Process thormanjr

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr CAD TENATAN

Post by thormanjr »

Hej, YES!

Klarade min CAD/Ritteknik Tenta. (Man kunde bara få G) Tidigare skrev jag HUR ska skulle memorera allt till tentan. Totalt 9 föreläsningar. (läs det inlägget ovan) Så blev det inte. Jag byggde aldrig upp föreläsningarna i "interfacet" och skippade faktiskt helt den taktiken jag först tänkte mig. Hade 2 dagar på mig och va tvungen att hitta någon supersnabb taktik.

Så det jag gjorde var att gå igenom alla 9 föreläsningar och ta ut det viktigaste och "renskriva" det i ett block. Detta gjorde jag DAG 2. Sedan orkade jag inte plugga mer. Så blev jätte lite plugg.

Dagen innan tentan, ville tjejen till stranden, så vi åkte dit, jag tog med mig mitt block med mina anteckningar och satt "Pluggade" på stranden. Det jag inte förstod eller var svårt kopplade jag till bilder och allt "lätt" skippade jag att göra något med. Blev ett par bildkopplingar på stranden och det var så mycket jag pluggade. (Alltså typ inget)

Blev riktigt glad när jag insåg att jag skulle klara mig! Så lite plugg.. och klarar mig galant på tentan, jag är själv fascinerad över hur det går till.

// Philip
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Process thormanjr

Post by martinolin »

Riktigt kul att höra! Bra med exempel ur verkligheten! Det kan vara svårt att gå från teori till praktik...
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr LAT

Post by thormanjr »

Hej, Varit lat den senaste veckan och inte gjort så mycket "nytta"

Har varit med på en rolig Inspark och träffat alla mina Kursare igen. Riktigt roligt! Första föreläsningen avklarad idag och dessutom helt utan anteckningsblock. (Nästan) Blocket låg framför mig som "säkerhet"

Nu tänkte jag börja planera in minneslektioner i vardagen igen så att jag kommer framåt! Siktar som vanligt mot 3-4 i veckan! :D

Hörs

// Philip
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Process thormanjr

Post by johanttt »

Grattis till att du klarade tentan! Fortsätt köra hårt :D
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr SPRÅK

Post by thormanjr »

Tjena,

Nu äntligen har jag gjort 2 lektionen i språkmodulen. Det känns lite flummigt just nu faktiskt. Jag har valt att bli bättre på engelska (jag är kass på engelska) Fördelen med att välja engelska är att man slipper figurkoderna för Alfabetet. (De är så likt)

Sedan kommer det bli svårt att hitta rätt betydelse bild för alla orden.. Tänk dig ordet "are" i engelskan och hitta en betydelsebild till detta ord.. haha Eller så behöver man inte någon betydelse bild till ett sånt lätt ord??? Just detta som känns lite flummigt.

Många Cicero-bilder måste användas och jag har brist på Cicero. Måste jaga ihop minst 100 nya.

Kul att vara igång iallafall!


// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Tentor

Post by thormanjr »

Hej, har verkligen märkt att det är svårt att hinna med minneslektionerna. Kan ha att göra med att språkmodulen inte är lika "rolig" som dem andra. Sedan har jag väldigt mycket annat för mig, företagande, skolan, massa projekt och flickvän (Ja tjejer tar mycket tid...)

Just nu är det 1 vecka kvar till två tentor, en i hållfasthetslära (bara massa beräkningar) sedan har vi en tenta i Termodynamik + tillverkningsteknik. Termodynamik (Ni som inte har studerat det) - Det är väldigt svårt, svårt att fatta. Tur att vår Kurs bara har behandlat 1 liten del av termodynamiken men för mig var den delen tillräcklig...

Hur ska detta memoreras in?


Just nu sitter jag och räknar på uppgifter i Hållfasthetslära, uppgifter som jag tycker är relevanta inför tentan memorerar jag. Det blir ganska lätt att göra kopplingar mellan verkligheten och till uppgifterna. Om en uppgift handlar om stångdeformation kan man enkelt koda om uppgiften till hur en lyftkran fungerar. Därav ganska enkel memorering av uppgifterna.

Tillverkningstekniken har jag inte börjat "plugga" än. Här kommer jag endast memorera tentor. Även här kan uppgifterna enkelt kopplas till verkligheten. Så som det ser ut nu kommer tentorna gå bra. 1 vecka på mig.

Funderar även på att ta dubbla examen. Att jag från och med NU kommer plugga på 2 program samtidigt. Slutföra den utbildningen jag går nu (Industriell ekonomi, maskinteknik) samt påbörja parallellt utbildningen International Management.
Ska funderar några timmar till på det beslutet. Väga för och nackdelar mot varandra.


Minnesträningen fås tas som den kommer. Har mycket projekt just nu som ska slutföras. Dock använder jag mina minnestekniker jag har lärt mig hittills varje dag!!! Som en ingenjör vill man optimera allt, minnesteknik är en del i att optimera sin vardag och studier.

Ett projekt som jag håller på att skapa just nu är, minnesteknik i Day-Trading kombinerat med meditation/hypnos. Meditation/hypnos just för att inte agera på känslor m.m. Erfarenhet som är det viktigaste kommer att "LÄRAS IN" med hjälp av empiri och av att "lura hjärnan." Det ska bli spännande när projektet väl sätter igång! (Lång väg, måste bygga upp allt, förbereda och sedan börja lära in)

Kom ihåg, INGET är omöjligt. Om du gör som alla andra gör, så kommer ditt resultat bli som alla andras. Det alla andra gör - varför är det rätt? Vem har sagt det? Våga gå din egen väg och TRO på det du gör! Oftast är det vår mentala förmåga som stoppar oss att nå det "omöjliga" Det omöjlig måste först bli verklighet i ditt mentala! Därefter kan du börja skapa det andra ser som fantasi.



