Florians Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Florian

Re: Florians Journal

Post by Florian »

LEKTIONSTATUS:
  • # Lektion 37 - done.
    # Lektion 38 - done.
Kommentar: 25 "roliga" ;) historier och lite fyndig fakta har memorerats. Vill göra mer... :)

KORTLEKSMEMORERING:
  • 114 av 156 rätt - recalltid: 25 min. [Memoreringstid: 6 min 20 sek] & [3 kortlekar]
    • - 35 av 52 rätt i första kortleken.
      - 39 av 52 rätt i andra kortleken.
      - 40 av 52 rätt i tredje kortleken.
Kommentar: Naiv som jag var ville jag testa hur det skulle gå att endast titta igenom kortlekarna 1 gång. Drog ner på tempot för att lyckas bättre, men det gick väl inte superb om man nu vill uttrycka det så. Ska kolla igenom kortlekarna 2 gånger i fortsättningen. :roll:

SPOKEN NUMBERS [aka 'Talade Siffror']:
  • 41 av 41 - Antal rätt till första felet: 41 - Nytt PersonBästa
    49 av 60 - Antal rätt till första felet: 10
Kommentar: Kändes bra. Blandade ihop ordningen på några sifferpar i andra försöket, men känner mig ändå nöjd med resultatet. Ska försöka att lyssna igenom fler siffror nästa gång, och se hur många jag klarar. Klart godkänt resultat igår. ;)

MEMORIZATION MASTER [aka MM]: Har inte jobbat med detta underbara program på ett tag. Hade egentligen tänkt att återuppta arbetet med det och göra det till rutin igen, men det har helt enkelt inte blivit av. Får se hur jag fortsätter med det här. För tillfället kör jag ju mest Talade Siffror och Kortleksmemorering.

CICEROBILDER: Fortfarande allt för få sådana. Inte skapat några nya på sistone, och blir väl till att fräscha upp några som jag försökt "fixera" en gång i tiden. För tillfället har jag 182 väl inövade cicerobilder, samt ytterliggare 130 som inte har fixerats tillräckligt.

AKTUELLT: Slutprov i Fysik B nästa vecka. Blir till att plugga mycket, så kommer inte att ha alldeles för mycket tid att spendera på kursen denna vecka. :shock:
Florian

Post by Florian »

Hade egentligen tänkt att skriva ett fint inlägg där jag skriver om min sjunkande motivation för lektionerna, och för min ökade motivation för minnesträning i allmänhet. Blir nu inget, eftersom att jag blev utslängd från forumet när jag tänkte skicka. Orkar tyvärr inte skriva om allting igen...

Menmen. Jag lever - jag är på lektion 40 och jag memorerar flitigt; dock tyvärr inte lektionerna för tillfället.
Florian

Post by Florian »

Nu var det längesen jag skrev här... ;)

LEKTIONSSTATUS:
  • # Lektion 39 - done.
    # Lektion 40 - done.
    # Lektion 41 - done.
Kommentar: Lektionerna är roliga och jag inspireras o motiveras av att göra de. Tyvärr är det också så att jag ofta slösar bort min tid på andra saker istället för att spendera min tid med lektionerna.

MEMORERINGSSTATUS:

Jobbar i princip dagligen med att memorera saker av något slag. Använder ett antal olika program och försöker att inte fokusera för mycket på en sak. Kortleksmemoreringen ter sig inte lika intressant längre, även om jag gärna hade velat komma under minuten snart. Dock jobbar jag desto mer med siffror för tillfället. Använder mig av lite olika program och försöker varva det hela för lite variation. Memorization Master, Online Memory Challenge, Spoken Numbers, Kortleksmemorering... finns en del saker att göra. Och lektionerna förstås. :D

JULKLAPPAR:
En speedstack timer för exakt tidtagning med kortleken, samt två tyska minnesböcker från Dr Gunther Karsten och Christiane Stenger. Förhoppningsvis ska jag väl kunna hitta några tips för tävlingsgrenarna. :)
Florian

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________

LEKTIONSSTATUS:
  • # Lektion 42 - done.
    # Lektion 43 - done.
Kommentar: Att det kan vara så simpelt att memorera vissa texter... det hade jag aldrig trott innan jag började med den här kursen. Kul! :)
___________________________________________________________________________________________
  • ALLMÄNT OM MINA MEMORERINGSRESULTAT
SPOKEN NUMBERS: Har ett fint litet program som kan läsa upp siffror med ett mellanrum av 500-3000 ms. Kvantiteten kan variera från allt mellan 1-1000. För tillfället kör jag med 40 till 60 siffror åt gången med 700ms mellan varje siffra. Känner att kodningen blir allt snabbare o snabbare. Vid 40 siffror hänger jag fortfarande med varje gång, men när jag kör 60 siffror kommer jag av mig ibland. Ska inom kort försöka öka kvantiteten och ge mig lite extra tid för varje koppling. Får se hur det går. :)

ORD: Tränar i att memorera ord med Online Memory Challenge. Har en lång väg att gå för att nå de resultat jag siktar på. Framförallt måste kodningen från ord till bild förbättras; det är verkligen essentiellt att denna sker snabbt.

