Dave-journalen

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 15: Kul att börja med ansikten och namn!

MM: score: 7,1; 34/50 rätt; mistakes 16, avg time 5,8.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 16:
Börjar kännas häftigt med namn m.m. som man kommer kunna komma ihåg! Nu är det hastigheten på att lägga dem på rätt sätt som jag ser fram emot att bli bättre på.
Även att snabba upp min förmåga att skapa stödbildsystem och få upp noggrannheten. Än så länge tar det så lång tid att lagra informationen men tror allt att det kommer gå fortare och fortare.

MM: score 9,1; 45/60; avg 5,95.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Istället för att göra nästa lektion så repeterade jag bilderna 1.1.1-2.5.2. Jag hade missat att repetera och således hade några bilder och information försvunnit. När jag blev tvingad att läsa om lektion nr 14 så såg jag också att jag hade missat en viktig detalj ang repetitionen. Dels detaljerna i de tre repetitionsteknikerna, vilket jag måste kunna utantill för att kunna repetera såklart:
  • repetitionsteknik 1): repetera endast stödbilder + associationsbaser
  • rep 2): repetera fullständig avkodning (dock inte namnge bilderna utan endast återberätta den faktiska informationen exakt direkt, som att läsa ur en bok)
  • rep 3): repetera med inre tal och teckning (för reflexkopplingar, t.ex. för nya figurkoder).
Jag insåg då att jag helt hoppat över repetitionsteknik 3 och inte alls kunde figurkoderna och att det var därför som det tog sådan tid för mig att titta igenom bilderna då jag var tvungen att lista ut årtalen baserat på figurkodernas bokstäver varje gång.
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Dave-journalen

Post by david.spjuth »

Lektion 17 klart.
Jag har tappat lite i tempot (kvantiteten lektioner) och haft ett "break" där jag försökt komma ikapp och repeterat istället för att göra lektioner, då det inte blivit några repetitioner tidigare.
Nu börjar jag kunna gå igenom (repetera) bilderna snabbare, så hoppas att repetitionerna kommer gå snabbare och snabbare.
Känns collt att kunna scrolla igenom alla sina bilder allt snabbare.

MM: 10,0. 52 av 70 rätt. Avg: 6,0 (tryckte inte fram på en enda).
Behöver nog repetera siffrorna också. På några så tog det lite för lång tid att komma på rätt siffra och således fanns ingen tid kvar att lägga ut figurkoden på ciceroplatserna.

Mental status: nu kör vi!
Post Reply