Barn?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
tuborg
Posts: 1
Joined: Thu 15 Oct 2009, 14:16

Barn?

Post by tuborg »

Hej svenska minnesskolan och alla här på forumet.
Jag är helt ny här inne har inte betalat "medlemsvgiften". jag undrar lite hur det fungerar för barn. I mitt fall handlar det om min son som inte har det särskilt lätt i skolan.
Har en sådan yngling några förutsättningar att "ta sig igenom" en sådan kurs och tillgodogöra sig innehållet?
Problemen för honom är att han svårt att läsa, vi har efter utredningar fått veta att han inte lider av dyslexi, men hans korttidsminne är väldigt svagt.
Då han svårt att läsa texter och tillägna sig innehållet pga lässvårigheterna, undrar jag. Skulle er "mirakelmedicin" fungera på honom? Det blir som ni säkert känner till en ond spiral med skolan. Det blir svårt att följa med på lektionerna, koncentrationen tryter, han får mer läxor som han inte hinner med pga han läser så långsamt. Han halkar hela tiden efter.
Pojken ifråga är snart tolv år.

Med vänlig hälsning.

Tuborg
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Barn?

Post by Mattias »

Hej Tuborg,

Vi pratade över telefon och du fick svar på dina frågor, men även fler har hört av sig och frågar varför vi satt 14 år som lägsta rekommenderade åldern, så jag tänkte även svara på detta här.

Den rekommenderade åldern betyder inte att barn inte kan lära sig GMS. Tvärt om, barn har oftast väldigt lätt för att tänka i bilder och tar till sig nya saker väldigt fort. Dessutom är GMS kul! Inlärning blir till något levande där man samtidigt lär sig förstå vad det är man lagrar i minnet, och man ser att allt sitter kvar.

Utformningen av kursen är dock inte anpassad för mindre barn. En helt annan approach skulle behövas då. Formen av en distanskurs är heller inte tillämpad för detta. Eleven måste ha en viss egen drivkraft (vilket vi även har övningar för att förbättra!) eftersom det inte kommer en lärare på besök. Och det säger sig självt att en distanskurs inte kan vara identisk för en 10-åring som för en 60-åring (med tanke på språk och annat) där båda ska få maximala resultat.

Barn som är yngre än 14 år får givetvis gå kursen, men jag kan inte garantera samma resultat, eftersom det då mer hänger på vilket stöd eleven får hemifrån. Finns det däremot någon förälder i närheten, som är villig att sätta sig in i kursmaterialet och lära sig tillsammans med sitt barn och kan förklara och ge stöd, så finns det mycket goda möjligheter för fantastiska resultat!

Mvh,
Mattias
Post Reply