ihopblandning..

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
olssonhans
Posts: 1
Joined: Sun 27 Sep 2009, 22:50

ihopblandning..

Post by olssonhans »

Tjena.

:?: Fråga 1)
I lektion 5 övning 1 skulle man memorera 75 ord med olika tekniker.
det mesta gick bra.. men jag märkte att jag fastnade på ett par ställen..
Ena felet jag gjorde var att glömma att koppla association 4 till en av mina cicerobilder vilket gjorde att jag helt glömde bort den.. :?

Andra problemet jag stötte på var vid 5de stödbilden andra ordet papegoja.. nästa ord körsbär satte jag på näbben av papegojan.. inga problem men när jag kom till 7de stödbilden och 6ordet (FÅG) vilket jag gjorde till FÅGEL så satte jag något på den fågelns näbb också vilket gjorde att vid återkallande blandade jag ihop dem eller snarare glömde båda två så jag tappade allt efter dessa ord tills nästa stödbild..

Är felet jag gör visualiseringen av själva fågeln / papegojan eller är det val av plats av nästa bild (näbben) som är fel?

:?: Fråga 2)
Det här med 6 sekunder är galet svårt.
För det första är det svårt att veta hur länge det är för koncenterar man sig på att kolla på en klocka samtidigt så fungerar (iallafall inte mitt) visualiseringssinne.

Att uppskatta 6 sekunder när man visualiserar en bild går ju sådär.. jag gissar att jag sällan eller aldrig har hållit mig under 6 sekunder. :oops:

:?: Fråga 3)
Jag var på utbildning på jobbet idag - där vi hade lämpligt nog en minnesövning för att demonstrera att bara höra ord ger sämre resultat än att se på ett bord med saker vilket gav sämre resultat än att höra ord i strukturerad form (5 möbler, 5 djur, 5 väder, 5 yrken), vilket gav sämre resultat än se saker på ett bord strukturerat sätt (5 fikatillbehör, skrivbordstillbehör, leksaker osv.. ) samtidigt som man fick känna på prylarna..

Vi hade iofs väldigt begränsad tid på övningarna men innan var jag väldigt förväntasfull eftersom jag tänkte tillämpa mina nylärda tekniker härifrån.

Jag var sämst av alla i alla 4 grenar. :cry:

Använde mig främst av cicerometoden och testade kedjemetoden också.. men det gick helt enkelt inte bättre än för någon annan.. alla var bättre än mig vilket kändes skit helt enkelt..

Varför blev det såhär... kan det vara för att vi fick vid lyssnade av orden bara kanske 1.5 sek per ord sen nästa som gjorde att jag inte hann med och de andra kursdeltagarnas korttidsminne klarade sig bättre än då?

Tilläggas ska också att efter vi memorerat hölls allsång och matteräkning samt upprepning av varandras föräldrars namn för att förvirra oss mer..

-------------

Ursäkta att detta blev så äckligt långt men nu råkade det bli så.

Hälsningar
Hans - fortfarande förväntansfull student!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ihopblandning..

Post by Mattias »

Hej Hans!

1) Inga problem att använda flera fåglar och flera nebbar. Dock är det väldigt vilktigt att visualisera HELT OLIKA näbbar och fåglar. När man väl kommit in i tänket är detta inga svårigheter. När du ska memorera den andra fåglen och tittar på dess näbb, så dyker den tidigare bilden upp och du ser att ett körsbär redan sitter där. Då måste du denna gång visualisera en HELT ANNAN TYP av fågel och näbb. T.ex. en liten kycklingunge, eller en and eller gam. Se Modifiering och Omvandling av bilder (s. 73) i GMS-handboken.

2) 6-sekundersregeln är inte så svår, eftersom det är helt ok att göra fel ;) Det är bara att göra så gott man kan. ALLA som inte ger sig kommer att klara detta, så är det bara. Men det gäller att bara köra på inte bli arg på sig själv för att man gör fel. Kanske den viktigaste meningen att ta till sig i början av kursen: Det är bättre att skapa en koppling i 6 sekunder och sedan ha fel, än att jobba med den i 30 sekunder och ha rätt. Sen är det såklart väldigt viktigt att när man försöker, att göra på rätt sätt. För detta, se artikeln:
http://svenska.pmemory.com/articles/chain

Tänk på att du bara är på 5 lektionen, Hans. Det här är inget man kan lära sig över en natt. Det är därför kursen är på 60 lektioner. Ingen fara att du inte klara 6-sekunder än. Det kommer en utmärkt hjälp för att bli snabbare när du börjar använda Memorization Master i lektion 12. För mig tog det också tid att få upp snabbheten. När jag för första gången provade Memorization Master när jag gjort 12 lektioner klarade jag bara hälften av siffrorna med timern satt på 10 sekunder! Det tar tid, men det är ingen brådska, regelbundenheten är nyckeln. Nu försöker jag hålla mina kopplingar till 2 sekunder. Jag minns hur omöjligt det kändes, men jag vet att det går ;)

Läs också mitt svar till frågan nedan angående 2h-regeln.

3) Tänk dig följande liknelse: Ett barn tränar snabbt upp sig att krypa väldigt fort. När det sen ska börja gå och det reser sig upp, så blir det väldigt vingligt och det går mycket sämre och långsammare än tidigare. Men tack vare att barnet inte ger sig, så lär det sig snart både gå och springa. Du gjorde ett mycket tappert försök vilket visar på att du inte är rädd för att prova, detta vinner i längden. Men det är klart att man inte kan göra medvetna kopplingar på 1,5 sekunder inan man lärt sig göra dem 6 sekunder. Övningar som denna visar inte särskilt mycket, beroende på felaktiga uppfattningar om hur kort- respektive långtidminne egentligen fungerar. Jag kan förklara det mer utförligt en annan dag. Men jag kan säga att det är först nu jag själv börjar kunna göra 1 sekunderskopplingar med Cicero (även om de inte är stabila än), men det går helt enkelt inte att göra så snabba kopplingar med Kedjemetoden. Don't even think about it ;) Så snabba kopplingar ligger inte inom vad som behövs i denna kurs. Målet är 6 sekunder.

I övningar som beskrivs nedan rekommenderas snarare ett försök till snabb krypning. Dessa övningar är meningslösa och säger inte särskilt mycket. Njut av allsången istället ;) Skillnaden mellan dig och dem är att du nu håller på att lära dig "gå" på riktigt!

Keep up the good work!
/Mattias
Post Reply