Peters journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Viking1979
Posts: 6
Joined: Sun 17 Mar 2019, 10:11

Peters journal

Post by Viking1979 »

Först vill jag bara poängtera att det här kommer vara en journal för min egen skull men är ni nyfikna är ni så klart välkomna.

Jag har påbörjat (i helgen) den här kursen för att jag tror att det kommer kunna hjälpa mig i min lärargärning eftersom jag idag arbetar som lärare i svenska och SO-ämnena. Genom att utveckla mitt minne kommer jag kunna ha mer kunskap i huvudet och kanske kunna hjälpa eleverna att nå bättre resultat genom att tänka i bilder.

Lektion 1: Började fumligt och hade svårt med instruktionerna men efter tiden gick det enklare men jag märker hur trött man blir när man sitter och koncentrerar sig så mycket som man tvingas göra. Siffrorna var svårast moment men däremot gick de andra lättare, dock behöver jag vara mer noggrann när jag ser bilderna framför mig eftersom jag slarvar vad gäller detaljer. Starttestet gick ju sådär också, 20% rätt av de 20 siffrorna som skulle memoreras. Allt kan alltså bli mycket bättre! :)

Om det är någon som har lust att chatta (ex. Facebook) om minnesträning/kursen är jag intresserad eftersom jag just nu vill lära mig allt som har med den här utbildningen att göra.
Viking1979
Posts: 6
Joined: Sun 17 Mar 2019, 10:11

Re: Peters journal

Post by Viking1979 »

Har ännu inte lärt mig hur jag redigerar första inlägget så det får bli en fortsättning på det här sättet istället.

Idag genomförde jag lektion två och jag märker att jag, när jag pausar lektionen, glömmer starta igen men antar det inte gör någonting. Efter att ha gjort andra lektionen känner jag mig mer spänd inför hela konceptet och kan knappt bärga mig inför lektion tre. På första uppgiften var det svårt att visualisera vissa ord, framförallt "material" var knepigt. Upplever att Cicero-metoden är den jag har svårast för eftersom jag lätt glömmer bort bilderna jag visualiserat i stödbilderna men jag förstår att jag inte visualiserat tillräckligt. Figurkoderna för tal 01-10 börjar sitta rätt bra nu och jag ser fram emot att sitta på bussen till jobbet imorgon och tänka på min visualiseringsbild och le nöjt för mig själv. Hoppas ingen ser mig bara. Kommer också ha med de tio korten för att träna på att få fram figurkoderna vad gäller talen.

:)

* Jobbigt att man alltid måste logga in i forumet om man inte varit aktiv, möjligheten att spara sitt lösen och användarnamn så man loggas in automatiskt fungerar inte för mig.
Viking1979
Posts: 6
Joined: Sun 17 Mar 2019, 10:11

Re: Peters journal (lektion 3)

Post by Viking1979 »

Lektion 3 var den hittills längsta och betydligt svåraste. Det gick någon dag (eftersom man har ett liv också) mellan de olika övningarna men oj, nu börjar det bli svårt. Övning 8 var den enklaste och jag börjar komma ihåg figurkoderna från 0 till 20 men de övriga övningarna var tuffa.

Värst var övning 4 med nonsensorden. Det sitter inte alls. :(
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Peters journal

Post by martin »

De första tolv lektionerna är tuffa. Håll ut!
Viking1979
Posts: 6
Joined: Sun 17 Mar 2019, 10:11

Re: Peters journal (lektion 4)

Post by Viking1979 »

Hinner inte göra 3-4 lektioner i veckan, svårt hinna med överhuvudtaget just nu. Trögt.
Dålig på att fokusera.

Många uppgifter i varje lektion. Känner mig frustrerad och försöker och försöker.. Behöver träna mer mellan lektionerna. Ska sitta på bussen till jobbet och försöka hitta på bilder för att bli bättre på att visualisera..

Mycket tufft nu.. :/
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Peters journal

Post by VictorBull »

Tjena Peter,

Först modulen brukar vara tuffaste av de alla, då allting är så nytt. Oroa dig inte för om du inte hinner igenom 3-4 lektioner/vecka nu i början. Dela istället upp lektionerna för att göra det mindre trögt. Om man inte hinner samtliga övningar i en lektion vid samma tillfälle så kan du istället köra 2-3 övningar på måndagen och sista 2-3 övningarna på tisdagen. Du kommer snart in i rytmen och om några lektioner kommer du ha ökat din minnesförmåga ytterligare och kommer igenom lektionerna snabbare :-)

Tveka inte att skriv till oss via coachmeddelanden.
Mvh Victor Bull
Viking1979
Posts: 6
Joined: Sun 17 Mar 2019, 10:11

Re: Peters journal (lektion 5)

Post by Viking1979 »

Herregud. Känner mig så stressad eftersom jag måste prioritera jobbet och livet innan GMS. Tyvärr så går det ff trögt och jag har tur som har påsklov kommande vecka då jag kommer repetera och försöka laga svårbemästrade tekniker.

Femte lektionens första övning att memorera 71 bilder var tuff. Jag hade inga problem att visualisera och koppla ihop men sedan när alla bilder skulle frammanas igen gick jag bet. Har jättesvårt att få fram första bilden i huvudsak men även resterande stödbilder. Känns motigt just nu men bra att Bull är inne och peppar mig i min journal, betyder mycket.

Jag tränar på...
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Peters journal

Post by ChrisPierrou »

Som Victor skrev så kämpa på eftersom det är tuffast i början.

Det är bara beta av lektionerna en efter en så kommer du gradvis märka stor skillnad!

Keep it up!
Viking1979
Posts: 6
Joined: Sun 17 Mar 2019, 10:11

Re: Peters journal (lektion 6)

Post by Viking1979 »

Har mycket lättare för Cicerometoden och tillhörande Ryska dockmetoden jämfört med kopplingsmetoden.

Tycker landskapen fungerade bra första gången och nu gäller det att repetera dagligen några gånger.

Kortleken tragglar vidare, nu upp till 50 bilder. Det fastnar så småningom har jag märkt.

Tack för er pepp!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Peters journal

Post by VictorBull »

Grymt Peter!

Du är på helt rätt spår :D Mycket utveckling sker nu i början och du kommer lyckas jättebra med resterande delar av kursen.
Kör hårt! Vi finns här och hjälper till om det skulle kännas svårt eller trögt :-)

Mvh Victor Bull
Post Reply