Martins journal, tredje gången gillt

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Klashr
Posts: 5
Joined: Sat 24 Nov 2018, 16:52

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by Klashr »

Hej Martin, läste i början av din tråd att du tyckte det verkade lite dött på Forumet. I alla fall jag kände mig peppad när jag började läsa lite i din tråd alldeles nyss.

Har precis köpt kursen och börjat. Gjorde nyss lektion 2....
Det tog fem år innan jag tog mig samman och bestämde mig för att löpa hela linan ut, dvs gå/göra kursen.

Tidigare (med start 2012) har jag läst Ribbings bok "Vägen till Mästarminne", och gjort stora delar av övningarna i den. Men sen kommer alltid något emellan, och sen dröjer det något/några år innan man kommer igång igen.

Nu vet jag exakt vad jag vill ha kunskaperna till och då ökade motivationen med 100% (om inte 200%...)
hälsningar Klas
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Hej Klas! Roligt att du blev peppad av min tråd, man behöver bli peppad för att ta sig igenom kursen. Nu verkar vi vara ett par stycken som är igång, så vi får försöka uppmuntra varandra att ta oss igenom. Som du såg, så är detta tredje gången jag ger mig på kursen, men den här gången ska jag minsann klara av den. Förutsättningarna är avsevärt bättre än de två första gångerna.

Nu har jag precis kört en omgång MM, satte 125/230, resultat 25. Jag är lite osäker på de trettio sista cicerobilderna, så där tappade jag en hel del. Därtill satt en kollega och pratade i telefon med sin fru, vilket distraherade en hel del. Det är rätt svårt att hålla fokus så länge tycker jag, koncentrationen kommer och går under övningen. Men 230 är oavsett väldigt många fler än 20, där jag började. Så det går framåt.

Jag har också utökat mina cicerobilder till 315, men behöver verkligen titta igenom dem många gånger om innan de sitter. Gör jag det ett par gånger idag, borde jag kunna köra åtminstone en MM omgång med 85.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Nu har jag lagt ett par timmar på lektion 31, främst med att medelst googles ryska tangentbord skriva in ryska ord i google translate för att få uttalet och sedan skriva in dem i en egen ordlista. Och än har jag inte memorerat min första ryska mening "Det är en vana hos engelska studenter att utföra det mesta av skolarbetet på biblioteket" - у английских студентов существует обычай готовиться л занятиям в основном в библиотеке. Återstår alltså sexton meningar. Helt orimligt, jag har inte en chans.

Jag har letat lite i forumet för att se om någon annan gjort språkmodulen på ryska, men utan att hitta någon. Klokt. Bisarrt svårt och tidsödande om man inte har något eget studiematerial. Så för er som läser det här och inte kommit till språkmodulen ännu, bestäm redan nu vilket språk ni vill studera och beställ material. Kör gärna på ryska, men se till att köpa en lärobok. Det är hopplöst att jobba med materialet i lektionerna, inte minst som det inte går att kopiera texten i lektionerna och klistra in den i webläsaren. Istället får man skriva medelst ryskt tangentbord och det tar ruskigt lång tid. Som det ser ut nu lägger jag tiden på google translate, istället för att faktiskt träna mitt minne. Tungt.

Jag ska ge dagens ryska en halvtimme till, sedan ger jag upp för dagen och fortsätter med lektion 32 imorgon.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Nu är det dags att lägga lektion 32 bakom mig, även om jag inte memorerat dikten på slutet. Mitt ljudminne lever inte riktigt upp till den nivå Mattias förväntar sig. Det tar mig löjligt lång tid att memorera korta meningar och några av meningarna från grammatikdelen sitter fortfarande inte. Spanska eller italienska hade nog varit lättare, eftersom det är språk som jag förvisso inte kan, men ändå är bekant med hur de låter. Att "hablar" betyder "pratar" på spanska är inte så svårt att lista ut även om man inte kan spanska tidigare, men att prata på ryska är говорить är helt omöjligt att gissa. Ryska är helt enkelt något alldeles nytt både för ögon, öron och tunga. Och då blir det svårt.

Utöver lektionen, har jag börjat lära in femtio nya glosor. Återigen en del knepiga ordklasser, varför en del bilder blev något konstruerade. Försök själv snabbt komma på bilder för "bli", "eller", "min", "våran", "mest" och dylikt. Det tog sin tid, men efter att ha kört igenom de femtio orden fem gånger nu, hoppas jag att de sitter kvar tills imorgon så att jag kan börja fixera dem på allvar.

Språkmodulen är alltså fortsatt tuff, men nu börjar jag till sist märka att det möjligen går en pytteliten aning lättare. Det går allt lättare att läsa ryska och jag börjar se samband mellan olika ord och ordklasser, som hur till exempel substantivet "vy" (вид) och verbet "se" (видеть) hänger ihop. Förhoppningsvis får jag tid att lära in ytterligare femtio glosor imorgon och då främst verb och substantiv, vilket bör gå avsevärt lättare.