BINÄRA TAL: Har skapat egna kort, skrivit ut och klippt ut dessa. Ska inom kort sätta mig ner och öva så att kodningen från binära tal inte går via 'binärt -> decimalt -> bild', utan direkt 'binärt -> bild'.

KORTLEKAR: Har börjat två dagar i sträck med att memorera 3 kortlekar på 10 minuter direkt efter att jag vaknat (utan att äta frukost innan). Har gått bra, men jag börjar bli fundersam. Mina kopplingar är mycket säkrare än tidigare, men de tar längre tid att göra. Har inte testat att köra speed cards på ett tag nu, och frågan är hur det kommer att gå. Ska dessutom se över mina figurkoder, då jag har ett antal som är lite för snarlika eller dåligt visualiserade.

Florian

Post by Florian »

LEKTIONSSTATUS:
  • # Lektion 44 - done.
Kommentar: Det var länge sen. Ska försöka hinna med lite fler nu, men vi får se hur det blir. Målet är väl att vara klar med kursen innan jag fyller 18, alternativt innan jag har "1-årsjubileum" med denna kursen. :lol:

• ALLMÄNT OM MEMORERING
Deltog i en Online Memory Challenge tidigt imorse där jag återigen fick sällskap av en halvt galen Carsten Diete. Jag har stött på honom ganska ofta nu på den sidan, och det är alltid lika kul att tävla med honom. Han är ioförsig "out of my league", men en oerhört trevlig prick. För att förklara hans galenskap lite; Carsten har skapat ett träningsrum i källaren där han kan memorera vid datorn (tex delta i en Online Memory Challenge) och samtidigt cykla på sin cykel. Under den drygt en timme långa utmaningen sitter han alltså och cyklar samtidigt. DET kallar jag disciplin. Tyvärr är det inget som smittar av sig via datorn (disciplinen alltså)... ;)

Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Carsten är mycket trevlig IRL också kan tilläggas. Han 6-åriga son brukar tjata om att få köra minnestävlingar online. Han memorerar typ 30 slumpmässiga ettor och nollor på 5 minuter. Orden kan han inte riktigt läsa, så dem memorerar han bokstav för bokstav. Han brukar hinna med 2-3 stycken hela ord på samma tid. Mycket rolig familj! :)

/M
Florian

Post by Florian »

LEKTIONSSTATUS:
  • # Lektion 45 - done. [Tidsåtgång: 1h 20 min]
Kommentar: Strukturmemorering av termer stod på dagens schema. Så nu känner jag till ganska många fackuttryck för hur man kan inta medicin. Vänta bara vad mina vänner kommer att imponeras när jag glänser med dessa! :roll:

ALLMÄNT OM MEMORERING:
Jag skulle försöka göra lektioner lite oftare, var det inte så?
lilla jag wrote:Ska försöka hinna med lite fler nu, men vi får se hur det blir.
Det var ju... lyckat. 2 veckor tog det innan nästa lektion var avklarad. Men nu ska jag försöka på riktigt. Jag lovar! :D Preliminärt mål är att vara klar med kursen den 1:a Mars. Eftersom jag säkerligen kommer att misslyckas med det, så sätter jag det sekundära målet till den 20:e Mars. Då har det gått 1 år sedan jag först började med denna kursen. Är jag långsam och seg? Ohja! ;)

Lite annat kort o gott: Jag har knappt rört en kortlek sedan SM i slutet av September, förutom vid några enstaka tillfällen. Mitt mål att klara den under minuten får därför skjutas upp aningen längre. På sistone har jag även legat på latsidan vad gäller siffermemorering. Förhoppningsvis tar jag upp det snart igen. Och cicerobilder har jag fortfarande allt för få av. Varför är jag så lat med att skapa nya sådana? :x

15 more to go...

