Journal (DianaComfy21)

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by wyzec »

Kör själv PC-versionen men på Mac med PlayOnMac fast använder mest online-versionen egentligen. Hursomhelst så gissar jag att det är Mac-zippen för Wine du råkat ladda ner till din Windows-dator. Använd download-knappen för att få ner filen som slutar på .exe - det är denna som går att installera med på Windows.

Filer med mera finns under bibliotekssektionen:
http://svenska.pmemory.com/index.php?action=233
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

@wyzec
Hej! Tack så mycket, nu har jag den på datorn! Äntligen kan jag börja använda MM mer!
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Lektion 16
Denna lektion tog inte särskilt lång tid. Jag blev färdig nästan på mindre än en timme. Det var när jag skulle återkalla informationen som jag fick problem. Jag har problem med att återfå informationen i rätt ordning... Födelsedatumen gick ganska bra, hade dock några fel... Att återberätta historier var lite klurigt... Jag kunde inte minnas vem som sade vad, de jag hade helt rätt på var "Den snåle Skotten" och "Hur man lär sin syster att simma" resten var nästintill katastrof... Hehe..
Är det ok att gå vidare i kursen när man inte än har lärt sig all information från 1.1.1 -2.2.4 än??? Det finns fortfarande lite pauser emellan...

En frustrerande sak som jag har märkt är att jag inte kan hålla koncentrationen uppe. Exempelvis när jag skulle memorera det första registreringsnumret... Så fort jag hade läst det så kom jag att tänka på om jag kunde söka upp samma registreringsnummer på internet och se om jag kunde hitta en bil med samma registreringsnummer och kanske se vilket märke den bilen var... Ja ni förstår vitsen :oops: :?

Finns det något jag kan göra för att kunna hålla ut tills uppgifterna är gjorda??
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Lektion 17 & 18 & 19
Dessa lektioner var nog de roligaste lektionerna hittills. Mycket intressant fakta, astronomi, nytt språk, fysik och mattematik! Lektion 17 vaf värdigt lätt och jag blev färdig relativt tidigt. I lektion 18 hade jag problem med Utseendet på de indiska bokstäverna. Den sista mattematik uppgiften i lektion 19 förstod jag inte...
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Simonadolfsson »

Matematikuppgiften tog mig en stund att klura ut också. Det gäller att du tänker att du faktiskt ser själva triangel ritad på ett block. Sedan tänker du dig varje ritad linje och vad de representerar.

Eftersom att samtliga formler med 'sin' börjar med 1/2 så behövs inte det minnas särskilt. Tänk på hur kanterna och längderna på triangel är uppbyggd: A-B-C, längderna är motsatta ABC och är a-b-c samt höjden h.

Varje streck som sitter ihop med annat streck tillhör nämnaren (dvs de ska vara "där uppe i formeln"). Varje streck som inte sitter ihop (dvs är för sig själv) tillhör nämnaren.

Tex två streck på den nedre längden, med ett streck i varje kant blir 1/2(a^2 sin b sin c/ sin a).

Det gäller att se samband och bygga en bild utifrån det. Hoppas min förklaring gjorde det lättare.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

@simonadolfson
Din förklaring gjorde det lite tydligare, men vi har inte gått igenom sin, och sådant i skolan så jag har inget hum om det jag gör... Det här är första gången jag gör något med dessa matematiska begreppen... Ush, det här käns inget bra :cry: :?
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Jag har en fråga...
När ni tränar i MM, hur minns ni då alla siffror som poppar upp? Man kan ju inte använda kedjemetoden om samma siffra uppstår mer än en gång? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara för mig hur de gör och hur det funkar för dem. För just nu så går det inte bra för mig... :(
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Simonadolfsson »

Jag har ingen aning om vad sin innebär, jag har bara memorerat formlerna ;)

Med MM så används uteslutande cicero-metoden.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

@simonadolfsson
Så i MM så använder du cicero-metoden? Det gjorde jag också, men jag kunde knappt minnas hälften av siffrorna!
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Simonadolfsson »

Det viktigaste är att använda cicero med MM och öka antalet nummer med sänkt tid. Att du får rätt är inte primärt men det är kul.

Jag brukar ha ca 25% rätt. Jag reparerar alla felande platser efter jag fått mitt resultat vilket innebär att det ibland kan ta väldigt lång tid att köra en hel serie MM med ca 220 platser på 2sek styck. Jag har märkt att dels figurkoderna kommer mycket snabbare men också att det nu är väldigt lätt att placera andra visualiseringar (tex när jag ska minnas ord och liknande) och att jag minns dessa. Jag tror att MM har gjort mycket.

Så kör på med MM. Öka varje runda med 10st cicero. Försök också sänka tiden till 5sek. Sen några dagar efter, till 4sek. Sen ytterligare dagar efter, till 3sek och sen till 2sek och 1sek. När du kör på med vanligtvis 2 sek och sedan höjer till 4sek, så känns 4sek som en evighet!
Post Reply