska minnas. Ska försöka få till åtminstone två pass med MM imorgon. Kommer med all säkerhet inte hinna med en lektion förrän på lördag misstänker jag.
Post Reply