Journal - MsSthlm

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
MsSthlm
Posts: 4
Joined: Wed 04 Jan 2017, 09:28

Journal - MsSthlm

Post by MsSthlm »

Idag har jag tagit mig igenom lektion nummer 2. Såhär i början har det gått trögare än väntat. Jag hade avsatt 2,5 timmar till första lektionen och trodde att jag hade marginal. Men det visade sig i slutändan ta ungefär dubbelt så lång tid. Det kändes som att hjärnan formades allt mer av en obearbetbar deg ju längre jag höll på med övningarna, för det var så ovant. Så min erfarenhet från lektion 1 är att jag nog behöver avsätta mycket mer tid än 2 h per lektion och kanske också dela upp lektionerna på flera olika dagar. Kanske är det här något som släpper efterhand så att det går snabbare, kanske inte. Det återstår att se helt enkelt.

Lektion 2 delade jag upp på två olika dagar, det blev mer överkomligt. Den tog också längre tid än två timmar.

I vilket fall tycker jag det är roligt och det känns som att hjärnan får sig en utmaning, det känns verkligen som hjärngympa. Och jag kan ändå köpa att metoderna funkar när man väl lärt sig hur det funkar och hjärnan har vant sig vid metodiken. Så då känns det mödan värt även om alla lektioner tar dubbelt så lång tid som de borde. Det gäller att hitta tiden i schemat bara.

Så vad jag har kommit fram till nu är att för att hinna med kursen så behöver jag ha veckans första lektion klar till onsdag, andra lektionen måste vara klar på fredagen och tredje lektionen behöver vara klar på söndag. Då blir det tre lektioner i veckan och möjlighet finns att sprida varje lektion över flera dagar så att hjärnan slipper bli en obearbetbar degklump som det ändå inte går att få något vettigt ur.

I lektion 2 var det ju också en artikel om visualisering för bättre resultat. Jag tänkte att jag ska satsa på att följa det med daglig visualisering på 5 minuter. För min del blev den motiverande bilden en klocka som symboliserar hur mycket tid jag kommer spara när jag kan lära mig saker snabbare och komma ihåg dem. Det i sin tur kan ge mig mer fritid som jag kan spendera kreativt som jag vill. Det är värt väldigt mycket, vår tid är ju vår mest dyrbara resurs och en väldigt begränsad sådan.

Självklart finns det också massor av andra saker som är bra med att ha ett väldigt upparbetat minne, kul att minnas allt man lär sig, det blir säkert roligare att lära sig nya saker och det öppnar upp helt nya möjligheter i livet när man kan lära sig saker snabbt och minnas dem.
MsSthlm
Posts: 4
Joined: Wed 04 Jan 2017, 09:28

Re: Journal - MsSthlm

Post by MsSthlm »

Nu är jag klar med lektion nummer 3. Den här veckans målsättning är alltså avklarad *phew*. Det har tagit mycket mer tid än vad jag hade räknat med. Jag hoppas jag ska bli snabbare efterhand. Vad jag märker just nu är att om jag försöker snabba på visualiseringen, så glömmer jag allting tills dess att jag ska kolla igenom det jag visualiserat, dvs bilderna fastnar inte. Kanske är det en övningssak.

Det känns i alla fall roligt och jag antar att man borde göra framsteg om man övar. Jag kan fascineras av vilket djupt fokus som vissa övningar kräver, att man i princip helt kopplar från världen runt omkring sig för att se en bild så skarpt som möjligt i sitt eget huvud. Det känns verkligen som någon form av idrottsprestation för hjärnan. Och jag ser fram emot att få en mer vältränad hjärna.

Just nu upplever jag också att jag inte orkar med att göra alla övningar direkt efter varandra, jag är i behov av pauser. Både lektion 2 och lektion 3 har jag gjort utspritt över två dagar.

Det är ju söndag idag, så jag hade gott om tid, och testade att göra mentala teknikövningar också som någon form av uppvärmning:
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

Och allra först på morgonen gjorde jag också visualiseringsövningen som beskrivs i övning 8 i lektion 2 och rekommenderas att man ska göra för 30 % bättre resultat, känns som jag behöver all skjuts på vägen jag kan få just nu ;)

För att hinna med planen så behöver lektion 4 vara klar tills på onsdag (idag är det söndag). Eftersom jag bara gjorde andra halvan av lektion 3 idag så tänkte jag börja kika på lektion 4 idag för att se till att jag hinner med, både måndag och tisdag är mycket långa dagar för min del nämligen, så det är svårt att få något gjort då. Men det går inte att öppna lektion 4 idag, så jag får avvakta till imorgon trots allt. Så då får jag väl göra nåt annat idag helt enkelt, t.ex. ta en promenad i det fina vintervita vädret.
MsSthlm
Posts: 4
Joined: Wed 04 Jan 2017, 09:28

Re: Journal - MsSthlm

Post by MsSthlm »

Yay! Lektion 4 avklarad nu. Så lektion 5 planerar jag bli färdig till på fredag. Det går ju faktiskt undan det här, nästan.

Jag har känt lite stress över att jag inte tycker att jag hinner övningarna på den tiden som man förväntas och så vidare. Funderat mycket på vad felet är. Men nu tror jag att jag ska försöka grubbla mindre på det och istället ta det för vad det är, alltså acceptera läget, att det tar lång tid. Förhoppningsvis är det av den simpla anledningen att jag är nybörjade och isåfall ger det med sig med tiden. Om det inte blir snabbare efterhand så kan jag ju ta upp grubblerierna igen.
Post Reply