Mariekes Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Marieke
Posts: 1
Joined: Mon 06 Aug 2018, 07:17

Mariekes Journal

Post by Marieke »

Körde igång kursen idag!

Mål: Att få en bra inlärningsbas för mina 3-års studier till Systemvetare.

LEKTION 1

Testet: Jag fick 35%, 7 rätt av 20.

Övning 1 - Kedjemetoden: Jag fick 15 rätt av 25 MEN, använde nästa dubbelt så lång tid 4,30 min istället för 2,30 som 6 sekunder/koppling ger. Jag tenderade också att bygga staplar av bilder snarare än att se dem parvis. Två gånger fick jag gå tillbaka och reparera, så 3:e gången gillt satt alla 25! I alla kopplingar valde jag att placera bild 2 ovanpå bild 1, blev lite osäker om man väljer en metod som passar en eller blandar hel vilt mellan ovanpå, till höger om och igenom.

Övning 2 - Ryska dockmetoden: Jag fick 19 rätt av 25, även här använde jag längre tid. Satte alarm istället för att mäta tiden, kommer att gå tillbaka till att mäta tiden igen då jag på så vis kan se min förbättring. För mig var det mycket lättare att använda mig utav Ryska dockmetoden (kanske beror på min fascination av landet och dess folk ;) ) På 2:a försöket satt alla 25.

Övning 3 - Ciceronmetoden: Jag fick 25 rätt av 25 på första försöket! Jag fastande allt för länge med att välja bostad! Har haft mäng olika boenden. Till slut gjorde jag precis som det stod i uppgiften - mitt hem, där jag bor nu ;) Denna metod är grym, har testat Ribbings cykel och några andra Cicero-stödbildssystem tidigare.

Övning 4 - Fria Associationsmetoden: Jag fick 14 rätt av 20! Här tillbringade jag om möjligt ännu längre tid på att bilda stödbilderna! Jag till och med googlade för att få till "rätt ordning" enligt mitt "intellekt"! Vilket bara resulterade i att jag kämpade mer med att ha koll på ordningsföljden av mina stödbilder än med att skapa de egentliga kopplingarna. Så back to basics - använd metoden precis så som den beskrivs: Att fritt associera utan att lägga värdering eller styrning kring vad som dyker upp!

Övning 5 - Alfanumerisk kod: Gick hyfsat lätta att få in siffror såväl som bokstäver och omvänt. Behöver tränas lite mer för att bli reflexmässigt. Jag passade också på att omvandla alla siffror till bokstäver, som jag såg på min cykeltur in till stan senare på dagen. Har inte påbörjat figurkoderna för tvåsiffriga tal ännu.

Sammanfattning : En bra och rolig start! Note to self - speed up the tempo!

Hej hopp!

/Marieke
Post Reply