nu har jag inte skrivit på länge

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

nu har jag inte skrivit på länge

Post by bengtsen76 »

Jag blir otroligt trött av att sitta med dessa minnes tekniker, men det går hela tiden framåt,
håller på att bygga på min databas, tycker det är svårt att komma på bilder, fick dock en idé att man kan ju dra till affären, elektronik, mat, leksak, etc för att få massa idéer om bilder:) kan ju fota dem med.

man känner ju att det går framåt, galet enkelt att komma ihåg 100 slumpvis ord... skumt:) trodde man inte innan.
Men jag har verkligen svårt med reflexen och siffror... visualiserar förstorar zoomar, skriver överbilden bakom bilden etc... men det går jäkligt långsamt att få dem som reflexer...
Några mer rekommendationer... sen har jag inte riktigt börjat använda memorization master... har inte satt mig in i den riktigt... nog lite trög i hur jag skall använda den...
Tips vore nice:)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________

Memorization Master är väldigt bra för att sätta figurkoderna på reflexnivå! Det kan jag verkligen rekommendera att du använder ofta! Förutom att figurkoderna börjar sitta på reflex, så kommer det även hjälpa dig att göra snabbare o snabbare kopplingar. Gör gärna en rutin av det för maximal effekt - 10-15 minuter varje eller varannan dag räcker gott o väl i början. :)

___________________________________________________________________________________________

Om du vill lägga fokus på att få kodningen på reflexnivå, så skulle jag göra såhär: (lite utförligare beskrivning, då du påstod att du inte satt dig in i det riktigt)
  • Starta Memorization Master
    Tryck på Options i nedre högra hörnet
    Gå in under fliken 'Training' (troligtvis förinställt)
    Kryssa för 'Items type: Numbers' (troligtvis förinställt)
    Ange intervallet för siffrorna (tex 0 till 100 för tvåsiffriga tal)
    Ange antalet siffror du vill öva med ('Number of elements')
    Ange hur länge du vill att varje tal ska vara synligt i sekunder ('Timer') - om du vill nå ett snabbare resultat gäller det att pressa sig; försök gärna med en tid där du inte alltid hinner att koda varje tal (tex 1-3 sekunder, om du vill få in figurkoder på reflexnivå)
    'Show Serial Number' - håller koll på vilket tal du är på under memoreringen; inte nödvändigt men kan vara till hjälp om man ska memorera större mängder element _ valfritt
    'Do exercises' - innan återkallningen blir man tvingad att lösa några enkla additions- och subtraktionsuppgifter. _ valfritt
    'Do not repeat elements' - lite osäker, då detta aldrig verkar ha funkat för mig; är det meningen att ett tal inte ska upprepas kanske? _ valfritt
    Tryck på OK när du är klar.
    Tryck på Training i högra menyn.
    Sen är det bara att starta testet.
Även om jag skulle rekommendera att alltid memorera siffrorna i MM (Memorization Master), så går det ju också bra att inte göra det - det går att avbryta testet när man vill. Vill man istället lägga fokus på just kodningen så är det ju som sagt kortare tidsintervall som gäller, ty det enda målet man har faktiskt är att visualisera figurkoden. Och då gäller det att pressa sig - man måste våga att misslyckas med vissa kodningar. Det kommer att bli bättre och snabbare efter ett tag! :)

___________________________________________________________________________________________

Det man bör tänka på vid memorering med MM är att hela tiden höja ribban ett snäpp. I början kanske man bara memorerar 10 tal, med 6 sekunder per tal. Men det gäller att öka på kvantiteten hela tiden, alternativt att sänka på tiden man tar på sig för varje tal. Låt dig inte avskräckas av ruskigt dåliga resultat - det är bara ett tecken på att du snart kommer att förbättras mycket snabbt. Eller att du gör något som är ruskigt fel. ;) Ett personligt tips från mig är att försöka ligga på en nivå där man har något mellan 35-90% rätt. Själv föredrar jag ca 50%, då jag intalar mig själv att utvecklingen är som störst just då. Det vet jag ju inte, men jag tror på det ändå. ;)

Lycka till nu! Fråga gärna om något är oklart! :D

___________________________________________________________________________________________
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by bengtsen76 »

Tack Florian,

Du e jäkligt bäst:)

en fråga, när man kommit upp i de hundra, plus alfabetet och månaderna...
är det tanken att man skall göra upp till 1000 då?

eller vad skall man ha MM till då?

ha det gött så länge, verkligen stort tack för ditt svar:)

Tobias
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by bengtsen76 »

ahhh,
nu börjar jag fatta:)
inga konstigheter, men shit va svårt:)

tack igen:)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________
Du wrote:en fråga, när man kommit upp i de hundra, plus alfabetet och månaderna...
är det tanken att man skall göra upp till 1000 då?
Figurkoder för tresiffriga tal upp till 1000 är frivilligt och är inget krav för att klara kursen. Min personliga åsikt är att tvåsiffriga kombinationer räcker mycket, mycket långt - men självklart når man lite längre med tresiffriga. Frågan är om tiden det tar att öva in dessa lönar sig för just DIG. Men självklart - att kunna figurkoderna till alla tresiffriga tal är inte helt fel. ;)

___________________________________________________________________________________________
Du wrote:eller vad skall man ha MM till då?
MM är till för att förbättra koncentrationsförmågan och memoreringskvaliteten. Men det är också ett superbt program för att öva in figurkoder på reflexnivå.

