Simonides journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Så. Äntligen.

Tack vare sjuka barn fick jag repetera lite extra.

Tid: 18 minuter.
Antal fel: 0.

Hade frågan om Ack-Wärmeland kommit upp så hade jag haft ett fel. Jag har nämligen alltid lärt mig den sången med texten: ".. Du krona bland svea rikes länder ... ", vilket enligt google verkar vara vanligast. Så jag läste ju inte ens igenom den textraden när den memorerades ;-)

Jag var heller inte särskilt säker på vare sig de roliga historierna eller formlerna. Detta var jag oerhört omotiverad att lära mig.

Personligen så har jag börjat memorera mobilnummer utan inledande nolla eftersom det bara genererar tre stycken 3-siffriga figurkoder. Jag har gjort en liten webapp för detta som jag använder i min telefon tills jag kan de 3-siffriga. Man matar in ett telefonnummer eller tal med fler än två siffror och sen får man tillbaka en lista med figurkoder som man skall koppla på sin stödbild. Mest för att slippa slå i boken. Kanske kan den göras tillgänglig till studenter här på något sätt?

Nu hoppas jag kunna träna lite, lite för att åtminstone kunna prova hur det är att tävla nästa vecka. Mer än så blir det inte. Men jag hoppas att alla som bor i närheten av Göteborg kommer. Jag åker från Skåne (nästan) enbart för detta.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

För tre år sedan provade jag att memorera en kortlek med Dominic O'Briens metod (Person för varje bild, 26 platser längs en resa mellan "hemma" och Helsingborg). Det gick väl sisådär. Jag var nere i ~5 minuter en gång. Sen tröttnade jag och gjorde annat...

Igår provade jag för första gången med Mattias figurkoder som jag pluggat i ett par dagar. Haha! Nästan samma resultat redan nu. 6 minuter och två fel. Verkligen inte särskilt imponerande siffror, men sett i ljuset av det jag gjort innan och den tid jag lagt ned på detta känns det i alla fall lovande. Mitt högst modesta mål är att komma ner under 2 minuter under nästa år. Mitt personliga fokus måste bli talande siffror av ett skäl jag tyvärr inte kan skriva här :D
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Simonides journal

Post by bengtsen76 »

Tjena,

Undrar hur du gick tillväga för att spela in 01, 02, 03 etc som mp3. Skulle verkligen behöva detta:)
Gött att du gör bra framsteg... jag längtar efter att göra det samma.

mvh
T
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Jag har genererat dem utifrån talade segment, så att jag får den paus jag vill.
De filer jag använde när jag sprang och cyklade i början av oktober bestod av ett talat segment <siffra> + <4 sekunder paus>.
Eventuellt så kanske du vill börja med att ha 10-15 sekunder för visualiseringspaus.
Det går ju att spela in själv, men det blir inte riktigt samma sak, tycker jag. Jag har använt en neutral kvinnoröst som talar väldigt tydligt. Du kommer säkert att känna igen den.

Om du skickar mig ett mail på magnus@bodin.org, så kan jag fixa precis de filer du vill ha. Observera att de alltså inte innehåller figurkoden. Dessa filer är bara för att generera stimuli, alltså uppmana dig att visualisera en given figurkod. Och alltså göra slumpfunktionen i mp3-spelaren till träningsredskapet för detta.

Annars är skrivna/ritade kort också väldigt bra.

hälsningar,

Magnus (aka simonides)
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Lektion #25. Jag kör på ryskan fast jag håller på med mandarin egentligen.

Jag upptäckte redan efter någon dag att jag inte behöver använda några kort, det går utmärkt att repetera bara via återkallning av alfabetsfågeln när jag ändå håller på med annat som inte kräver något tankearbete.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Jag har gjort lektion #26 men måste göra om den efter 1.5 veckas paus och alldeles för mycket på jobbet.
Jag har bestämt att sätta nya mål under julhelgen då jag får mer tid till kursen. En del av de förra målen är ju avklarade redan.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Kort inlägg. Jag har varit tyst i sex månader. Jag har inte lagt ner kursen ALLS!

Mina två äldsta barn (8,10 år) kan nu figurkoderna 00-50 + månaderna. Målet är att nå alla hundra + bokstäver under sommarlovet. Vi har haft jätteroligt när vi tränat med decimeterstora kort vid frukostarna och i sommar får vi köra utomhus, kanske?

Själv har jag varit upptagen med en massa familjegrejer att kursen har fått ligga i träda, även om jag kört vidare med memorization master och andra övningar.

Angånde språkmodulen så var ryskan jobbig tycker jag. Särskilt som jag pluggat mandarin bredvid.

Nu har jag dock passerat språkmodulen och är inne i textmemoreringen. Jag skall skriva ett bättre journalinlägg REDAN NÄSTA VECKA.

Nytt långsiktigt mål: Bli helt klar med kursen senast sista Augusti.
Post Reply