Jag har även kört en omgång MM, återigen till 230 eftersom en hel del cicerobilder upptas av ryska ord för närvarande. Vid 130 tappade jag bort två cicerobilder och när jag märkte det råkade jag gå förbi tre hela rum i förvirringen. Det blev alltså en del förskjutningar och allmän förvirring, så jag fick 124/230, resultat 25. De senaste dagarna har jag slarvat väldigt med mina cicerobilder, imorgon hoppas jag komma igen och få rätt på dem. Vågar jag hoppas på 150/230?
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Lektion 33 avklarad, typ liksom. Den var svår att göra utan något eget textmaterial, men jag gjorde den så gott det gick. Jag har haft svårt att komma igång ordentligt idag, men hoppas på bättre tag imorgon. Planen var att sätta femtio nya ryska glosor idag, men dit kom jag inte. Orken tröt och istället för att pressa, sköt jag helt enkelt på det tills imorgon. En vilodag, nästan, verkade rimligt.

Men jag har i alla fall repeterat de 150 ryska ord jag lärt mig hittills och kört en omgång MM. Den här gången höll jag rätt på mina cicerobilder och satte 144 av 230, resultat 29. Inte riktigt de 150 jag hoppades på, men bäst resultat hittills. Rekord!
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by mucken »

Gött att du nöter på och det är inte helt fel att ta lite vilodagar emellanåt. Du kör riktigt bra på MM och rekord är ju alltid riktigt bra kämpat.
Vad har du ställt in MM på för tid när du kör?

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Tack för uppmuntran Mucken! Idag blev det två omgångar MM, båda 230, fem sekunder per tal. En hel omgång tar alltså en dryg halvtimme; knappt tjugo minuters memorering och drygt tio minuters återkallning. Jag återanvände mina cicerobilder andra omgången, vilket väl egentligen är olämpligt, men jag tror inte det ledde till så många fel. Första omgången satte jag 123/230, andra omgången 125/230. Andra vändan fumlade jag lite med cicerobilderna, oväntat nog på ett par ställen där jag aldrig gått bort mig tidigare, vilket fick mig att tappa fokus i två omgångar. Det syntes verkligen i resultaten, där var två kluster om runt tio bilder på raken som jag inte kunde återkalla.

Vidare fick jag gjort lektion 34 idag, återigen lite haltandes. Mitt ljudminne är inte så bra som jag skulle önska. Ett antal frågor skulle memoreras och att memorera dem på svenska var inget bekymmer, men ryskan var det värre med. De sitter fortfarande inte, men jag ska fortsätta nöta dem imorgon. Meningarna jag skulle lära mig igår börjar långsamt sätta sig. Jag gör alltså ena dagens lektion, men lär mig gårdagens.

Det är lite roligt med ryska, eftersom det är ett slaviskt språk och helt olikt de indoeuropeiska. Förhoppningsvis får jag tillfälle framöver att ge mig på det igen, men med bättre och mer material än den här kursen erbjuder. När jag får möjlighet ska jag ta mig till biblioteket och se om de har några barnböcker på ryska, det vore roligt att se om jag begriper något.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Jag blev färdig med språkmodulen i lördags, men har nu inte fått gjort någon lektion på tre dagar. Idag hade jag räknat med en, men som jobbet utvecklades har det inte hunnits med. Som tur var hann jag i alla fall med en omgång MM imorse och satte 123/230, resultat 24, 5 sekunder per bild. I lördags gjorde jag en vända med 4 sekunder per bild och fick då 110. Eftersom jag hade en stark känsla av överlagring sedan tidigare omgångar, bestämde jag mig för att pausa MM i två dagar - skönt att ha en dålig ursäkt för att få lite andrum.

Ser man till mina MM resultat har de stått rätt stilla ett tag nu, de fyra sista omgångarna har jag haft 123/230, 110/230 (4s/bild), 123/230, 125/230, 144/230, 124/230 och 125/230. Trögt. Men nu ska jag börja använda de cicerobilder som upptagits av ryska glosor, så imorgon blir det 240 och sedan 250. Det är väl först då utveckling sker, när man pressar vidare.

Förhoppningsvis får jag till första lektionen i textmodulen imorgon, spännande!
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by mucken »

Bra jobbat med att ha klarat av till och med hela språkmodulen. Ser själv fram emot att börja med den snart då jag har lite språk jag vill lära mig. Tror att det där med andrum kan vara ganska bra. Andas ut och inte låta kursen pressa eller stressa en. Kan nog vara så att någon dags vila som kan ge skjuts liksom i fysisk träning. Att ta ner ansträngningen och låta återhämtningen göra jobbet lite. Det är ju bara det att man vill framåt så himla mycket :)

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Nytt rekord på MM! Äntligen! Jag ökade till 240 idag, fortfarande på 5 sekunder, och satte 149/240, resultat 30. Dessutom fick jag alla rätt på cicerobilder nummer 61-65, där jag under lång tid haft stora svårigheter med att återkallningen. En del figurkoder fortsätter jag tyvärr att ha problem med, till exempel lyckas jag nästan aldrig återkalla 20, humla. Varför begriper jag inte, men den vill liksom inte sätta sig. Det är kanske till att ägna lite tid bara åt att, bokstavligt talat, se över den ordentligt.

Jag gjorde lektion 36 idag, men ska nog ägna ytterligare lite tid åt den imorgon. Mycket text och bara två övningar, varav båda nog skulle tåla att upprepas.
Post Reply