Johans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
JohanS
Posts: 2
Joined: Fri 25 Jan 2019, 12:06

Johans journal

Post by JohanS »

Så nu har jag gjort lektion 1 och är på lektion 2 för tillfället.
Jag blev ombedd att skriva journal, så jag tänkte jag skulle göra det, för egen del men också för andras.

Så en introduktion kan väl vara på plats.

Johan heter jag och är en glad trettiofemåring, singel, snart arbetslös skåning. Så jag har än så länge bra med tid för kursen.

Jag minns inte på vilket sätt jag fick reda på mind academy först men jag kommer ihåg att jag blev imponerad över att man faktiskt kunde förbättra minnet avsevärt genom träning på det här sättet. Detta var väl kanske 2013 eller så. Jag hade inte så mycket pengar och däremed kände att jag inte hade råd med en kurs då, men så när det kom upp ett erbjudande att man kunde få två kurser för priset av en, då övertygade jag en kompis att vi joina och utveckla våra minneskapaciteter, och dela på kostnaden rakt av. Min vän accepterade och vi påbörjade kursen var för sig. Min tanke var att vi skulle uppdatera för varandra hur det gått undan för undan men ganska snart sackade min vän efter i studierna. Han hade inte ork, energi och tid till att komma någon vart. Så jag kämpade på själv men det var otroligt segt och tog långt längre tid än 2 timmar per lektion. Jag kom sakta men säkert till lektion 12 sen gav jag upp i flera år.

Jag har alltid haft i baktanke att påbörja igen och denna gång inte slarva för mycket och inte låta tiden sväva iväg. Jag tror det var det som gjorde att det blev så svårt sist. Så nu vill jag vara mer noggrann och mer målvedveten, mer diciplinerad. Jag har alltid haft en vilja att förbättra mig på något sätt och det kommer nog vara så hela livet. Två konkreta exempel på det var när jag lärde mig att skriva med två pennor, en i var hand, samtidigt, snyggt, bra och snabbt. Ett annat exempel var när jag lärde mig räkna ut vilken dag i veckan enligt den gregorianska kalendern ett visst datum är.

Styrkor/Svagheter

Jag har nog inga speciella styrkor vad gäller mitt minne. Det är relativt normalt, men när det gäller ansiktsigenkänning är det något sämre än normalt. Det räcker ibland att någon jag bara känner ytligt har bytt hårfärg eller lagt på makeup för att jag ska missta dem för en främling, vilket ibland har lett till en del pinsamma situationer.

Jag har märkt att i vissa diskussioner har jag en tendens att ibland tappa tråden för vad jag skulle säga härnäst. Det har lett till ytterligare en del pinsamma stunder med en massa "eeehmmmm" när de jag pratar med vill lyssna på på mig när jag totalt har glömt vad det var jag ville säga :lol:. Jag vet inte om det har med bristande minne att göra eller någon annan psykologisk orsak så det ska bli intressant att analysera om jag förbättrats på denna punkten efter kursen.

I övrigt är jag en person med hög kreativitet vilket ofta är till fördel men nackdelen kan ibland vara att jag dagdrömmer.
Jag kan också vara väldigt lat och söker gärna nöjen i första hand. Det är något jag måste kämpa emot för att lyckas. För det här är inte nöje, det är på snudden tortyr :D.

Mål

Mitt mål är att få ett sk. superminne. Jag kommer föröka att göra en lektion / dag, men om inte det är möjligt, då helst 3 - 4 kurser / vecka. Det berors på vad som händer, om man skaffar en flickvän och/eller ett annat jobb.