Att memorera 10 tal i följd kanske inte är så svårt - men vänta bara tills det är 200-300 tal där du bara får se varje tal i 2-3 sekunder. Då gäller det att kunna koncentrera sig för att inte missa något! ;)

Att köra ett pass MM är väldigt bra memoreringsträning. Och det är heller inte lika tidskrävande som att göra vissa lektioner. Så om du inte har tillräckligt med tid eller lust för att klara av en hel lektion - jobba med MM istället. Skulle ioförsig rekommendera att ändå försöka med lektionen, men ett pass MM är ett fullgott alternativ som säkerligen ger minst lika mycket. Regelbunden träning med MM kan flerdubbla din memoreringskapacitet och kvalitet på kopplingarna. :)

Lycka till! Hoppas du också får uppleva samma goa känsla som jag när man märker att man kan memorera mer och mer, och snabbare o snabbare. :)
___________________________________________________________________________________________
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by bengtsen76 »

back to basic...

okay nu e jag lite lost igen...

Om jag skall memorera tex 20 bilder med MM, skall jag då först ta fram 4 st baser med 5 delar som jag kan zoma in... och sedan placera symbolerna för siffrorna på dessa delar.

Andra träningsgången tar jag 4 nya baser och kör samma sak igen
Tredje gången 4 nya baser och samma sak igen?

säg att jag övar 20 gånger,.. då måste jag ta fram 80 baser för att inte blanda ihop vad som vad var??

Vad är det jag missar... ??
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by Florian »

Kan du ta fram 80 cicerobilder istället är det mycket bättre. Dessa hittar du snabbare och framför allt så kan de alltid "skrivas över" dagarna efter. Så att du kan använda dessa 80 bilder om och om igen; problem kan dock uppstå om du använder samma stödbilder samma dag.

*Så ta fram ett antal cicerobilder (tex i ditt hus) och memorera på dessa! Inga krav på att ta ut underbilder dock. Sedan är det bara att alltid använda dessa när du memorerar saker som med MM. :-)
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by bengtsen76 »

okay, då kör jag på det:)

Men om jag skall köra 200 siffror, och vill öva 5 gånger på en dag då måste jag ha 1000 ciceronbilder?
Eller kör jag någon annan metod då?

:)
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by bengtsen76 »

Nu prova jag med 200 och 2 sec, bara för att få upp visualiseringsförmågan... det var jäkligt jobbigt att verkligen visualisera bara... skall nog öva en del på det sättet... då övar jag ju ändå på att få det på reflex nivå... sen kan jag ju succesivt börja lägga bilderna i ciceron metoden...

Det borde ju leda framåt om jag pressar att visualisera så snabbt som möjligt... eller?
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: nu har jag inte skrivit på länge

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________

Memorering av siffror bygger i princip på tre grunder:
  • 1) Ta fram en stödbild
    2) Koda siffran till en bild
    3) Gör kopplingen mellan stödbild och bilden för siffran
Desto snabbare man kan utföra alla dessa steg, desto snabbare kan man memorera siffror. Till slut kommer man till den nivån då man helt enkelt utför alla steg i ett och man inte riktigt tänker på det. Det är precis som när man lär sig att gå. I början ligger fokus på att lyfta benet, föra det framåt och att sätta ner det igen. Och samtidigt ska man hålla balansen. Snacka om koncentrationsjobb! När man blir äldre är det hela automatiserat och man tänker inte längre på varje enskilda rörelse. Allt flyter bara ihop till ett och man börjar springa på riktigt. Inte bara gå. :-)

___________________________________________________________________________________________
Du wrote:Det borde ju leda framåt om jag pressar att visualisera så snabbt som möjligt... eller?
Svar: Ja. Att pressa sig på det här viset är det bästa sättet enligt mig. :)
Du wrote:Men om jag skall köra 200 siffror, och vill öva 5 gånger på en dag då måste jag ha 1000 ciceronbilder?
Eller kör jag någon annan metod då?
Svar: Ja, om du nu inte vill använda några av dina bilder 'dubbelt'. Cicerometoden är nämligen den huvudsakliga vid den här sorten av memorering. Att återanvända ciceros är en möjlighet, och det går att göra; men förvänta dig inte att du kommer att uppnå samma resultat. Men självklart - för träning fungerar det nog, om du inte stirrar dig allt för blind på resultatet efteråt. ;) Personligen tycker jag att det är lite frustrerande om man får fel för att kopplingar från en tidigare session sitter kvar. Men för träning av enbart memoreringsförmågan fungerar det säkert att återanvända cicerobilderna. Försök dock gärna att ha några timmar emellan för att inte allt för många siffror ska blandas ihop. För mig kan det tex fungera bra om jag kör morgon och kväll, men det är väldigt personligt. Dina kopplingar kanske redan försvinner efter 1 timme, vem vet? :)

