David Petersons strävan efter ett superminne!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DavidPeterson

Lektion 14!

Post by DavidPeterson »

Nu är jag klar med lektion 14! 16/8

Lektionen gick ut på att börja fylla databasen jag skapat. Diverse information lagrades genom att skapa nya associationsbaser och fästa dem i databasen. Gick förvånansvärt snabbt (57min). Dessvärre är jag långt efter med MM... Jobbar fortfarande med 20 tal... Detta är ett problem jag har tagit upp med Mattias.

Hur som helst känns detta jättebra och jag har tänkt skapa en ny databas för att memorera med faktiska schema i skolan! Får se hur det går hehe.

Ciao =)
DavidPeterson

Lektion 15, 17/8

Post by DavidPeterson »

Avklarad på 1h 12 min.

Detta var en oerhört lång lektion med mycket blandad information!
Första biten med historisk information var inga problem.
Andra biten med ansikten tyckte jag var lite svårare, får ingen klar bild av personerna i huvudet utan bara ett "hum" om hur de ser ut. Däremot var det inga problem med att memorera deras namn.
Telefonnummer var peace of cake! Hur enkelt som helst.

Har en fundering: Kommer det komma ett avsnitt i kursen där man liksom lär sig applicera allt i vardagen eller måste man lösa det själv på något sätt?

Ser fram emot lektion 16!
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: David Petersons strävan efter ett superminne!

Post by Mattias »

Hej David!

Från lektion 14 och framåt memoreras så vardagsnära information som möjligt. Målet är att både få upp memoreringsförmågan och samtidigt lära sig memorera alla olika typer av information. Sen är det bara att göra på samma sätt med just den kunskapen du vill lära dig från din vardag. Om du är osäker på hur du ska använda memoreringen i din vardag är det bara att höra av dig och fråga. Men först är det bäst att fokusera på lektionerna tills man är färdig med grundkursen (t o m lektion 24).

Lycka till! :)
/Mattias
DavidPeterson

Lektion 16!

Post by DavidPeterson »

Tid: 47min!

Är det så att lektionerna blir lättare och kortare eller arbetar min hjärna snabbare!

Jag tyckte att delen med födelsedatum kan vara användbart, skulle dock vilja se att man längre fram i kursen tar detta ytterliggare ett steg och lägger till årtal. Dock ser jag ett bekymmer med att memorera födelsedatum såhär, för får man fler vänner måste man manipulera/bygga om sin datorbas?!

Kul att kunna memorera roliga historier nu med, kanske värt att skapa en datorbas bara för historier? hehe.

/David
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Bra jobbat David!

Snart kommer du att undra om klockorna börjar gå långsammare också ;)

Man behöver inte bygga om databasen när man vill lägga till saker. Det är bara att bygga ut de grenar du befinner dig på "as you go along". Den fria associationsmetoden är som gjuten för detta.

Fler roliga historier blir det i början av textmodulen. Har dock fått vissa klagomål om att de inte är tillräckligt roliga ;)

Ha det!
/Mattias
DavidPeterson

Lektion 17!

Post by DavidPeterson »

Tid: 55 min (repeterade den inlärda faktan 3ggr om inom den tiden!)

Denna lektionen är nog rättså nyttig, kan ju vara skönt att kunna memorera sånhär tung fakta rakt av på ett vettigt sätt.

I övrigt finns det nog inte så mycket att säga om lektionen, mer är väl att det var lite svårt att komma ihåg astronomiordens förklaringar ibland, vissa bildförklaringar var lite "klent" byggda.

Ska jobba lite med MM också.

Har en fråga: När man memorerar saker i vanliga livet, måste man ha en datorbas att placera allt i eller hur fungerar det?

/David
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

För att kunna kontrollera långtidslagringen med mental repetition behövs alltid någon typ av databas. Dessa kan se ut på olika sätt och även vara mycket enkla (man kan t.ex. lagra stora mängder kunskap som informationsblock utifrån en och samma stödbild).

Kämpa på, David! :)
/Mattias
DavidPeterson

Lektion 18, 5 september

Post by DavidPeterson »

Hej hallå,

Har varit sjuk och haft mycket i skolan så har inte haft tid/ork att göra kursen. Har märkt att jag har tappat lite bilder i huvudet så jag kommer bli tvungen att gå igenom föregående avsnitt och repetera dessa.

Annars så var denna lektionen rolig, ser fram emot språkmodulen och detta var en kul start på det hela! Dock tror jag inte att jag kommer ha någon användning för japanska men hur som helst så är det ju bara tekniken som spelar roll.

Tid: 54min

/David
DavidPeterson

Lektion 19, 6 september

Post by DavidPeterson »

56 min (inklusive repetering)

Sjukt härligt att börja med formlerna! Detta är något jag verkligen kommer ha nytta av i fysiken, kemin, matten och andra teknikämnen!

Det var lätt att lära sig formlerna, men!: Om man ska memorera massvis med formler, då borde man skapa en databas för det väl? En för fysik, en för kemi osv. Hur bör jag göra?

Triangelformlerna, vi lärde oss inget sätt att memorera dem, vi tittade bara på dem? Gjorde som så att jag ritade upp dem på ett a4 i huvudet. Gjorde jag rätt?

Peace. /David
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Bra David!

Jo, det kan absolut vara en bra idé att göra en databas för kemi och en för fysik osv. För detta kan man tex göra lektion 13 flera gånger och helt enkelt byta ut bilderna mot nya.

Ang. triangelformlerna så memoreras de med hjälp av de röda strecken. Det räcker, men att bara titta på formeln som den är skriven är inte särskilt pålitligt.

Mvh,
Mattias
Post Reply