Jag vill kunna bli bra på att komma ihåg:
Telefonnummer
Adresser
Namn och ansikten
Viktiga datum

Andra anledningar till att få bättre minne:
Jag gillar brädspel och jag är ofta väldigt tävlingsinriktad och i många tillfällen hade det varit bra att kunna memorera viss information för att kunna bli bättre, typ gömda variablar och dold poängställning.
Jag gillar fakta gällande bland annat vetenskap, teknik, psykologi och religion och skulle vilja återkalla sådan fakta korrekt i en eventuell diskussion.
Det hade varit roligt att kunna imponera på folk genom att kunna komma ihåg mer än vad de kan.
Det skulle också vara roligt att vara överlägsen i vissa tävlingsmoment som har med minnet att göra, som t.ex.vara bättre än normalt på att återberätta en mängd siffror, typ baklänges eller något sådant.
Jag har över normal intelligens och det hade varit en bra kombination att också ha över normal minneskapacitet.
När det gäller arbetslivet så kommer alltid ett bra minne komma väl till hands. Det kan också leda till bättre lön och högre position.
Det skulle vara roligt att lära sig nya språk vilket ett superminne lättare möjliggör.

-----------------------------

Jag kommer skriva uppdateringar efter hand som jag slutför lektioner. Jag är inte säker på om jag kommer göra det efter varje lektion.

Uppdatering 1

lektion 1 var ganska lätt och jag tror det tog runt 2 timmar att slutföra.
De första lektionerna är vad jag förut tyckte lätta i jämförelse med senare. Jag kommer ihåg att jag sackade efter när det gällde figurkoderna och att återkalla dem inom ½ sekund. Det gjorde att det blev svårare och svårare. Nu ska jag kämpa mer för att få dem att fastna och lättare kunna återkallas för att göra det lättare för mig i framtiden.
JohanS
Posts: 2
Joined: Fri 25 Jan 2019, 12:06

Re: Johans journal

Post by JohanS »

Uppdatering 2

Ok, det tar väldigt mycket av min energi att koncentrera mig på att göra alla uppgifter rätt. Känner att kroppen gör allt för att slippa förändra tänkesättet. Men jag ska inte ge upp.

Jag har klarat av lektion 4 nu igår och kan bara säga att det är en pina. Mycket är egentligen inte så svårt men när det kommer till att översätta abstrakta saker till konkreta för att få en bild att kunna koppla med är ibland svårt, men det svåraste hitintills är att kunna memorera rappakalja korrekt, typ rizza, zoka och dagel. Det svåraste med det är ibland inte att komma ihåg vad ordet liknar, som rizza blir såklart pizza, men sen vid återkallandet glömmer jag att det skulle vara rizza utan istället gissar jag nästan vilket ofta blir fel, som t.ex. att man istället säger pizzo eller ngt liknande istället för rizza.

Sen tycker jag att ibland att vissa objekt har förmågan att inte fastna med varandra, som t.ex. en räv och en blomkruka. Sätter räven med nosen i blomkrukans sida, fixerar i 5-6 sekunder, går till nästa moment... sen vid återkallandet sitter ändå inte bilderna ihop, men jag tror det här är bara en övningssak. Hjärnan kommer toligvis på vilka sätt att sätta ihop bilder på som funkar bättre än andra. En yta eller en kant är troligtvis inte lika effektivt att fixera på som något mer distinkt och avvikande på en bild.
Med det i tankarna känns det som det finns bättre och mindre bra bilder att använda sig utav. En av mina cicerobilder är en digital glas-våg. Den är stilren, svart, blänkande kvadrat med rundade kanter. Inte mycket som sticker ut som gör det lätt att fixera ett annat objekt på precis.

En annan sak jag har märkt är att bilder som jag framkallar tenderar att inte vilja vara stilla. Ett suddgummi t.ex. kan ofta snurra, vrida och vända på sig hela tiden vilket gör det svårt att placera och fixera det på ett annat objekt. Men med ansträngning kan man få bilden att inte röra på sig för mycket, eller alls, men slappnar jag av med det kan den även vid fixeringstillfället börja rotera igen, vilket ibland resulterar i misslyckad återkallning. Lite enerverande, men överkomligt, och förmodligen mer kontrollerbart i framtiden.

Nu ska jag ge mig i kast med lektion 5.
Post Reply