M's journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: M's journal

Post by martin »

Fantastiska resultat på MM, grattis! Vilken tid kör du på? Bra jobbat att köra två omgångar varje dag. Nu ska jag ta tag i en 250-vända, drygt tjugo minuters siffergloende.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Idag blev det lektion 18 där jag gjorde allt utom sista lektionen. Det är ett medvetet val då de japanska orden ska memoreras med bilderna för tecknen. Där känner jag att jag behöver få tecknen att sätta sig först innan jag memorerar orden med den tekniken. I alla fall så att jag kan memorera dem tidigast imorgon. Har inte så mycket tid för memorering av lektionsmaterial eller MM imorgon, men kanske att jag kan hinna med de 6 orden.

Blev en omgång MM idag men gör inga fler. Känns inte alls bra idag, varken vid memoreringen eller återkallningen. Vid återkallningen gick något fel och 24 korrekta tal hamnade två platser förskjutet. Men orkar inte köra någon mer omgång och är inte inspirerad nog ikväll så det får räcka med en.

1. 48/120

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Gjorde klart sista övningen på lektion 18 samt hela lektion 19 idag. Gick bra tycker jag och det mesta sitter rätt bra. Lite orolig över formlerna, men det ska nog gå bra i slutändan ändå. Har haft lite svårt att skaka fram tid för att köra minnesträningen nu i helgen så det blev lite sent. Väljer därför att inte köra en andra vända med MM ikväll.

MM gick däremot mycket bättre än förra gången jag körde på 120 tal. Det svåra är när jag inte hinner återkalla figurkoden för talet och därför hamnar efter. Men det löste sig relativt bra idag och jag är verkligen nöjd med resultatet. Kör nog en vända till på den här nivån och sedan ökar jag med 10 igen.
1. 91/120

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Gått igenom lektion 20 idag. Inte mycket kvar nu innan testet och börjar redan nu bli positivt nervös inför det. Det gick bra att koda in all information i denna lektion. Det jag memorerade igår sitter bättre än jag trodde att det skulle göra. Så hoppas på samma för den här informationen. Ikväll blir det att gå igenom repetitionsteknikerna och se om AnkiDroid vill att jag ska repetera något. Ingen MM ikväll. Tar det imorgon istället.

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: M's journal

Post by martin »

91/120 med två sekunder per tal är riktigt imponerande! Bra jobbat! Jag tror inte att jag har en chans mot det, jag som kör i snigelfart med fem sekunder per tal...
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Det kräver nog lite invänjning. Det är ett sätt att utmana sig men även ett sätt att tvinga sig till att ta fram figurkoderna snabbare. Testa att dra ner tiden lite, att bara sänka en sekund kommer kännas annorlunda tror jag.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Dålig dag för memorering. Men dessa kan det ju ändå vara värt att notera. Tänkte bara köra två omgångar MM på 130 idag men det blev inte en fullständig omgång ens. Under första försöket valde skärmen att gå i vila efter drygt 80 memorerade element. Den är inställd på att hålla skärmen vaken minst 1 timma med sladden i. Där blev jag lätt frustrerad, tur att jag snart får hem en ny dator. Försökte tömma mina ciceros och göra något annat en stund.

Under andra memoreringsförsöket på samma bilder som innan kom jag till 50 element då jag insåg att jag redan under memoreringen höll på att förskjuta allt. Ingen aning hur mycket eller åt vilket håll så jag avbröt och återkallade de jag kom ihåg fram till det att det gick snett. 26/44 hade jag rätt på så det var där jag försköt det genom att hoppa över några bilder.

Nä det här var inte kul. Får göra ett nytt försök imorgon eller på fredag.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Äntligen fick jag gjort lektion 21. Haft väldigt lite tid eller ork sedan senast så har tagit det lite lugnt och gjort annat. Kommer kanske inte bli lika många lektioner i veckan framöver, men ska försöka hinna med minst två lektioner och två omgångar MM i veckan. Finns mycket vilja men känner att jag behöver ta ner kraven genom att sätta upp en målsättning som är ganska snäll. En målsättning jag är nöjd om jag uppnår och om jag överskrider den får jag se till att vara riktigt glad.

Dagens lektion gick bra. Lite orolig eftersom jag nu initialt haft lite svårt vid återkallningen av vissa informationselement för faktatexterna. Men som det stod i lektionen så kan det ta några dagar innan de sätter sig helt. Så får se till att återkalla detta de närmsta dagarna. Nu blir det fullständig repetition av allt memorerat i databasen. Däremot ingen MM idag utan det får vänta tills tidigast onsdag.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Idag memorerade jag innehållet i lektion 22. Nästan i mål med första delmålet att klara av de 24 lektionerna i grundmodulen. Känns bra fastän motivationen just för tillfället inte är på topp. Det är också anledningen till att MM går lite trögt. Lyckades igår förmå mig till en halvdan omgång på 120 tal där jag lyckades återkalla 86 korrekt. Kändes sämre än resultatet visar.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Genomförde lektion 23 igår morse medan jag väntade på att åka iväg till nästa julfirande. Har inte hunnit med så mycket på grund av en hel del flängande de senaste dagarna. Men nu är hela första databasen memorerad så det blir några repetitioner på informationen. Har hittat några trasiga kopplingar som måste förstärkas, men det känns rätt bra.

När det kommer till MM har jag inte lyckats få till det lugn och den tid jag behöver för att kunna köra det. Men det ska bli några vändor av det nu i veckan då jag har några lediga dagar och nu kommer att ha lite mer tid då jag kommer att vara hemma.

/M
Post Reply