___________________________________________________________________________________________

En liten utförligare "beskrivning" av de tre stegen finner du nedan. Inget krav på att läsa igenom det, men det kan vara lite kul. Hehe. ;)
  • 1) Ta fram en stödbild
Desto snabbare du kan visualisera stödbilden, desto snabbare kommer det hela att gå. Om det tar 3 sekunder innan du hittar nästa stödbild i serien så kommer hela processen att kräva mer tid än om du kan få fram stödbilden på en halv sekund. Eftersom cicerobilderna oftast är väl förankrade i minnet kan dessa visualiseras väldigt snabbt. Skillnaden till att välja ut underbilder på objekt en stund innan kan självklart fungera - men chansen är stor att man inte kan visualisera dessa lika snabbt. Dessutom finns en liten liten risk att man blandar ihop ordningen på stödbilderna. Jag hade skapat 52 sådana underbilder inför SM 2010. Jag hade stor brist (och har fortfarande - jag har faktiskt inte skapat några nya ännu :( ) på cicerobilder/stödbilder. I grenen '10 min kort' var jag tvungen att använda den serien för att memorera en kortlek, eftersom mina andra cicerobilder endast räckte till två kortlekar. På träning tidigare hade det fungerat väldigt bra - dessa stödbilder kom fram nästan lika snabbt som mina ciceros och jag klarade i princip varje gång av att memorera 3 kortlekar + några extra kort på 10 minuter. Jag trodde att serien satt perfekt. Sen kom SM. Jag hade bestämt mig för att sikta på 3 kortlekar och 6 extra kort. Det hade funkat så bra tidigare. Meningen var att jag skulle hinna att kolla igenom allt två gånger, och möjligtvis snabbt skumma igenom lite om tid fanns över. Vid tredje kortleken under första genomgången märkte jag att något var fel. Det fanns inga kort kvar att memorera - men jag hade tre tomma stödbilder i slutet av min serie som egentligen skulle vara kopplade till något!! Jag hade alltså kommit av mig själv, blandat ihop ordningen på stödbilderna och memorerat dubbelt på vissa stödbilder. Någonstans i den här serien. Och jag visste inte vart. Oj vad mina tankar började rusa iväg. Och tiden bara fortsatte att ticka. Vad som var än mer orutinerat var att jag sedan försökte åtgärda felet under andra gången jag såg kortleken istället för att endast satsa på 2 kortlekar och ett bra resultat. Förmodligen var jag lite för kåt på det svenska rekordet. ;) Men det gick ju inte så bra. Min koncentrationsförmåga var som bortblåsen under andra omgången och till slut fick jag faktiskt vara glad för att jag ens fick 1 kortlek rätt. Så mitt tips; Försök använda cicerobilder så länge det går! De är mycket svårare att blanda ihop och kan visualiseras mycket snabbare. Jag tror att Mattias faktiskt återanvänder en del av sina ciceros även på samma dag, men risken för att vissa kopplingar sitter kvar och därmed kan förvilla finns. :)
*Jag vet att jag skriver alldeles för mycket och möjligtvis driftar iväg lite. Scrolla upp igen och läs den första punkten om du glömt av vad den var. ;)
  • 2) Koda siffran till en bild
Tar det en kvart innan du ser bilden som motsvarar siffran så är det ju inte särskilt lönsamt att använda GMS. Desto snabbare du kan koda siffran till en bild, desto bättre. Figurkoderna för 00-99 ska verkligen vara på reflex. Exempel) Skillnaden i tid för memoreringen mellan om du kan koda siffran på en sekund, eller två, blir större desto mer du memorerar. En 120 siffror lång talserie (60 tvåsiffriga tal) tar då 1 minut längre att memorera. Reflexnivå is a must! :)
  • 3) Gör kopplingen mellan stödbild och bilden för siffran
Om du behöver 15 sekunder för att göra en säker koppling så kommer det inte att gå snabbt. Det förstår sig ju av sig självt. Försök att träna hjärnan att bli snabbare och snabbare på det här. Poängen med att inte ha allt för hög procent när man kör med MM är ju den att man inte tränar sitt minne lika bra om man har alla rätt. Man låter hjärnan vänja sig vid att 'det är så här långsamt du ska göra detta'. Det man däremot vill är att hjärnan ska tvingas att bli snabbare i tänket o snabbare i kopplingarna. :)

___________________________________________________________________________________________
Post Reply