"SOME PEOPLE SEE things as they are and say why. I dream things that never were and say why not?"

Åter till räknandet nu!

// Philip
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Process thormanjr

Post by martinolin »

Jag hade samma problem med språkdelen, men efter mycket hackande och problem och tröghet så valde jag att köra på svenska för att ta mig igenom.

Tycker det går bra och fort när man väl kom förbi den jobbiga delen, dvs ett nytt språk. Jag fokuserar på metodiken istället, så jag ska kunna komma till nästa modul snabbare.

Men jag förstår samtidigt problemet att hinna med. Har samma sak själv, mycket att göra så det är svårt att hinna med.

Väldigt kul att höra om hur bra du lyckas använda det i verkligheten. Själv har jag inte lyckats ta det steget än, utan fokuserar på kursen. Hinner inte fokusera på både kurs och att använda det ordentligt just nu.
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr

Post by thormanjr »

Tror jag kör på din strategi att jobba på snabbt igenom språkmodulen. Den känns på något sätt "meningslös" och man vill så gärna fram till memorering av böcker. De gör att språkmodulen blir tråkig.

1 sak som är SANN enligt mig är att man ALLTID ska tillämpa det man har lärt sig, finns igen mening med att säga " Bara jag lär mig om detta också, då ska jag börja tillämpa det jag har lärt mig." (Förstår du va jag menar?) Detta är för mig en ursäkt för att inte ta de "jobbiga" steget o faktiskt tillämpa sina kunskaper.

Oavsett om du precis lärt dig att minnas namn, telefonnummer eller vad som helst. Börja använda det direkt! Om du inte gör det nu, kommer du inte göra det sen heller.

Jag var sån i början av minneskursen och i allmänhet i mitt företagande/aktier m.m. Jag sa alltid till mig själv: " Bara jag kan detta också, DÅ ska jag gå all in." Finns inget positivt i det. Mer kunskap betyder inte att man är bättre på något. Det är först när du tillämpar det du lärt dig tillräckligt många gånger som du kommer behärska det.

Om du har jätte mycket kunskap och ska tillämpa allt på samma gång. De blir en smäll. Jobbigt - för man kommer inte kunna behärska något av det. Om man istället tillämpar sina kunskaper i takt med att man lär sig dem så kommer man alltid kunna hantera det. Det blir aldrig "jobbigt"

Du nämner att det är svårt att använda det ordentligt i vardagen. Det behöver inte vara perfekt, bättre att du använder dig av tekniker än inte alls. Desto mer du använder dem desto mer "perfekt" blir dem.

Jag fick denna kommentaren av en coach: " Om du inte använder dina kunskaper Philip, då är du en utbildad idiot." För mig blev det vändpunkten, varför söka efter mer kunskap när jag inte använder den jag redan har????

Martinolin - KÖR KÖR KÖR, du har massa kunskap! Använd den i vardagen och se till att du behärskar det. Vänta inte på mer kunskap. För om du inte gör det nu, kommer du troligtvis inte göra det sen heller. Någon minnesteknik varje dag behövs alltid. DU KAN!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Process thormanjr

Post by martinolin »

Jag håller helt med dig om att användandet av kunskap är superviktigt, och jag försökte köra det fullt ut. Men höll på att köra rakt in i den berömda väggen - hade allt för mycket på en gång.

Nu gör jag vissa småsaker utanför kursen, men mitt problem är snarare att jag har så ont om tid att jag knappt ens hinner med kursen nuförtiden. Sen gör ju språkmodulen sitt till med motivation :(

Helt rätt inställning du har, och hoppas snart kunna komma dit själv :)
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr

Post by thormanjr »

> Var ett tag sedan jag skrev här. Det betyder inte att jag slutat använda det jag har lärt mig utan snarare tvärtom. Jag använder teknikerna VARJE dag i alla olika sammanhang och är själv förvånad över vilken kontroll jag kan ha om jag vill.

Att visualisera har blivit en barnlek där jag ibland blir rädd för min egenförmåga att se saker. Ibland önskar jag att jag inte kunde visualisera så bra. Gäller att man använder det på rätt sätt, annars är det lätt att skapa kopplingar som inte borde finnas.
Har många exempel på när jag visualiserar alldeles för bra, där jag helst bara vill stänga av hjärnan. Samt uppstår vissa mentala bilder spontant vilket kan vara jobbigt ibland. Har dock lärt mig att hantera detta och gör alltid något kul av bilderna/scenariona som uppstår så att det inte får någon negativ laddning.


Använder alltid GSM på alla tentor i skolan -> ger mig alltid det betyg jag vill ha med minsta möjliga insats. Vilket känns fantastiskt.

Just nu jobbar jag igenom Mattias senaste bok "Fatta Matte" (Jag suger på matte - ändå läser jag till ingenjör... ) Därför jag nu tar tag i mina mattekunskaper och ska bli en mästare genom att använda GSM. Första kapitlet gav mig så mycket. (visst det är grunder dem lär ut) Men sättet att tänka på gjorde att jag tog mina kunskaper till nya höjder! Tvivlar inte 1 sekund på att jag kommer kunna hantera svåra matteproblem i framtiden med rätt sätt att tänka. Mattias kurser/böcker/sucseeder produkter har verkligen förändrat mitt liv. Jag är tacksam för att jag tog tag i denna möjlighet som kanske många inte har tillgång till. Så om du sitter här och har det tufft/jobbigt med övningarna... tänk på alla dem som inte ens får chansen att lära sig GSM. Du har chansen! Ta den och kämpa varje dag!

Jag kommer fortsätta mina lektioner här när jag läst ut "Fatta Matte"

Om du kan SE det - kommer det att hända!
Post Reply