Davids minnesdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 16 avklarad. Lektionen gick sådär pga hur trött jag var. Sovit på tok för lite bland annat då jag jobbat på fest i 16h och sov 5h då jag skulle upp tidigt dagen efter och dagen innan dess sov jag 6 timmar... :shock:
Under denna lektion behövde jag verkligen kämpa för att komma igenom trots att den nog inte var så svår. Märkte också att allt tog mycket längre tid än vanligt, behövde exempelvis läsa om instruktionerna flera gånger och det känns jobbigt för hjärnan att anstränga sig. När jag sedan återkallade allt efter lektionen kom jag faktiskt ihåg de flesta bilder vilket förvånade mig då jag inte orkade hålla fokus speciellt länge vid visualisering av bilderna. Jag kommer under dagen repetera det jag lärt mig så att det sitter bra inför lektion 17. Ska vila ut mig inför imorgon så mycket det går.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 17 avklarad. Kände mig utvilad idag och det märktes vid memoreringen, allt gick snabbare och såg bilderna tydligare. Kom ihåg allt förutom tel-numrena vid slutet då jag återkallade allt. Dock hade jag sett igenom bilderna då och då under lektionens gång för att stärka kopplingarna. Men fortfarande progress. Det jag märker mer och mer är hur viktigt det är att använda kedjeregeln ordentligt då man annars inte ser vad för något som kopplats till vad. Ibland tror jag att jag sett en koppling men det sker bara i huvudet och jag har inte projicerat den framför mig. Detta märks direkt vid återkallning då jag inte kommer ihåg den just den kopplingen. Så även om jag exempelvis gjort bra kopplingar samt underbilder till informationen är dessa låsta pga länken från nivå 2 till 3 inte är korrekt. I vissa fall kan jag hitta till informationen bakvägen genom att minnas att jag sett ett silverhjärta och då vet jag att den var placerad på slipsen. Dock tar detta längre tid än att se slipsen direkt kopplat till tekannanskropp för att sedan se hjärtat.

Jag märker att jag verkligen kommer ihåg den information jag gått igenom men det kräver mycket energi att hålla sig kvar på nivå 2,3 och 4. Jag blir lätt "utkastad" som jag ser det och måste då verkligen kämpa för att komma tillbaka till samma ställe. Desto längre in på lektionen jag är desto svårare blir det att hålla fokus. Tror verkligen detta är bra träning för koncentrationsförmågan. 8-)

Känns jäkligt coolt att det börjar hända grejer på riktigt nu, imorn blir det träning med IAM.
Klar med mina 3 lektioner för denna vecka, lets go!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Känner mig någorlunda trött i huvudet idag, kan vara för jag kört på rätt bra takt denna vecka!

Träningen idag gick bra. Körde 2 gånger innan mina ciceros tog slut. Klantade till det lite första gången då jag glömde bort ett rum med ciceros vilket reulterade i att orden hamnade på fel plats. Andra gången hade jag 20 ciceros kvar att använda och då fick jag 16/20 rätt, dock gjorde jag lite slarvfel så borde egentligen fått 19/20. Det som är positivt är att jag såg alla bilder tydligt men glömde bort vad de stod för. börjar lära mig att jag inte alltid kan välja första bästa bild som dyker upp i huvudet då jag har många tankar och ibland kommer "random" bilder upp. Då måste jag fokusera mer och då kommer nästa bild upp som är mer relevant.

Har fixat 20 till ciceros idag, målet är 10 st/vecka men det finns ingen regel att jag får skaffa fler 8-)
Repeterar informationen från tidigare lektioner frekvent och det känns bra, informationen finns där men ibland går det trögt att få fram. Måste lära mig figurkoderna på reflexnivå så jag slipper kolla bokstäver och sedan lista ut siffran. Tänkte skriva upp dem och repetera lite mellan laddtiden på warzone :mrgreen:
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Igår bokade jag en trip med mina polare inför kommande veckan så vi får se om jag kanske behöver ta en paus från utbildningen någon vecka. Återkommer mer om det senare.

Lektion 18 klar! Innan lektionen repeterade jag min ciceros så att de satt.
Var en rolig lektion med lätt information att ta in. Extra kul när jag märkte hur snabbt det gick att lära sig historierna. Det räckte med att jag läste de en gång och skapade en bild och sedan kunde jag dem. Det var lite svårare att memorera alla födelsedagar, speciellt då mina stödbilder ibland var lite suddiga, men det gick också bra efter att jag tydliggjort bilderna. Har fortfarande jobb gällande memorering av 3-siffriga figurkoder.
Fortsätter öva vid dödtid.

