Felaktig koppling

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
fisk
Posts: 1
Joined: Sun 17 Oct 2010, 20:43

Felaktig koppling

Post by fisk »

Hej

Tänkte bara berätta en historia angående något som hänt mig som liten, en traumatisk visualisering :)

Jag har en bild av månaderna likt en klocka i huvudet. kl 12-13 är januari 13-14 februari osv. men den är defekt, komprimerad och december slutar någonstans kl 20. mellan 20-12 är det tomt.. så när jag tänker oktober t.ex så är jag vid 19 tiden nått sånt.. helt defekt där nere..

En nackdel med det är att det är svårare att lägga vilket kvartal vi är i, eller hur långt tillbaka ett halvår är osv.. Kom och tänka på varför det här är defekt och insåg för några år sedan vad det beror på.

När jag var liten så gjorde vi en övning med månaderna när jag gick i lågstadiet (jag är 37 nu och bär med mig det här ännu). vet att vi ritade en plansch med månaderna på, vi var indelade i grupper och varje grupp gjorde varsin bild. Meningen var att den skulle bli som en klocka. Jag gjorde den på frihand vet jag utan att tänka på att dela upp den strukturerat. vilket innebar att jag ritade dem fel och komprimerade ihop månaderna så att december hamnade vid 20 tiden ca.

Läraren tyckte att det inte gjorde något och alla satte upp sina planscher på väggen. jag har för mig att tittade till på den där rätt ofta, antagligen för att egentligen inte tyckte om att den var fel.. eller vad vet jag. den satte sig duktigt i minnet i alla fall.

Så... jag ska ta och radera den där bilden nu :)
UriBentMe
Posts: 16
Joined: Tue 02 Mar 2010, 12:31

Re: Felaktig koppling

Post by UriBentMe »

Oj oj! Tänk vad fel det kan bli. Ja nu är det verkligen dags att byta ut den!
Jag har samma tänk när jag ser året framför mig, som ett hjul. Vi hade nämligen också ett sånt på väggen i lågstadiet, men läraren hade som tur var gjort vårt. :)
Lycka till nu!
Post Reply