Florian

Post by Florian »

LEKTIONSSTATUS:
  • # Lektion 46 - done. [Tidsåtgång: 1h]
    # Lektion 47 - done. [Tidsåtgång: 1h 30 min]
Kommentar: Har memorerat en del av en innehållsförteckning, samt innehållet/strukturen i den första GMS-lektionen. Ser fram emot att fixera det sistnämnda de närmaste dagarna. 13 lektioner kvar nu... :)

Florian

Post by Florian »

LEKTIONSSTATUS:
  • # Lektion 48 - done.
    # Lektion 49 - done.
    # Lektion 50 - done.
    # Lektion 51 - done.
    # Kursmodul 'Textinformation' - done.
Kommentar: Äntligen klar med denna kursmodulen, och kan väl sammanfatta det hela med att jag är mycket nöjd. Nu gäller det bara att omsätta teknikerna och öva upp hastigheten. :)

Florian

Post by Florian »

Long time, no speak and no memory training. Nåja, det är dags att börja på allvar igen. 5 månader paus är alldeles för mycket. 2 månader återstår till SM i Minne. Let the challenge begin! :ugeek:

Kurs-status: 51 lektioner avklarade. 9 kvar.

Vad har jag för mål [kortsiktigt]?
  1. Göra klart kursen
  2. Inneha 3 svenska rekord efter SM
Varför dessa mål?
  1. Kursen har jag velat gå klart länge, men jag har inte riktigt haft motivationen. Glöden som jag hade inom mig när jag började har slocknat, men har tänts igen. Nu ska jag äntligen få det här avklarat!
  2. Det här är definitivt svårare. Somliga kanske tycker att det är naivt att tro att jag skulle klara det. Det tyckte dom också innan SM 2010 när jag påstod att jag kanske skulle ta ett svenskt rekord. Märk väl, att alla drömmar låter galna - tills dom blir sanna.
  • Jag ska inte påstå att jag själv inte har några tvivel gällande detta målet. Jag ser å ena sidan orimligheten att ta 3 svenska rekord efter enbart 2 månaders förberedelse. Men jag är å andra sidan medveten om vilka stora framsteg man kan uppnå inom minnesgenren. Allt som krävs är målmedvetenhet, disciplin och träning. Något som jag har saknat det senaste halvåret, men som jag ska tvinga fram nu. Jag vet att jag kan göra det. Punkt.
    Michelangelo wrote:“The greater danger for most of us is not that our aim is too high and we miss it, but that it is too low and we reach it.”
    En annan aspekt på det här det med motivation. Jag vet att om jag vill nå långt så kommer jag att behöva ha motivation för att träna dagligen året runt. Den kan jag få på två sätt. Antingen så klarar jag mitt mål, och jag inser att jag kommer kunna slå Mattias om jag fortsätter att träna.
    ELLER
    Så tar jag med mig besvikelsen från att inte ha lyckats och använder det som bränsle så att jag inte utsätts för samma besvikelse nästa gång. För nästa år kommer jag GARANTERAT att lyckas.

Som avslutning på denna punkten - jag har VÄLDIGT svårt att se att jag skulle lyckas, men det gör inget. Det kommer garantera att jag gör allt jag kan, och därmed maximerar det potential jag kan hämta på så kort varsel. Bättre att sikta mot stjärnorna och nå månen, än att sikta på höghuset och nå det.

Varför börja just nu?
  1. 60 dagar kvar till SM i Minne 2011
  2. Mattias tränar just nu!
  3. Jag har blivit inspirerad av alla dessa människor som har börjat skriva i sina journaler den gångna veckan [tack till er!] ;)
  4. Jag får en eventuell resa till Kina [VM i Minne] betald av föräldrarna om jag placerar mig bland top4 i SM
  5. För att idag är början på resten av mitt liv, och mitt liv är awesome! :lol:
Hur ska jag gå tillväga [lång lista]?
  1. Modul "Min första databas" [som återuppstart/uppvärmning på kursen]
    1. Minst 2 lektioner per dag
  2. Modul "Vardagens siffror"
    1. 5 lektioner i veckan när jag kommer dit [då tar det 2 veckor]
  3. [ VARJE DAG ]Använda alla cicerobilder till memorering av tex...
    1. Kortlekar
    2. Siffror
    3. Talade siffror
    4. Ord
  4. [ VARJE DAG ] Koda ord till bilder , orden hittas...
    1. i ordboken
    2. i tidningen
    3. i litterära verk
    4. på andra ställen
  5. [ VARJE DAG ] Koda namn till bilder, namnen hittas...
    1. på sociala medier
    2. i telefonboken
    3. övriga ställen

Orkar jag att göra allt detta?
Nej, det är bara min drömföreställning av det. Men jag gör mitt bästa. Om ni vill får ni gärna uppmuntra mig genom att skriva något motiverande här eller i PM. Alla kommentarer uppskattas (förutom de negativa). ;) Har ni några (tränings-)tips eller feedback är det mer än välkommet.

Vad händer om jag inte uppnår mina mål?
Då har jag lovat min bästa kompis att börja blogga. Å det vill jag inte göra. :roll: Och om jag inte hamnar top4 i SM måste jag städa toaletten i två månader. :?

Post Reply