Lektionen tog ca 3h

Ses imorgon!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

There we go!
Lektion 19 klar :D Tog ca 2h, det som tog tid i denna lektion var astronomi-delen. Dock jäkligt kul att lära sig massor av nya fakta. Sakta men säkert börjar jag bli ett vandrande wikipedia :mrgreen:

Figurkoderna för de tidigare lektionerna börjar sitta bättre och bättre vilket är skönt. Känns också som att jag inte blir "utslängd" ur min databas lika ofta. Visst "slängs" jag ut då och då men jag behöver sällan om nästan aldrig gå via dörren in när jag väl gjort det en gång. Kan exempel direkt hoppa till CD-spelaren utan att gå via handtaget och sedan brandsläckaren osv.

Ska repetera allt från lektion 15 till 19 flertalet gånger idag. Ska berätta tråkiga "pappa-skämt" för mig själv. Undviker och gör det högt då folk kanske ringer socialen :lol:
Life is life and it's good, höres imorn!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 20 klar! Denna lektion var lite annorlunda och den krävde verkligen att man var bekväm med att se bilder framför sig då man ska visualisera olika japanska tecken. Kände mig rätt seg idag, otroligt varmt i mitt rum. Tog en ganska lång dusch på kallaste för att bli mer alert innan jag påbörjade träningen men hjälpte knappt. Aja, iaf rätt kul och lära sig lite japanska.

Känns sjukt ändå, har minnet inga gränser?? Kommer ihåg telefon numren till biosalongerna, kommer ihåg ansiktena och vad personerna heter. Jag kommer ihåg fakta om när st Petersburg grundades, jag kommer adresser och reg-plåtar på bilar. Jag kan nu lite japanska. Finns det inget stopp på denna galenskap! :mrgreen:
Life is good!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 21 klar! Rätt enkel lektion tycker jag. Innan lektionen tränade jag de hittills 3 siffriga figurkoderna. Gick för det mesta bra och stärkte de bilder som behövdes. Vissa nummer är lättare än andra ex 123 som är antibiotika behövde jag inte ens lära in innan jag viste vad det var. Dock behövde jag ändra bilden till något mer tydligt. Ex hade jag en burk med antibiotika i förut men den var suddig så ändrade till antibiotika tablett som är rosa och vit. Mycket enklare att visualisera, rosa färgen stärkte också kopplingen.

Riktigt kul att memorera lite fysikaliska konstanter och mattematik formler då jag gillar matte och fysik. Att memorera triangelformlerna var lättare än jag trodde, såg dem en gång och sedan kunde jag dem utan problem.
Kämpar på med de japanska tecknen, har speciellt svårt med de tecken som har olika delar som inte sitter ihop. Exempelvis U, jag ser ett rör som liknar tecknet men röret sitter inte ihop hela vägen ty tecknet har 2 olika delar i sig. Man kan säga att de tecken som man måste lyfta pennan för att skriva är svårare att memorera.

Nästa vecka är jag borta och kommer inte hinna göra några lektioner, jag tänker dock träna med IAM 3 gånger den veckan. Vi får se om jag klarar att bli klar med kursmodul 2 innan min satta deadline. Jag kanske lägger in en extra växel och kör 6 lektioner veckan efter. Vi får se helt enkelt.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Träning med IAM och siffror!

1a försöket: 32 av 60
2a försöket: 10 av 60

Gick sådär med träningen, blev väldigt trött när jag satte mig ned för att köra lite. Polarna spelade musik och snackade i bakgrunden vilket gjorde det svårare att hålla fokus. Tror dock det kan vara bra att öva med ljud och trötthet då man inte alltid kommer vara pigg i plugget eller att det kommer vara helt tyst.

Kollade igenom bilderna sedan tidigare, behövde stärka några kopplingar från tidigare lektioner.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Gick bättre idag med memoreringen, gick också igenom alla bilder från tidigare lektioner och stärkte vissa kopplingar. Det tar rätt lång tid att gå igenom allt grundligt, mycket information.

5 minute words

1a försöket 27 av 40

2a försöket 29 av 40
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Märker att det blir lättare och lättare att komma ihåg och se bilderna. Jag har dock börjar med att jag kopplar 10 ciceros och sedan snabbspolar jag förbi dem innan jag går till nästa 10 ciceros. Detta kommer jag sluta med så fort jag känner att det räcker att se bilden 1 gång.

5 minute numbers

1a försöket 59 av 80

Nu ska vi dock iväg så hinner ej göra 2 försök idag.
Post Reply