Idag börar juni, så då är det dessutom dags att börja förbereda tävingsgrenarna. Något jag verkligen behöver styra upp är mina två sämsta grenar: historiska årtal och spoken numbers. Historiska årtal litar jag på kommer greja sig själv nu med de tresiffriga figurkoderna, så den kör jag igång med nästa månad.
När det gäller spoken numbers krävs regelbunden träning. Egentligen är det den enklaste och snabbaste grenen att träna på. Trots det är det en av dem jag övat minst på. Men nu ska det bli ändring på det. Här kommer jag fortsätta använda de tvåsiffriga figurkoderna. Planen är att vara hård mot mig själv och i stort sett bara träna på 0,5 sekunder (är 1 sekund på tävling) och köra vidare på det, även om jag knappt får några rätt alls.
En besvikelse var dock att webbsidan jag brukar träna på hade ny design och av någon anledning fick jag inte ljudet att funka. Nöjde mig med att köra rullande siffror på skärmen i samma tidsintervall och bara läsa figurkoder i detta tempo. Det gick över förväntan och sakta men säkert bättre och bättre. Alldeles för fort för att memorera dock.
Florian, om du läser detta: Jag vet att du har den officiella programvaran. Kan man ställa in den på 0,5 sek?
Jobbade även ett tag med att skaka liv i mina tävlings-cicero. Imorgon är planen premiärmemorera med de tresiffriga och köra 30 min binära. Blir bra att börja med eftersom det aldrig blir några högre siffror än 7 och de låga kan jag bättre. En påminnelse till mig själv blir att ALDRIG avbryta ett påbörjat träningsförsök, även om det går helt värdelöst och jag inte hittar figurkoderna. Då får jag istället göra en tillfällig bild med den alfanumeriska koden. Såja, då var det på pränt