Blodad tand på minnesteknik

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Elin
Posts: 5
Joined: Tue 03 Oct 2017, 09:27

Blodad tand på minnesteknik

Post by Elin »

LEKTION 1

Kände igen teknikerna efter att ha lyssnat på Mattias podcast, dansade lätt genom första lektionen. Det mest fascinerande var inte att jag hade alla rätt på första försöket utan att jag inte kände något behov av att kolla facit, även om jag gjorde det, jag visste att det var rätt.

Fria associationstekniken passar mig inte lika bra som de andra teknikerna, något att öva på alltså.
Elin
Posts: 5
Joined: Tue 03 Oct 2017, 09:27

Re: Blodad tand på minnesteknik

Post by Elin »

LEKTION 2

Positivt överraskad över hur omfattande lektionerna är. Känns som man får mycket bang for the buck. Jag fick tyvärr ett ganska stort glapp mellan lektion 1 och 2 och även efter att ha gjort färdigt lektion 2 känns det som att jag borde gå tillbaka och göra om båda två. Under den här lektionen hade jag några störningsmoment, telefoner som ringde och några tänder som behövde dras ut mellan övningarna. Det gjorde stor skillnad för hur lång tid lektionen tog och hur energikrävande det var att hitta fokus igen.

Märkte under lektionen att jag tappat bort några av mina Cicero-bilder och fick göra nya.
Elin
Posts: 5
Joined: Tue 03 Oct 2017, 09:27

Re: Blodad tand på minnesteknik

Post by Elin »

Tog dagens MindAcademy-tillfälle till att gå tillbaka till Lektion 1 och den fria associationstekniken som jag kände att jag aldrig riktigt fick till. Nu hajade jag grejen och missade bara en bild på första försöket där det gick lite fort i återkallningen.

Liten smisk på fingrarna där att inte lämna en uppgift som inte känns helt hundra.
Elin
Posts: 5
Joined: Tue 03 Oct 2017, 09:27

Re: Blodad tand på minnesteknik

Post by Elin »

LEKTION 3

Övning 1
Första delen
Tidsåtgång: 11 min inkl instruktionerna
Glömde ordet "Hink"

Andra delen
Tidsåtgång: 12 min
Alla rätt

Övning 2
En bruten koppling (Kul-Evighet)

Övning 3
Alla rätt men gick lite långsamt (var tvungen att bryta mitt in lektionen och börja om här)

Övning 4
2 fel: hade kodat ´byre´till ´syre´och ´sikå´ till ´trikå´ men mindes bara _yre och _ikå

Övning 5
1 bruten koppling, annars gick den här övningen smidigt.

Övning 6
Den här var svårare. 3 brutna kopplingar och 3 fel.

Övning 7
Figurkoder 11-20. De som var svårast var; 14, 16, 18. Blandade särskilt ihop 16/Nypon och 18/Nagel.

Övning 8
Kul att figurkoder för 0-10 sitter utan ansträngning i alla fall.

Övning 9
Insåg att jag tappat bort några Cicerobilder (igen). Hur många ska man ha nu om man går efter lektionerna? Gick igenom de gamla och skrev ned dem på en lapp jag la längst in i skrivbordslådan ifall att.

Övning 10
Finns det app för detta? Har inte gjort det här med kortlek, får fixa när jag kommer hem
Post Reply